چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 106516

سلامت نیوز : عده‌ای عقیده دارند كه باید برای مسئله محیط‌زیست و آلودگی هوا مدیریت واحدی وجود داشته باشد. سپردن این معضل به شهرداری یا سازمان‌های دیگر قابل بحث است ولی آنچه مشخص است این است كه سازمان‌های مختلف در انجام وظایف خود طی سال‌های مختلف كوتاهی می‌كنند و این وسط تنها شهرداری تهران بوده كه پای كار مانده و توانسته اقدامات خوبی در رابطه با كاهش آلودگی هوا انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اقداماتی مانند ایجاد فضاهای گسترده سبز در تهران، راه‌اندازی خطوطBRT، گسترش خطوط مترو و... همه در فضایی توسط شهرداری تهران انجام شده است كه سایر دستگاه‌ها اقدام چندانی در این رابطه انجام نداده‌اند. در همه این سال‌ها دستگاه‌های متولی بحث سوخت، كیفیت خودروها، خروج خودروهای فرسوده، افزایش زمان معاینه فنی خودروها و... بوده‌اند همه شان زیر نظر دولت فعالیت كرده‌اند كه متاسفانه خروجی مفیدی از اقدامات آنها در این سال‌ها شاهد نبوده‌ایم و همین ضعف و عدم اقتدار دولت‌ها باعث شده كه پیشنهاد متولی جدید به ذهن كارشناسان خطور كند. كیفیت هوا یك بحث فرا وزارت‌خانه‌ای و دستگاهی و چند وجهی است.

شهرداری، وزارت كشور، وزارت نیرو، وزارت نفت و جهاد كشاورزی در این مسئله دخیل هستند و به خاطر همان هم سازمانی به نام محیط‌زیست تشكیل شد كه معاون رئیس‌جمهور است و از نظر جایگاه هم معاونان رئیس‌جمهور از وزرا بالاتر هستند به همین دلیل یك شخص در حد معاون رئیس‌جمهور در این سمت گمارده شده است كه تمام مجموعه‌ها با او همكاری كرده و مشكل حل شود. در دولت گذشته این انسجام در دولت وجود نداشت. وزارت نفت كار خودش را می‌كرد و وزارت نیرو راه خود را می‌رفت. وزارت كشور هم نسبت به خروجی خودروها اقدام نكرد و مشكلی به نام معاینه فنی خودروها را می‌توانست با یك لایحه پیشنهاد و اصلاح كند كه این پیشنهاد به مجلس ارائه نشد.

بنابراین مشكل برسر جای خود ماند و به دلیل ناكارآمدی قبلی هماهنگی‌ بین سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد نشد. متاسفانه سیستم سوخت و ساز خودروهای تولیدی هم مطابق با استانداردهای جهانی نیست و باعث آلودگی مستقیم هوا می‌شوند. بنابراین دولت باید تمركز خود را بر ارتقای كیفیت سوخت بگذارد و به جای بنزین سهمیه‌ای در شهر‌های بزرگ منابع آن را به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهد. زیرا برای كنترل و كاهش آلودگی هوا محدودیت قانونی وجود ندارد. بنابراین الان كه موضوعاتی مانند وضع قوانین جدید مطرح می‌شود بهتر است بر اثر تك متولی بودن موضوع آلودگی هوا هم تصمیم‌گیری شود تا همه اقدامات زیر نظر آن دستگاه یا سازمان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha