چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 106524

سلامت نیوز : مردم تهران هوای پاک را کی می‌بینند؟ این سوالی است که بیژن زنگنه با حضور در شورای شهر تهران سعی کرد با ارایه راهکار‌ها و وعده‌هایی، چاره‌ای برای آن بجوید. حالا او سومین وزیر دولت روحانی است که پایش به شورا باز شده با خبرهای داغ برای مردم تهران و کلانشهرها که آلودگی، نفسشان را بریده است. زنگنه در صحن شورا وعده داد که دولت تمام هزینه توسعه مترو تهران را پرداخت می‌کند و از توقف توزیع بنزین تولید داخل خبر داد؛ بنزینی که در سال‌های اخیر، نقش پررنگی در تشدید آلودگی هوا داشت و حالا وزارتخانه متبوع او در عقب‌گردی انسانی، اقدام به واردات بنزین کرده است. اما در جلسه نفتی روز گذشته شورای شهر تهران سوال‌های دیگری هم مطرح بود. یکی از این سوال‌ها تفاوت بنزین پاکی بود که وزیر نفت از اغاز توزیع آن سخن می‌گفت با بنزین «یورو 4» استاندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ زنگنه در حاشیه شورای شهر در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مردم تهران کی هوای پاک را می‌بینند؟ پاسخ داد: «تحقق این هدف، نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است، ما اگر بتوانیم آلودگی هوا را ظرف شش، هفت‌سال کاهش داده و به حد هوای قابل‌قبول برسانیم کار بزرگی کرده‌ایم اما مهم این است که بگوییم همه عزمشان را جزم کرده‌اند که این کار انجام شود، بالاخره این نظر دولت بود و ما تابع نظر دولت هستیم.»حالا با این وعده وزیر نفت، تهرانی‌ها می‌توانند انتظاری هفت‌ساله را برای دیدن آسمانی آبی و نه خاکستری و افزایش روزهای دارای هوای پاک به بیش از چهارروز در سال بکشند. او با توضیح جزییات کمک دولت به مترو تهران گفت: «طبق قانون قراری با شهرداری تهران گذاشته‌ایم به ازای هر مسافری که به مترو تهران اضافه می‌شود مقداری سوخت صرفه‌جویی می‌شود و اعتبار این صرفه‌جویی به شهرداری پرداخت شود.» حالا طبق قول و قرار شهردار تهران و وزیر نفت اگر چهارمیلیون‌نفر به جمعیت مسافران تهران اضافه شود دولت کمکی 500میلیون‌دلاری را به مترو تهران پرداخت می‌کند. او در پاسخ به این سوال که پس هزینه همه واگن‌ها را نمی‌دهید؟ گفت: «تقریبا همان می‌شود. عملا در طی پنج‌سال این موضوع محقق می‌شود. به‌عنوان مثال به ازای هر مسافر نیم لیتر صرفه‌جویی در سوخت می‌شود، اگر چهارمیلیون‌نفر به مسافران مترو اضافه شود در عمل دومیلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی می‌شود یعنی هزارو500 تن که در سال 500هزار تن می‌شود، یعنی 500میلیون‌دلار پرداختی دولت به شهرداری تهران.»

او همچنین در تعریف سوخت پاک گفت: «سوختی است که در تهران توزیع می‌شود و در زمینه گازوییل با «یورو 5» و با 4 پی پی‌ام گوگرد است و در زمینه بنزین استاندارد «یورو 4» را دارد و جز در یک استثنا که مقدار «اولیفین» است که مقداری بیش از حد استاندارد است که البته «اولیفین» آسیبی به سلامت وارد نمی‌کند.»او در پاسخ به این سوال که «بنزین پاک در تهران توزیع می‌شود پس تکلیف شهرهای دیگر چه می‌شود؟» گفت: «در زمینه شهرهای دیگر کارهای اداری دارد که در حال طی‌شدن است و فعلا مخلوط می‌شود تا ابتدای سال پس از آن با آغاز واردات و توقف مخلوط‌شدن در تمام کلانشهر‌ها و تهران توزیع بنزین پاک آغاز می‌شود.»احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر هم در گفت‌وگوی کوتاهی با «شرق» درباره اعتباری که دولت به مترو تهران خواهد داد، گفت: «مجلس این اعتبار را دیده و قانونی کرده است و قرار شده برای تهران سازوکار اجرایی را تدارک ببینند.»وی با تایید رقم 500میلیون‌دلار کمک دولت به مترو تهران گفت: «بله، یک چنین رقمی است و قرار شده گروه کاری شورا سازوکارهای اجرایی آن را مشخص کند.»بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته به دعوت احمد مسجد‌جامعی، رییس شورای شهر در جلسه علنی شورا حضور یافته بود.

وزیر نفت در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهور درباره رفع آلودگی هوای تهران گفت: «دولت هزینه خرید هر تعداد واگن مترو که تهران نیاز دارد را از طریق نفت می‌دهد.»وی در این خصوص گفت: «در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت که آقایان قالیباف و مسجد‌جامعی در آن حضور یافتند من با آقای مسجد‌جامعی صحبت کردم و وی از کارهایی که ما برای رفع آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها در دست اجرا داریم استقبال کرد. به همین دلیل از من خواست تا در جلسه شورا حضور یابم و گزارشی از این اقدامات به شورای شهر ارایه دهم و با شما به رایزنی بپردازم.»زنگنه ادامه داد: «دولت نسبت به آلودگی شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران بسیار حساس شده و این وضع قابل تداوم نیست. من در سه سرفصل شامل سوخت در تهران، حمل‌ونقل عمومی و اصلاح ناوگان و انتظاراتی که از شورای شهر برای کمک به وزارتخانه دارم سخنان خود را بیان می‌کنم.»

وزیر نفت در ادامه گفت: «ما دوهفته پیش با شهردار تهران و دو معاون وی جلسه‌ای در وزارتخانه داشتیم و دستوراتی که آقای قالیباف در راستای تصمیمات این جلسه صادر کرد از طریق بدنه شهرداری در حال اجراست. در حوزه سوخت که یکی از زمینه‌های اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست تولید بنزین پاک و نفت گاز بدون گوگرد در دستور کار است.»زنگنه تاکید کرد: «البته کیفیت خودروهای تولیدی از موضوع سوخت هم مهم‌تر بوده و لازم است خودرو سواری گازوییلی برای تهران شماره‌گذاری شود و دولت روی این موضوع تاکید دارد. با این حال ما در حیطه وظایف خودمان چند روز است که بنزین تولیدی پالایشگاه اراک را با کیفیت «یورو 4 »و نفت گاز بدون گوگرد را داریم توزیع می‌کنیم.»

وی توضیح داد: «موادی که از پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود و به بنزین پتروشیمی موسوم است قطعا آلاینده است و ما آن را در تهران توزیع نمی‌کنیم. علاوه بر این در دولت توافق شده که در سال 93 هیچ دریافت بنزینی از پتروشیمی‌ها نداشته باشیم؛ البته اگر در واردات مشکل بحرانی داشته باشیم بحث دیگری است اما در شرایط عادی ما وظیفه خود را درباره بنزین و گازوییل انجام می‌دهیم.»وزیر نفت در ادامه گفت: «درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی بر اساس مذاکراتی که با قالیباف داشته‌ایم به وی گفتم هر تعدادی که امکان خرید واگن‌های مترو و ماشین‌های آن را دارید انجام بدهید و من مشروط بر توافق بیع متقابل حاضرم همه هزینه‌های این کار را از طریق نفت پرداخت کنم. این موضوع در بودجه 93 پیشنهاد شد و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها از بودجه این کار چیزی کم نکرد بلکه مواد دیگری را نیز به آن اضافه کرد.»

وزیر نفت تصریح کرد: «ما در حال حاضر امکان آن را داریم که تا هر جایی که تهران بخواهد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌اش را نوسازی کند یا توسعه دهد هزینه‌های این کار را پرداخت کنیم. حتی آمادگی داریم که شما تمام تاکسی‌های تهران را عوض کنید زیرا تاکسی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان اصلی سوخت هستند و آنچه برای من به‌عنوان وزیر نفت مهم است کاهش مصرف سوخت است؛ یعنی اگر یک تاکسی به جای روزی 70 لیتر روزی 30 لیتر مصرف کند من ارزش صادراتی 40 لیتر باقیمانده را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخت می‌کنم، زیرا به ازای هر مسافری که با مترو تردد کند نیم لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.»وی افزود: «من ظرف دو تا دوسال‌ونیم می‌توانم ظرفیت جابه‌جایی مسافر مترو را به هفت‌میلیون‌نفر برسانم. علاوه بر این موضوعی که رییس‌جمهور به طور خاص روی آن حساس است مساله موتوسیکلت‌هاست که از آلاینده‌های مهم تهران است. دولت علاقه به واردات و تولید موتو‌سیکلت برقی و ماشین‌های هیبریدی دارد.»زنگنه تصریح کرد: «ما تاکنون در کشور یک مقدار «ژیگولی» رفتار کرده‌ایم.»در ادامه جلسه شورا اعضای شورای شهر به اظهارنظر درباره مساله آلودگی، سوخت و... پرداختند و صحبت‌های آنها گاه رنگ و بوی مسایلی ملی می‌گرفت که زنگنه در پاسخ به این بخش از صحبت‌های اعضای شورا گفت: «برخی از دوستان در شورا مواضع‌شان برای نمایندگی مجلس است و به‌نوعی در اینجا تمرین نماینده‌شدن می‌کنند.»احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر نیز با اشاره به مطرح‌شدن استانداردنبودن بنزین تولید داخل در شورای قبل گفت: وقتی ما در شورای قبل این مساله را مطرح کردیم متهم به تشویش اذهان عمومی شدیم اما حال می‌بینیم که وزیر نفت نیز موضوع آلاینده‌بودن این بنزین‌ها را تایید می‌کند.»

«بیژن زنگنه» پس از شنیدن صحبت‌های اعضای شورای شهر بار دیگر به پشت تریبون شورای شهر رفت و خطاب به اعضا گفت: «هیچ سوختی پاک نیست و فعالیت‌های مدرن تولید آلایندگی می‌کند. ما به‌دنبال آن هستیم تا سوختی که کمترین آلایندگی را داشته باشد تامین کنیم.»وزیر نفت با طرح این پرسش که چرا در پنج‌سال گذشته یک‌مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده، گفت: به این سوال من نباید جواب بدهم بلکه کسانی باید پاسخگو باشند که از سال 85-84، 30میلیارددلار در پارس‌جنوبی خرج کردند و گاز تولید نکردند. قرار نیست پارس جنوبی برای پیمانکاران تولید درآمد کند بلکه قرار است برای ما گاز تولید کند در گذشته و در زمان وزارت نفت با یک‌میلیارددلار یک فاز پارس‌جنوبی راه می‌افتاد اما اکنون در چندسال گذشته با 30 و خرده‌ای میلیارد دلار یک فاز هم راه نیفتاده است. ما نجابت کرده‌ایم که در این زمینه حرفی نزده‌ایم.»وی در ادامه گفت: «تاثیر توزیع بنزین پاک روی کاهش آلودگی هوای کشور دست‌کم یک ماهی طول می‌کشد تا مشاهده شود.»وی درباره کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی شهر گفت: «ما در حال حاضر سالی 80میلیارددلار داریم یارانه می‌دهیم بنابراین اگر سالی هفت‌، هشت‌میلیارددلار برای بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف سوخت هزینه کنیم جای دوری نمی‌رود و از همین محل هزینه می‌شود در این صورت بعد از هفت، هشت‌سال بین 30 تا 40درصد شدت مصرف انرژی را بهبود می‌بخشیم.»

اما در روز پربحث شورای شهر درباره آلودگی هوا مسوولان شهرداری هم در آن سو و در برج میلاد تهران کنفرانس بین‌المللی ترافیک را برگزار کردند معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران پیشنهاد داد: «تمام بدهی‌های گذشته دولت به شهرداری طی یک تهاتر پرداخت شود تا با ظرفیت اجرایی که ایجاد کرده‌ایم بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.»شهردار تهران نیز در این برنامه تاکید کرد: «با اطمینان می‌گویم امکاناتی فراهم شده که می‌توانیم سالانه حداقل 30 کیلومتر مترو بسازیم و تنها چالش ما اعتبار مورد نیاز برای احداث مترو است.» حالا اما انگار دولت یازدهم برخلاف دولت‌های قبل از خود پا پیش گذاشته است برای حل مشکل آلودگی هوای تهران و توسعه مترو و پرداخت اعتبارات مورد نیاز آن و جبران بی‌مهری‌های دولت قبل و حتی خود شهرداری که اعتبار زیادی را برای بزرگراه صدر صرف کرد اعتباری که با آن می‌شد خط سه مترو را به‌طور کامل به بهره‌برداری رساند.  از سوی دیگر دومیلیارددلار و 20هزارمیلیاردتومان اعتبار پرداخت‌‌نشده حمل‌ونقل عمومی شهرها به خصوص مترو کلانشهرها یکی از میراث‌های دولت احمدی‌نژاد برای دولت روحانی است؛ میراثی که با عدم اجرای قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل عمومی شهرها و مترو ایجاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha