پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10653

محققان انگلیسی می‌گویند برقراری ارتباط ضعیف كلامی در اغلب موارد منجر می‌شود كه افراد به‌علت اشتباهات تجویز دارویی راهی بیمارستان شوند.

البته عامل مؤثر دیگر، دسترسی محدود به اطلاعات دارویی بیماران است كه آن هم درتجویز داروهای اشتباهی بی‌اثر نیست.

یك تحقیق جدید نشان داده كه به بسیاری از بیماران حتی در مورد نسخه دارویی‌شان اطلاعات كافی داده نمی‌شود. از سوی دیگر برآورد می‌شود كه از هر 15 نفر پذیرش شده در بیمارستان یك نفر به واسطه اشتباهات دارویی است.

یك تیم از محققان دانشگاه ریدینگ، 18 مورد از بیمارانی كه به واسطه تجویز یك متخصص پیشگیری و درمانی در ناتینگهام راهی بیمارستان شده بودند را به‌طور دقیق بررسی كردند. برخی از بیماران با داروهایی تجویز شده بودند كه اساسا كمكی به آنها نمی‌كرد و برای برخی داروهایی را كه لازم بود، تجویز نشده بود. مصاحبه با 62 نفر از پزشكان، داروسازان، پرستاران و بیماران نشان داد كه دلیل اصلی در اشتباهات دارویی، كوتاهی كاركنان مراكز درمانی در برقراری ارتباط بین خودشان و بیماران بوده است.

محققان همچنین دریافتند كه برخی از بیماران تمایلی به راهنمایی خواستن از یك پزشك در مورد داروهایشان ندارند و در برخی موارد داروسازان این تصور را داشتند كه بیمار اطلاعات كافی در مورد داروهایش را توسط پزشك دریافت كرده است.

دكتر راشل هووارد، سرپرست تحقیق و محقق دانشگاه ریدینگ می‌گوید: مشكلاتی كه منجر به اشتباهات دارویی می‌شدند پیچیده بودند و گاهی هیچ راه حلی برایشان وجود نداشت. او ادامه می‌دهد: راه حل‌های تكنیكی مانند تجویز با استفاده از كامپیوتر و سابقه مراقبتی بیمارNHS برای بهبود موقعیت، كافی به‌نظر نمی‌آیند.پروفسور تونی آوری از دانشگاه ناتینگهام هم می‌گوید: در مواردی بیمار دقیقا متوجه صحبت دكتر نشده و از پرسیدن واهمه داشته است. او تاكید می‌كند ارتباط ساده بسیار مهم است و حتی بررسی موارد جزئی مانند فهم متقابل روی درمان فرد تاثیر مهمی دارد.

پروفسور عزیز شیخ، كارشناس مسمومیت‌های دارویی در دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: اشتباهات دارویی كه منجر به بستری شدن در بیمارستان می‌شدند تنها در انگلستان یك مسئله بزرگ نیست و در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد.

او اضافه می‌كند كه دیدن سوابق بیمار می‌تواند در جلوگیری از خطاهای بیشتر مورد توجه باشد، مخصوصا كه در انگلستان وقتی‌كه یكبار درمانی برای مریض انجام شود، ثبت می‌شود و این امكان وجود دارد كه اطلاعات دارویی مربوط در هر مكان یا زمانی از روز در دسترس باشد.سخنگوی آژانس بین‌المللی ایمنی بیماران تاكید می‌كند كه ارتباط ضعیف اغلب می‌تواند سبب بستری شدن در بیمارستان به‌علت مسائل دارویی شود كه امری قابل پیشگیری است.

او معتقد است در حالی‌كه فناوری و سیستم‌های پیشرفته IT می‌تواند رواج این خطاها را در طولانی مدت كاهش دهد، این مهم است كه ارتباط بین متخصصان مراقبت‌های سلامت و بیماران به‌عنوان یك مسئله ضروری تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha