سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور با بیان اینکه تاثیر عامل چاقی با روند صعودی سرطان ارتباطی تنگاتنگ دارد، گفت: در بیماران سرطانی هنگام رادیوتراپی میزان تابش اشعه به افراد چاق باید افزایش یابد که موجب بروز عوارض بیشتر اشعه در این افراد می‌شود.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه چاقی یک نوع سرطان است، گفت: در صورتی که سلامت سلول‌ها دچار اختلال شود، چاقی و متعاقب آن سرطان بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد سلول‌ها و افزایش حجم سلول عامل بروز چاقی است، گفت: افزیش میزان چربی بدن از مهمترین عللی است که موجب افزایش خطر بروز سرطان می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور با تاکید بر اینکه تاثیر عامل چاقی با روند صعودی سرطان ارتباطی تنگاتنگ دارد، گفت: به اثبات رسیده است که چاقی افزایش چشمگیری در بروز سرطان پستان، رحم، پروستات و روده بزرگ دارد.

اکبری با تاکید بر اینکه کوچک کردن معده با عمل جراحی درمان چاقی نیست، گفت: حذف بافت چربی از بدن و یا کوچک کردن معده نمی‌تواند یک انسان چاق را لاغر کند، اصلاح شیوه زندگی اولین درمان چاقی است.

وی افزود: استفاده از روش‌های کم تهاجمی در بیماران باید با توجه به توان مالی بیماران انجام شود. هر اقدام مناسب طبی یا جراحی که به کاهش وزن کمک کند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

عوارض جراحی در بیماران چاق دو برابر است

این استاد تمام رشته جراحی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مشکلات جراحان هنگام انجام عمل جراحی افراد چاق دو برابر افراد عادی است.

اکبری گفت: در بیماران سرطانی هنگام رادیوتراپی میزان تابش اشعه به افراد چاق باید افزایش یابد که موجب بروز عوارض بیشتر اشعه در این افراد می شود.

پیشگیری از سرطان با توجه به کیفیت غذای مصرفی

رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور با بیان اینکه کیفیت غذای مردم کشور مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نیست، گفت: مصرف غذای با کیفیت عامل اصلی مقابله با سرطان است.

وی در ادامه افزود: 90 درصد مردم کلسیم مورد نیاز را از غذای روزانه دریافت نمی کنند. 50 درصد مردم کشور دچار کمبود ویتامین D و 80 درصد نیز دچار کمبود آهن هستند.

کابل های فشار قوی سرطان زا نیستند

اکبری با اشاره به نگرانی‌های اخیر مردم از احتمال سرطان زا بودن امواج موجود در محیط گفت: برخلاف امواج یونیزان (انواع امواج رادیوتراپی و سی تی اسکن) که سرطان زا هستند، تاثیر امواج تلفن همراه در ایجاد سرطان تاکنون به اثبات نرسیده است.

وی گفت: مردمی که در نواحی که کابل‌های فشار قوی وجود دارد زندگی می کنند نباید نگران افزایش خطر ابتلا به سرطان باشند. به طور کلی در مواردی که این کابل‌ها در فضایی بالاتر از بدن قرار می‌گیرند هیچگونه تاثیری بر سلامتی انسان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha