سلامت نیوز : یک اپتومتریست با بیان اینکه مصرف کنندگان لنزهای نرم باید به مدت زمان مصرف لنز توجه داشته باشند، گفت: کاهش بینایی، احساس ناراحتی با لنز و خشکی چشم مشکلاتی است که در اثر مصرف طولانی مدت لنزهای نرم ایجاد می‌شود.

آیدین صفوتی در گفت وگو با ایسنا  ، با اشاره به اینکه لنزهای تماسی نرم (هیدروژل) در ایران به صورت یک یا چند ساله مصرف می‌شوند، گفت: بسیاری از تجویزکنندگان لنز، مصرف حداقل 2 سال و گاه تا 7 سال را هم به مصرف کنندگان توصیه می‌کنند.

وی گفت: زمان مصرف لنز از تاریخ باز شدن بسته بندی در برخی از لنزهای مصرفی داخل کشور 6 تا 9 ماه و در طولانی‌ترین حالت، یک سال است.

صفوتی یادآور شد: گروهی از لنزها، توسط تولیدکنندگان به عنوان لنزهای ماهانه، یک تا دو هفته‌ای و یک روزه طراحی و معرفی می شوند.

این اپتومتریست با بیان اینکه اغلب مصرف کندگان لنز، بیش از زمان مصرفی که در بروشور قید شده از آن استفاده می‌کنند، گفت: متاسفانه دیده شده است که مصرف کنندگان، نوع یک روزه را بیش از یک ماه و نوع یک ماهه را تا یک سال به کار گرفته‌اند.

وی افزود: لنزهای ماهانه در برخی موارد، به ویژه به منظور زیبایی، به عنوان لنزهای پانصد ساعته یا شش ماهه معرفی می‌شوند و بیمار تصور می‌کند که جمع ساعات مصرف باید به پانصد ساعت برسد.

صفوتی با تاکید بر اینکه افزودن غیرمجاز طول زمان نگهداری لنز، عوارضی به همراه دارد، گفت: مجموعه‌ای از عوارض و علائم در سطوح بالینی ممکن است در اثر مصرف بیش از حد لنز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: عوارض ناشی از تغییرات ساختمانی لنز، رسوبات جمع شده روی لنز و عوارض ناشی از هایپوکسی قرنیه موجب بروز صدماتی مانند کاهش بینایی، احساس ناراحتی با لنز، خشکی چشم، حرکت بیش از حد لنز و دید مه آلود می‌شود که در اثر افزودن غیرمجاز طول زمان نگهداری از لنز بروز می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha