سلامت نیوز : یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه پایین بودن درجه حرارت از نشانه‌های سندرم ویلسون است، گفت: تشخیص نادرست بیماری موجب ناخوش‌تر شدن بیمار می‌شود.

دکتر محمدعلی اشرف مدرس در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سندرم ویلسون نشانه‌های غیراختصاصی در ‌افرادی است که میزان هورمون تیروئید در آنها طبیعی است، گفت: این سندرم شکل خفیف کمبود هورمون تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) است و با یک فرآورده‌ هورمون تیروئید موسوم به تری ‌یدوتیرونین (T3) به ‌درمان پاسخ می‌گوید.

وی گفت: معیارهای تشخیصی سندرم ویلسون یعنی پایین بودن درجه حرارت بدن و شناسه‌هاست ولی نشانه‌های غیراختصاصی مانند خستگی، تحریک ‌پذیری، ریزش‌ مو، بی خوابی، سردرد و افزایش وزن نادرست است.

اشرف مدرس تصریح کرد: هیچ نوع مدرک علمی مبنی بر تأثیر بهتر "T3" نسبت به دارونما در افرادی که دارای نشانه‌های غیر‌اختصاصی در سندرم ویلسون هستند، وجود ندارد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید را می‌توان با آزمایش‌های خون تشخیص داد، گفت: در این آزمایش‌ها میزان هورمون تیروئید ناکافی است. البته سندرم ویلسون را نباید با بیماری‌ ویلسون اشتباه گرفت. بیماری ویلسون، یک نابسامانی‌ نادر و ارثی است که طی آن در بعضی اندام‌ مقدار بسیار زیادی مس رسوب می‌کند.

وی یادآور شد: در صورت عدم توجیه علایم بیماری و تردید در تشخیص، بهتر است همکاران جوان بیمار را به پزشک دیگری ارجاع دهند. گاه تشخیص نادرست بیماری سبب می‌شود بیمار ناخوش‌تر شود. ممکن است نشانه‌ها با یک بیماری قابل درمان مانند فیبرومیالژی یا افسردگی تشخیص داده نشده، اشتباه گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha