سلامت نیوز : دبیر کل دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران گفت: 50 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدی پیغمبری در حاشیه دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، با تأکید بر اهمیت پیشگیری از امراض قلبی و عروقی گفت: به رغم اهمیت این موضوع متأسفانه هنوز به صورت جدی در کشور به این بحث پرداخته نمی‌شود.

وی افزود: البته پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی کار ساده‌ای نیست و به عوامل بسیاری مربوط می‌شود که از آن جمله می‌توان به بنیه اقتصادی کشور اشاره کرد.

پیغمبری آموزش همگانی را یکی از اولویتها در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دانست و گفت: در این بخش کارهای خوبی انجام شده است و مردم هم اکنون به اطلاعات و دانش خوبی در زمینه عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی دسترسی دارند و نسبت به آن آگاهند اما باید با تکرار این آموزش ها، کاری کنیم که این دانش به باور تبدیل شود، در غیر این صورت نمی‌توان این دانش را در رفتارهای فردی و اجتماعی مردم دید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هنوز مردم به این باور نرسیده‌اند که باید زمانی را صرف مراقبت از خود کنند و بسیاری هنوز با این بهانه که وقت ندارند، ورزش را در برنامه روزانه خود نمی‌گنجانند در حالی که برای رعایت اصول مراقبت از خود که ورزش نیز شامل آن می‌شود باید وقت ایجاد کرد و این موضوع را تکلیفی بر دوش خود دانست.

این متخصص قلب و عروق، تغذیه سالم، تحرک و ورزش، فراغت های ذهنی و جسمی، پرهیز از مواد دخانی، کنترل فشار خون، قند و چربی خون، را از جمله اصول مراقبت از خود عنوان کرد و افزود: مراقبت از خود حتی از دید اقتصادی نیز برای فرد و خانواده بسیار مقرون به صرفه است.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان و متولیان کشور نیز به این باور برسند که در نهایت مقرون به صرفه تر آن است که جای درمان روی پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی سرمایه گذاری کنند، بسیار موفق‌تر خواهیم بود و جلوی بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ها گرفته می شود.

وی افزود: کشورهایی که توانسته‌اند در امر پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کار کنند با استناد به آمارهای بسیار دقیق اعلام می‌کنند که کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی تا حدود 50 درصد مدیون پیشگیری است.

وی بیش از یک سوم از مرگ و میرها در کشور را ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که با پیشگیری می‌شود از وقوع بیش از نیمی از این مرگها جلوگیری کرد.

پیغمبری با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر در عرصه درمان بیماریهای قلبی و عروقی طی سه دهه گذشته، گفت: حدود 30 سال پیش که بنده عضو شورای عالی پزشکی بودم، بدون اغراق 99 درصد بیماران قلبی برای درمان به خارج اعزام می‌شدند و در ایران فقط یکسری اعمال ساده پزشکی در این حوزه امکانپذیر بود اما هم اکنون شرایط کاملاً عکس شده و به جرئت می توان گفت که بالای 99 درصد از اقدامات درمانی پیشرفته هم اکنون در کشور مهیا است و در بحث بیماریهای قلبی و عروقی تنها به اندازه انگشتان یک دست اعزام به خارج داریم.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، عصر سه شنبه ششم اسفند کار خود را آغاز کرد و تا روز جمعه در سالن اجلاس سران ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha