چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 106553

سلامت نیوز : یک فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه استفاده از ماسک مانع استنشاق مواد شوینده نمی‌شود، گفت: مبتلایان به آسم و بیماری‌های تنفسی باید از کار با شوینده‌ها پرهیز کنند.

دکتر علیرضا اسلامی نژاد در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه استنشاق گاز کلر به دو صورت حاد و مزمن بر روی ریه تاثیر می‌گذارد، گفت: تحریک مخاطی، قرمزی و سوزش چشم، آب ریزش بینی، از عوارض حاد استنشاق گاز کلر متصاعد شده از مواد شوینده است.

وی در خصوص عوامل حاد استنشاق مواد شوینده گفت: وقتی گاز کلر وارد ریه می شود سبب تحریک راه‌های تحتانی شده و عوارضی چون قرمزی چشم، سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس، انقباض راه‌های هوایی و ایجاد حمله آسم می‌شود که این علائم در افرادی که سابقه بیماری آسم دارند شدیدتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه افرادی که به مدت طولانی در معرض استنشاق مواد شوینده قرار دارند مستعد ابتلا به آسم می شوند، افزود: صدمات ایجاد شده به ریه این افراد غیرقابل درمان است.

وی با اشاره به افزایش استفاده از مواد شوینده در بین زنان در روزهای پایانی سال، در خصوص پیشگیری از بروز عوامل ایجاد کننده آسم در این روزها گفت: افرادی که سابقه بیماری تنفسی دارند نباید از سفید کننده‌ها و شوینده‌ها استفاده کنند.

اسلامی نژاد با تاکید بر اینکه مقدار برخورد با مواد شوینده شدت علائم آسم را تعیین می‌کند، گفت: افراد سالم باید حتی الامکان کمترین استفاده را از مواد شوینده و سفید کننده داشته باشند.

از مخلوط کردن شوینده‌ها پرهیز کنید

وی با بیان اینکه بعضی افراد اقدام به مخلوط کردن مواد شوینده با یکدیگر می‌کنند، گفت: مخلوط کردن مواد شوینده‌ای چون جوهر نمک با آب ژاول سبب تحریک شدید سیستم تنفسی شده و عوارضی شدیدی به همراه دارد.

اسلام نژاد ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شوینده باید درها و پنجره‌ها را کاملا باز نگه داشت تا گازهای متصاعد شده از گازهای شوینده از محیط خارج شوند.

وی در خصوص استفاده از ماسک در هنگام استفاده از مواد شوینده گفت: استفاده از ماسک کمکی برای جلوگیری از تنفس گازهای مواد شوینده نمی کند چون ماسک‌ها عمدتا از عبور ذرات جلوگیری کرده و مواد شوینده حاوی مولکول‌های گاز هستند، بنابراین به راحتی از ماسک عبور می کنند.

این فوق تخصص ریه قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و ترک کردن محیط حاوی آلاینده ها را از جمله اقدامات ضروری در مواجهه با افرادی دانست که گازهای ناشی از مواد شوینده را استنشاق کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در صورت بروز عوارض شدید ناشی از استنشاق مواد شوینده تا رساندن فرد مصدوم به بیمارستان باید به او مایعات و ترجیحا آب داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha