چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 106555

سلامت نیوز :رئیس سازمان نظام پزشکی کشور مهم‌ترین راه عبور از قصور پزشکی را الزام به خرد جمعی و ظرفیت‌های کار جمعی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در چهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی قانونی که در محل سالن امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه مهم‌ترین راه عبور از قصور پزشکی، ابتناع به خرد جمعی و ظرفیت‌های موجود در کار جمعی است، اظهار کرد: این امر در کشور ما شروع شده و انشاءالله ادامه نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ترویج کار سیستمی و توجه به خرد جمعی در مواجهه با مشکلات کمک زیادی می‌کند، اظهار کرد: نگاه انتزاعی به مسائل و مشکلات پزشکی آفتی است که باید رفع شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به ضرورت شتاب جریان‌سازی علمی مبتنی بر شواهد، گفت: این امر در کشور ما کُند است.

زالی با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق بیماری و حقوق شهروندی مراجعه‌کنندگان به پزشکان، تصریح کرد: پزشکان باید به گونه‌ای عمل کنند که حقوق بیمار مهم‌ترین رکن آن باشد و این یک موضوع فلسفی و اخلاقی است که تنها مربوط به کشور ما نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در برخورد با قصورهای پزشکی باید به این موضوع نیز توجه شود که به وادی‌های افراطی سقوط نکنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ابراز امیدواری کرد که حرکت‌ها به سمتی باشد که با توجه به احیای حقوق شهروندی و حقوق بیماران، میزان قصور پزشکی در کشور به حداقل ممکن برسد و شاهد کاهش آسیب‌ها در این حوزه باشیم.

زالی با بیان اینکه جامعه پزشکی ایران روز به روز اقدامات و خدمات بهتری را فراهم و ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: در بحث نانوتکنولوژی در حوزه سلامت مقام اول را در حوزه مدیترانه داریم.

به گفته وی، جامعه پزشکی علی‌رغم بی‌مهری‌ها و ... افتخار خدمت به شهروندان را از دست نداده اما بر تمام دستگاه‌ها فرض است که زمینه ارائه خدمات را بهتر از گذشته فراهم کنند.

بدون علم پزشکی قانونی نمی‌توان در پرونده‌ها حکم درستی داد

رئیس انجمن پزشکی قانونی کشور علم پزشکی قانونی را علمی دانست که اگر کافی و به روز نباشد نمی‌توان با استناد به آن در دعاوی قضایی درست اعلام نظر کرد.

همچنین دکتر حسن توفیقی زواره - رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی قانونی ایران با اشاره به نقش و جایگاه پزشکان قانونی در رسیدگی به دعاوی قضایی اظهار کرد: پزشکان قانونی نقش مهمی در رسیدگی به دعاوی قضایی دارند و اگر این علم کافی نباشد نمی‌توان در خصوص پرونده‌های قضایی اعلام نظر درستی کرد.

وی برگزاری کنگره بین‌المللی پزشکی قانونی را هدفی در راستای ارتقای جایگاه علمی پزشکان قانونی سراسر کشور برشمرد و گفت:‌ با توجه به اهمیتی که نظرات پزشکان قانونی در رسیدگی به پرونده‌ها دارد می‌توان از دستاوردهای این کنگره در مواردی نظیر کاهش اطاله دادرسی و ... بهره برد.

رئیس انجمن پزشکان قانونی کشور با اشاره به روش‌ها و شیو‌ه‌های نوینی که هر ساله به پزشکان قانونی معرفی می‌شود اظهار کرد:‌ پزشکان قانونی و کارشناسان سازمان پزشکی قانونی باید با استفاده از علم روز دنیا با شیوه‌های نوین آشنا شده و آن را به کار بگیرند.

به گفته توفیقی، برای شرکت در چهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی قانونی ایران بیش از 700 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از این بین 300 مقاله در کنگره حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha