جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10656

یکی از بیماریهایی که متخصصان هنوز دلیل مشخصی برای آن پیدا نکرده اند بیماری ام اس است.قدر مسلم آن است که بیماری ام اس که سیستم عصبی و نخاع بیمار را مورد تهاجم قرار میدهد عموما ریشه ژنتیکی ندارد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، اگر چه وراثت عامل بیماری ام اس نیست یعنی 50 درصد بیماران بچه هایشان ام اس نمی گیرند, ولی استعداد ژنتیكی ممكن است دخیل باشد.
این بیماری روی سیستم مركزی اعصاب ( CNS ) كه شامل مغز و ستون فقرات است تاثیر میگذارد همچنین با تاثیر عکسی که روی گلبولهای سفید ( واحد اصلی سیستم ایمنی و وسیله ای برای مبارزه با مواد خارجی كه میتوانند باعث عفونت و بیماری در انسان شود ) میگذارد، باعث میشوند تا گلبولهای سفید خون بطور اشتباه به سلولهای خودی حمله میكنند.
حالتها عصبی و روانی در این بیماری نقش کلیدی برای ابتلا و همچنین پیشرفت در افراد مبتلا را دارد.چرا که كلیه اندامهای انسان تحت نظارت و كنترل مغز می باشد و كوچكترین عصبیت ها و نگرانی های بی مورد در این عضو اثر مخربی داشته و كاركرد این اندام را مختل خواهد كرد.
دو گروه از افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند یکی افرادی که فوق العاده حساس , زودرنج و عصبی و با كمترین ناملایمات تعادل خود را از دست می دهند و دیگری  افرادی هستند كه از نظر ژنتیك دارای طبع سردی بوده و مدام از غذاهای سردی بخش استفاده می كنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی, سركه, تمبر هندی,‌ ماست,‌ قره قورت و امثالهم دارند.
پیشرفت حاد و سریع در این بیماری به ندرت دیده می شود و در بیشتر مبتلایان سیر بیماری خوش خیم بوده و علائم آنقدر خفیف هستند كه حتی به پزشك هم مراجعه نمی كنند اما به طور کل سیر این بیماری اشكال متعددی دارد و اغلب بیماران دچار حملات تشدید و تخفیف علائم شده و بین حملات هیچ علامتی ندارند. عده دیگری دچار نوع مزمن بوده و با گذشت زمان بر شدت علائم آنها افزوده می شود.
شایعترین علائم مشخصه این بیماری عبارتند از : خستگی مفرط, ضعف, كرخ شدن دست و پا, ناهماهنگی حركات و از دست دادن تعادل, درد, تاری دید, حساسیت به گرما, گیجی و اختلالات شناختی, مشكلات دفع ادرار و مدفوع و اختلالات جنسی
درحال حاضر روش درمانی قطعی برای این بیماری موجود نیست ولی با ایجاد یك برنامه درمانی خاص و استفاده از دارو درمانی های جدید و تكنیكهای توانبخشی می توان علائم بیماری را تسكین داد, پیشرفت آن را كندتر كرد، با حمایت وضعیت كنونی توانائیهای شخص را حفظ نموده و ارتقاء بخشید و به بیمار امكان داد تا یك روند طبیعی و عادی را در زندگی دنبال كند.
همچنین رژیم غذایی صحیح و متعادل نقش مثبتی در جلوگیری از پیشرفت MS دارد. تحرك جسمی, ورزشهای هماهنگ و انبساط عضلات به تقویت نیروی عضلانی در بیماران MS كمك می كند.
تا جاییكه ممكن است باید از استرسهای عاطفی و جسمی و قرار گرفتن در گرما پرهیز كرد زیرا باعث بدتر شدن علائم می شود. امروزه ثابت شده است كه تغییرات حالتهای روانی و عاطفی اغلب تاثیر بسیار مهمی بر وضعیت سلامت جسمی دارد. به عبارت دیگر ذهن و عواطف بر جسم تاثیر می گذارند.تكنیكهای كمك به خود در افراد مبتلا به ام اس هم از نظر جسمی و هم روانشناختی موثر هستند.
مانند سایر بیماریهای مزمن،زندگی با بیماری ام اس  می تواند شما را در مسیر پرپیچ و خم هیجانات قرار دهد.اما باید توجه داشته باشید شما میتوانید با برنامه ریزی و کنترل شرایط در کنار این بیماری تا سالیان سال به خوبی زندگی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha