سلامت نیوز : رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: حدود 20 درصد از کل مرگ‌های ناشی از حوادث جاده‌ای، مربوط به کودکان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌رضا مرندی در چهارمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی در شیراز با بیان اینکه اولین علت مرگ کودکان و نوجوانان حوادث است، گفت: وقوع حوادث ممکن است به معلولیت و ناتوانی کودکان، بروز اختلالات روانی و مشکلات ثانوی بینجامد.

مرندی خاطرنشان کرد: بروز اختلالات رفتاری ناشی از حوادث، در 82 درصد از موارد طی یک‌ ماه بعد از حادثه و در 44 درصد از موارد تا یک‌سال بعد هم دیده می‌شود.

وی در بیان علت وقوع حوادث رانندگی، بخشی را ناشی از رفتارهای کودکان دانست و افزود: نحوه رویارویی، قدرت پایین پردازش و تحلیل اطلاعات در مواجهه با شرایط خطر، توان تصمیم‌گیری، جثه کوچک کودکان و دیده نشدن و ... از جمله عوامل موثر در این نوع حوادث به شمار می‌روند.

این مقام مسئول همچنین رعایت نکردن قوانین از سوی رانندگان و والدین کودکان را از دیگر عوامل بروز حادثه برای کودکان دانست و گفت: استفاده نکردن از کمربند مناسب، صندلی ویژه کودک، قفل کودک، سرعت بالا، بی‌توجهی به تخلفات رانندگی و ... نیز از عوامل موثر هستند.

مرندی لزوم وجود قوانین بازدارنده و اعمال این قوانین را یادآور شد و گفت: در موضوع بعد از وقوع حادثه نیز، بحث اورژانس‌های پیش‌ بیمارستانی، لزوم وجود کمک‌های اولیه در خودروها و آموزش‌های کمک‌های اولیه برای همه افراد جامعه، حمل و نقل مناسب مصدومان، تاخیر در ارجاع، توانبخشی مناسب کودکان و ... نیز باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، نبود سیستم ثبت آمار مناسب در ایران را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت: لزوم آموزش‌های مستمر و تاثیرگذار برای کودکان و والدین کودکان را باید جدی گرفت.

چهارمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی با محوریت کاهش بار ترافیکی و مصدومیت‌های ناشی از این حوادث به‌ویژه برای کودکان، از امروز در شیراز آغاز به‌کار کرده و تا فردا، پنجشنبه هشتم اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha