چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 106561

سلامت نیوز :پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند کودکان چاقی که در تماس با برخی مواد شیمیایی خانگی هستند، بیشتر به فاکتورهای خطرزای مرتبط با بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان در مطالعات اخیر خود دریافتند ترکیب شیمیایی موسوم به «پرفلورینیت» که در سفیدکننده‌ها و سموم مایع دفع حشرات مخصوص فرش،‌ مبلمان و پارچه‌ استفاده می‌شود می‌تواند در عملکرد غدد درون‌ریز کودکان چاق اختلال ایجاد کند.

این کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به فاکتورهای خطرزای سندرم متابولیک هستند. این سندرم در واقع از مشخصه‌های اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی، مغزی و دیابت است.

به گفته «کلارا آمالی» از دانشگاه دانمارک جنوبی، این مواد شیمیایی که سال‌ها در محیط زیست باقی می‌مانند می‌تواند تهدیدکننده مهم سلامت عمومی باشند.

آمالی همچنین افزود: کودکان چاقی که در معرض مقادیر زیادی از مواد شیمیایی پرفلورینیت قرار دارند در خونشان حجم بیشتری از انسولین و تری‌گلیسیرید مشاهده می‌شود و این تغییرات متابولیک از نشانگرهای ابتدایی سندرم متابولیک هستند.

در این بررسی که روی 500 کودک و با اندازه‌گیری شاخص توده بدنی و اندازه دورکمر آنان و همچنین آزمایش نمونه‌های خونی آنان انجام گرفت، مشخص شد کودکان چاقی که سطح بالاتری از این مواد شیمیایی در خونشان وجود دارد مقدار انسولین و تری‌گلیسیرید خونشان نیز بیشتر است. این بررسی تایید کرد کودکان چاق به دلیل وزن بیشتر از این نظر بیشتر در معرض خطر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha