پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

باز هم آتش نشانی مقصر شد

سلامت نیوز : عضو مجمع نمایندگان تهران، در تشریح گزارش آتش‌سوزی خیابان جمهوری، ‌گفت: بر اساس توضیحاتی که در جلسه دیروز (چهارشنبه) مجمع نمایندگان استان تهران داده شد واضح است که نقص تجهیزات و عدم آشنایی نیروهای امدادی در استفاده از وسایل آتش نشانی وجود داشته است.علیرضا محجوب در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری که منجر به مرگ دو زن کارگر شد موجی از انتقادات علیه آتش نشانی و شهرداری تهران را به وجود آورد. روز 29 دی‌ماه گذشته، خبر رسید که یک تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری آتش گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛  هر چند، آتش نشانان در محل حاضر شدند اما نقص نردبان باعث سقوط دو زن از طبقه پنجم شد. خیلی زود اخبار مربوط به آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تیتر یک رسانه‌ها شد و از رئیس جمهور گرفته تا اعضای شورای شهر تهران و همچنین نمایندگان مجلس به موضوع واکنش نشان دادند. شهردار تهران خیلی دیر واکنش نشان داد و در حالی که معاون قالیباف گفته بود «مرگ دو زن مشیت الهی بود» او وعده داد ماجرا را پیگیری کند. در همین حال سازمان بازرسی و دادستانی نیز به موضوع ورود پیدا کرده بودند. تاکنون سه گزارش درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری قرائت شده است که گزارش شورای شهر که خواهان تجهیز آتش نشانی بود و گزارش شهرداری که نردبان و ازدحام را مقصر قلمداد کرده بود، پذیرفته نشد.

وزارت کشور در گزارش خود آتش‌نشانی را مقصر اعلام کرد و اکنون آنطور که یک نماینده مجلس عنوان می‌کند، بررسی‌های مجلس نیز حاکی از تقصیر آتش نشانی است. علیرضا محجوب با یادآوری حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری که به مرگ دو نفر منجر شد، ‌گفت: از نظر ما مرگ نفر اول همچنان نامعلوم است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد:  امید است در رسیدگی قضایی علت مرگ نفر اول در آتش‌سوزی مذکور مشخص شود.این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مجلس خود را مدعی احقاق حقوق کسانی که جانشان را از دست داده‌اند می‌داند، افزود: جان و سرنوشت افراد در جامعه برای تمامی نمایندگان با اهمیت است.

زوایای مرگ یک نفر مبهم است

او با تاکید بر مبهم بودن زوایای مرگ نفر اول در آتش‌سوزی خیابان جمهوری، تصریح کرد: نمایندگان به عنوان شنونده در این موضوع سعی داشتند بی طرفانه قضاوت کرده و اتخاذ تصمیم نهایی را به دستگاه قضایی و کارشناسان ذیربط که با این دستگاه همکاری می‌کنند بسپارند.این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: در مورد علت پیشامدی که برای نفر دوم واقع شد فیلم‌ها یا تصاویر واضحی وجود ندارد که بتوان براساس آنها به وضوح اعلام نظر کرد.او افزود: اما براساس توضیحاتی که در جلسه دیروز مجمع نمایندگان استان تهران داده شد واضح است که نقص تجهیزات، نقص آشنایی و استفاده کامل از وسایل آتش نشانی وجود داشته است.محجوب گفت: با توجه به اینکه سیستم‌های نردبان نجات پیچیده است قاعدتا زمان بیشتری برای بررسی آن طی خواهد شد.او تصریح کرد: نمایندگان مجلس نه به عنوان مرجع قضایی به شمار می‌روند و نه  مرجع تخصصی از این رو اظهارنظر آنان در اندازه و شأن مجلس نیست.

گزارش مکتوب می‌دهیم

محجوب عامل دیگر در بسط و توسعه آتش خیابان جمهوری را چینش کالاهای اولیه در راهروی تولیدی خواند و گفت: ما هنوز گزارش آتش سوزی  مذکور را به اتفاق تمامی نمایندگان تهران و مسئولان جمع بندی نکرده‌ایم و قطعا گزارش کامل و مکتوبی را به رسانه‌ها خواهیم داد.مهدی هاشمی، عضو دیگر مجمع نمایندگان تهران نیز به ارائه جزییات گزارش حادثه خیابان جمهوری پرداخت.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه دیروز مجمع نمایندگان استان تهران با نماینده دستگاه‌های انتظامی و همچنین خدمات شهری، گفت: در این جلسه اقدامات سال جدید تا پایان سال که باید با توجه به اقدامات امنیتی توجه بیشتری می‌شد با نمایندگان نیروی انتظامی و مسئولان قضایی جلسه‌ای داشتیم.

او در ادامه با اشاره به بررسی بحث حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و جان باختن دو تن از هموطنان ما در این جلسه افزود: ما در کمیته مرتبط برای بررسی این حادثه که با حضور آقایان محجوب، من و آقای بذر‌پاش تشکیل شده بود جلسات متعددی را گذاشتیم و مسئولان مختلف اجرایی دعوت شدند.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آنچه مسلم بود مدیریت عملیات اجرایی آتش نشانی بسیار خوب بوده که ما از آتش نشانان در ارتباط با زحماتی که کشیده‌اند تشکر می‌کنیم.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اما ما باید تمهیدات و شرایطی را فراهم کنیم که روز به روز بر کیفیت کار آنان افزوده شود، یک امتیاز و فرصتی که در این عملیات وجود داشته است اجرای آن در روز جمعه صورت گرفته و ما ترافیک معمول را نداشته‌ایم و خوشبختانه عزیزان ما زودتر از استاندارد معمول توانسته‌اند به محل آتش‌سوزی برسند.او افزود: در ارتباط با عملیات و استاندارد‌هایی که از نظر تعداد ایستگاه و آتش نشانان و تجهیزات داشته باشیم نقص و مشکل داریم و باید این نقص‌ها با اهتمامی که توسط مسئولین بالا‌دستی صورت خواهد گرفت رفع خواهد شد.

تجهیزات آتش نشانی استاندارد شود

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: این مساله باید پیگیری شود تا مسئولان دولتی در استانداری و همینطور شهرداری از نظر تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی‌ها را به حد استاندارد موردنیاز برسانند.هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه موقعیت کارگاه مذکور برای این کاربری تعریف نشده است گفت: تدابیر پیشگیرانه که باید صورت می‌گرفته است تا ایمنی حفظ گردد رعایت نشده است و می‌بینیم که راهروها انبار کالا و امکاناتی بوده است که اشتعال‌زا بوده است. اگر این حادثه ابعاد وسیعتری پیدا می‌کرد صدمات فراوانی در بحث جانی به دنبال می‌داشت.وی در ارتباط با مشکل باز شدن نردبان ماشین آتش‌نشانی افزود: این هم یکی از مشکلاتی بود که در رسانه‌ها به آن پرداخته شد با اینکه سه دقیقه پس از خراب بودن نردبان اول، نردبان دوم نیز به محل حادثه رسیده است اما حادثه اتفاق افتاده است.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی‌ها اینگونه اظهار‌نظر می‌کنند که این نردبان به دلیل عدم نگهداری صحیح این اتفاق برایش پیش آمده است. برخی اظهار می‌کنند که به دلیل اینکه تجهیزات، تجهیزات پیشرفته از نظر الکترونیکی است و بستر‌های لازم برای فرد متخصص فراهم باشد و آموزش‌های لازم را دیده باشد ضمن اینکه این فرد تجربه داشته است اما در این مورد خاص نتوانسته است کار خود را انجام دهد.هاشمی گفت: این دستگاه هم‌اکنون در اختیار قوه قضائیه است و این مساله اشکالی است که باید رفع شود چرا که ما حداقل تجهیزات و امکانات را داریم و این دستگاه نیز برای ادامه کار آتش نشانی لازم است. هنوز بررسی کامل درباره این دستگاه صورت نگرفته است.

باید متخصصین مسئول بیایند و دقیقا آن را بررسی کنند که دلیل باز نشدن آن را بررسی کنند.وی افزود: این دستگاه‌ها سنسور‌های خاصی دارند که با کوچکترین نامناسب بودن شرایط محیطی باز نمی‌شود و استفاده دستی از آن نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در هر صورت خانم اولی که سقوط کرده است هنوز آتش‌نشانی نرسیده بود اما در مورد فرد دوم آتش‌نشانی در محل رسیده بوده است و در زمان بروز مشکل ظرف مدت سه دقیقه دستگاه دوم در محل حاضر می‌شود. از این رو باید در بحث آموزش‌های تکمیلی و نگهداری تجهیزات توجه بیشتری شود.هاشمی گفت: از جهت پیشگیری و ایمن‌سازی جاهایی که با این نوع مسائل و این نوع اقدامات سر و کار دارند باید آموزش‌های تخصصی‌تر انجام شود تا ما شاهد چنین مسائلی نباشیم. حداقل کار در مورد چنین کارگاهی این بود که اخطارهای لازم داده می‌شد.رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: در مجموع قضاوت را نه ما در مجمع نمایندگان نه در آتش نشانی نه در شهرداری و نه در هیچ جای دیگری انجام نمی‌دهیم قضاوت بر عهده قوه قضائیه با توجه به شرایط و قرائنی که وجود دارد صورت بگیرد. ما امیدوار هستیم این موضوع ضعف امکانات و تجهیزات و استاندارد‌سازی‌های لازم از طرف مسئولین در آتش نشانی‌ها جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha