پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 106593

بازار در تصرف برنج هندی و سیب پاكستانی

سلامت نیوز :طبق آمار گمرك ایران واردات ایران از هند در سال 92 رشد بی‌سابقه‌ای داشته و به حدود سه‌میلیارد دلار رسیده است. در 11 ماهه امسال واردات ایران از هند از نظر وزنی با رشد 146.33 درصدی به سه میلیون و 121 هزار تن و از نظر ارزشی با رشد 121.32 درصدی به سه میلیارد و 728 میلیون دلار رسید. رشد شدید واردات از هند باعث شد تا این كشور در 11 ماهه امسال به سومین مبدا اصلی واردات كالا به ایران پس از امارات و چین تبدیل شود. همچنین سهم این كشور از كل واردات ایران در همین مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 10.69 و 8.71 درصد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ رشد شدید واردات ایران از هند در حالی است كه صادرات ایران به هند در 11 ماهه امسال هم از نظر وزنی دچار افت شد و هم از نظر ارزشی. در این مدت صادرات ایران به هند از نظر وزنی با افت 0.07 درصدی به چهار میلیون 666 هزار تن و از نظر ارزشی با افت 5.36 درصدی به دو میلیارد و 310 میلیون دلار رسید. برنج، كنجاله سویا، الكترودهای زغالی برای كوره‌ها، چای، مكمل‌های دارویی، جو، گوشت گاو، محصولات آهنی و فولادی، كاغذ، الیاف، نخ و محصولات مرتبط با نساجی، دانه كنجد و فرومنگنز عمده‌ترین محصولات وارداتی ایران از هند در 11 ماهه سال‌جاری بودند. ناگفته نماند كه كیفیت سلامت برنج‌های هندی هنوز به تایید دستگاه‌های نظارتی نرسیده است. به نظر می‌رسد یكی از دلایل اصلی رشد شدید واردات ایران از هند در سال‌جاری مربوط به پول‌های بلوكه شده ایران در این كشور باشد كه به نظر می‌رسد تا اینجای سال این پول‌ها به صورت كالاهای مصرفی وارد ایران شده است.

دبیر انجمن واردكنندگان از واردات بی‌رویه برنج گلایه دارد. به گفته مسیح كشاورز، امسال حدود یك‌میلیون و 600 هزار تن برنج به كشور وارد شد كه اگر به جای واردات بدون مطالعه برنج هندی از سوی شركت بازرگانی دولتی، وزارت جهاد كشاورزی كار را به بخش خصوصی بسپارد شاهد نوسانات قیمت و مشكلات ناشی از واردات بی‌رویه نخواهیم بود. وی با اشاره به اینكه طبق آمار گمرك ایران در سال‌جاری تاكنون حدود یك میلیون و 600 هزار تن برنج وارد كشور شده است، به ایسنا می‌گوید: گردش مالی واردات برنج كشور سالانه بیش از دو میلیارد دلار است كه اگر فقط 10 درصد از این گردش مالی به حوزه دانش فنی و تكنولوژی تولید برنج اختصاص یابد تحولی عظیم در این حوزه به وجود می‌آید. ایران قبل از انقلاب صادركننده برنج بود و حتی برنج ایران به عربستان نیز صادر می‌شد اما از بعد از جنگ تحمیلی تاكنون ایران نتوانسته صادرات برنج داشته باشد و عمدتا واردكننده برنج بوده است. شركت بازرگانی دولتی در گذشته بدون مطالعه وارد بازار هند می‌شد و به دلیل شیوه غلط خرید باعث ایجاد نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار می‌شد در حالی كه بخش خصوصی كاملا با مطالعه وارد بازار شده و همه جوانب را می‌سنجد و وارداتی نیز كه انجام می‌دهد كیفی‌تر و به صرفه‌تر است.

عرضه سیب پاكستانی

در بازار میوه

در حالی‌كه تولید سیب امسال دو برابر نیاز داخلی بود و بیش از 150 هزار تن از این محصول صادر‌ شده است بازار میوه و تره‌بار در آستانه ایام نوروز شاهد عرضه سیب سبز پاكستانی است كه به گفته‌ مسئولان وزارت جهاد كشاورزی، مجوز واردات نداشته است. به گزارش ایسنا، تولید سیب در سال‌جاری به حدود دو میلیون و 800 هزار تن رسید كه گرچه نسبت به سال گذشته‌اش با كاهش تولید همراه است اما این میزان تولید دو برابر نیاز داخلی بود و تاكنون بیش از 153 هزار تن از این محصول به ارزش بالغ بر 87 میلیون دلار به كشور‌های مختلف صادر شده است. اما جالب اینكه به‌رغم اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزی در دولت گذشته مبنی بر «صادر نشدن مجوز واردات میوه به دلیل حمایت از تولید مناسب داخلی» و تاكید وزیر كنونی جهاد كشاورزی و معاونانش بر بی‌نیازی از واردات میوه به‌ویژه سیب و مركبات برای بازار شب عید، از هم‌اكنون و در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز سیب سبز پاكستانی كه كیفیت چندانی هم ندارد، در بازار و میادین میوه و تره‌بار شهرداری عرضه می‌شود و بازهم مثل همیشه اعلام می‌شود این محصولات بدون مجوز وارد شده است كه البته براساس آمار واردات 10 ماهه‌ گمرك جمهوری اسلامی ایران هیچ محموله‌ وارداتی سیب در مبادی رسمی ثبت نشده است.

طبق تاكید حجتی، وزیر جهاد كشاورزی دولت یازدهم نیز در حال حاضر تولید انواع محصولات كشاورزی به‌ویژه میوه شب عید مانند سیب و مركبات مناسب است و با توجه به بررسی كارشناسان بخش كشاورزی به نظر نمی‌رسد با وجود آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید نیازی به واردات آن باشد.

در این زمینه پیگیری‌های ایسنا از مسئولان فعلی جهاد كشاورزی مبنی بر علت واردات و راههای مقابله با محصولات وارداتی غیرمجاز نتیجه‌ای نداشت.

با توجه به تاكید مسئولان دولت بر بی‌نیازی از واردات میوه و تره‌بار برای بازار شب عید به دلیل تولید مناسب این محصولات، باید دید واردات میوه‌هایی مانند سیب پاكستانی از كدام مبادی رسمی یا غیررسمی صورت گرفته و چرا با این تخلف آشكار و سرپیچی از قانون مقابله نمی‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha