پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 106598

پیامدهای تغییر الگوی غذایی ایرانیها
سلامت نیوز : مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، چاقی و اضافه وزن را از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سكته‌های مغزی در مردان و زنان در كشور دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر زهرا عبدالهی افزود: تغییر در الگوی مصرف غذایی زمینه ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، سكته‌های مغزی، دیابت، فشارخون، چربی خون و انواع سرطانها را فراهم كرده است.

وی مصرف بی‌رویه مواد قندی و شیرینی‌ها، غذاهای چرب و انواع روغن ها و غذاهای شور و پرنمك كه بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف می‌شود را از مهمترین عوامل ابتلا به بیماریهای غیرواگیر عنوان كرد.

عبدالهی گفت: 40 درصد مردان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقی و در بعضی گروههای سنی در مردان 45 تا 55 ساله این رقم به 57 درصد می‌رسد.

وی افزود: عادات و رفتارهای غلط غذایی در مردان مانند مصرف فست‌فودها، مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار و قندی و همین طور مصرف غذاهای شور باعث بروز چاقی و اضافه وزن در آنها شده است در نتیجه فشارخون بالا را سبب می‌شود.

وی در ادامه گفت: مصرف غذاهای نامناسب مانند فست فودها و غذاهای پرنمك از جوانی شروع می شود كه این خود عامل خطر مهمی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون در مردان است.

ضرورت گنجاندن مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی

عبدالهی با تأكید بر اینكه مردان باید روزانه به اندازه كافی سبزی و میوه مصرف كنند گفت: مصرف ناكافی میوه، سبزیجات، سالاد، به خصوص در مردان 31 درصد ایسكمی قلبی و 11 درصد سكته‌های مغزی را سبب می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه با بیان اینكه عدم تحرك و استعمال دخانیات، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را چند برابر می‌كند، افزود: علاوه بر عادات غذایی نامناسب، ورزش نكردن و استفاده از سیگار یا قلیان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون و سكته مغزی را افزایش می‌دهد.

وی افزود : 30 درصد مردان فعالیت جسمانی كمی دارند كه باید با  روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی تند و افزایش فعالیتهای بدنی، این مشكل را برطرف كنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای كاهش بیماریهای قلبی و عروقی سكته‌های مغزی

عبدالهی با تأكید بر ضرورت استفاده روزانه از 5 گروه غذایی اصلی گفت: 5 گروه غذای اصلی شامل: نان و غلات، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت (بویژه گوشت سفید مانند مرغ و ماهی) وحبوبات ، شیر و مواد لبنی می‌باشدكه باید به مقدار توصیه شده و روزانه مصرف شوند و از شیر و لبنیات كم چرب (كمتر از 5/2 درصد چربی) استفاده شود.

وی افزود: ترجیحاً از نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگك و جو كه در مقایسه با نان‌های دیگر هم فیبر بیشتری دارند و هم سبب كاهش جذب مواد قندی و چربی می‌شوند، استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأكید كرد: به جای غذاهای سرخ شده و چرب از غذاهای آب پز، بخارپز و تنوری كه چربی كمتری دارند استفاده شود، علاوه بر این آقایان از مصرف خامه، سرشیر، كره و كله پاچه بپرهیزند و یا مصرف این غذاها را محدود كنند.

وی با اشاره به حذف نمكدان از سفره‌ها گفت: آقایان همچنین مصرف فست‌فودها مانند سوسیس، كالباس، پیتزا، غذاهای كنسروی و غذاهای آماده را نیز محدود كنند و به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های سالم مثل آب و دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنند.

عبدالهی تاكید كرد: به جای استفاده از قند با چای می‌توان از كشمش و خرما به مقدار كم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینكه عادات صحیح غذایی را از كودكی باید ایجاد كرد، گفت: اگر بتوانیم از دوران كودكی با استفاده ازتهیه غذای سالم در خانه یك الگوی صحیح را به فرزندانمان بیاموزیم، این عادات درست به تدریج در جامعه به یك فرهنگ تبدیل شده و در آینده جامعه و كشور با نسلی سالم‌تر، و كاهش انواع بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، فشارخون، سكته مغزی، كلسترول بالا، دیابت روبرو خواهد بود و مسلماً پیشگیری از درمان مقرون به صرفه‌تر، سهل‌تر و عاقلانه‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha