پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 106608

سلامت نیوز :  از زمانی که انسان‌ها از مرحله کشاورزی و دامداری عبور کردند و مرحله شهرنشینی و تشکیل طبقه بورژوا که از همان واژه برج‌نشین گرفته شده و اشاره به زندگی شهری دارد، آغازشد، روند تغیر سنت‌ها ایجاد شد و حتی محافظه‌کارترین دولت‌ها یا اشخاص در برخورد بین سنت‌ها و ویژگی‌های زندگی مدرن ناگزیر از تغییر بوده‌اند. بنابراین تشکیل طبقه متوسط شهری و بالا رفتن سطح رفاه عمومی و آموزش و بهداشت و سطح تحصیلات و کمتر شدن تعداد فرزندان و گسترش رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات منجر به مدرن شدن یا به سمت مدرنیته رفتن اکثر کشورها و جوامع بشری شده است. یکی از شاخص‌های مهم در بررسی این روند، نهاد خانواده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ کشورهای مختلف روند متفاوتی را برای حفظ یا اعاده نقش نهاد خانواده در اجتماع‌پذیری انسان طی کرده‌اند. یکی از مسائل مبتلا به خانواده مساله سن ازدواج، تغییر سنت‌ها و نگرش افراد به آن و افزایش فردگرایی است. اگر در گذشته فرزندان با ورود به بزرگسالی صرفا با ازدواج می‌توانستند منزل والدین را ترک کنند، امروزه با افزایش سن ازدواج و تمایل افراد به استقلال فردی در سن بالا و تغییر نگرش‌ها در برخی از اقشار جامعه مشاهده می‌شود، استقلال اقتصادی باعث شده زندگی مجردی دور از خانواده و قبل از ازدواج در شهرهای بزرگ برای دختران و پسران رو به افزایش باشد. حال در برخی این امر برای ادامه تحصیل در شهر دیگری غیر از شهر محل سکونت والدین است و در برخی به بهانه‌های استقلال فردی و افزایش سن و استقلال اقتصادی و تمایل به نگرش مدرن.

نکته اول این است که این پدیده در جامعه ما همانند اکثر کشورهای رو به توسعه وجود دارد. بنابراین، کتمان آن پاک کردن صورت مساله است. از سویی سعی در حذف آن با فشار و ارعاب بدون ریشه یابی جامعه‌شناسانه و روند گریز نا پذیر زندگی مدرن و شهری صرفا موجب مخفیانه شدن یا زیر زمینی شدن یا ایجاد کاور و پوشش‌های تصنعی می‌شود که به نوعی مساله را از نظارت خارج می‌کند. بنابراین، بهتر است به جای فرش کردن کل زمین ما به پای خود کفش مناسب بپوشانیم. منظور آن است که با رعایت و حفظ حریم خصوصی و خلوت افراد سعی در آموزش مناسب جوانان و توجه دادن ایشان به خطرات ناشی از اینگونه استقلال‌گرایی‌ها باشیم.آنچه از نظر حقوقی درباره زندگی مجردی جوان مطرح می‌شود مسائلی است که ایشان به سبب عدم تجربه و عدم آینده‌نگری و گاه سهل‌انگاری و غفلت و اشتباه که شاید از سر عاطفه پاک جوانی باشد خود را دچار مشکلات عاطفی، روانی و مالی و.. می‌کنند.

زندگی پانسیونی که ضمن آشنایی با فرهنگ‌های مختلف می‌تواند زمینه تاثیر نامطلوب و ناآگاهانه از دختران و پسران جوان را فراهم آورد، گرچه این اماکن و پانسیون‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرد اما گاه جوانان کم بضاعت با زندگی در پانسیون‌هایی که از حداقل بهداشت یا رعایت آداب معاشرت و سلامت روابط اجتماعی و حفظ حقوق هم اتاقی یا هم خوابگاهی ایشان را دارد، عملا مجبور به گذراندن بیشتر ساعات خود به ناچار در خیابان‌ها یا کافی‌شاپ‌ها یا پارک‌ها و... را دارد که این امر نیز می‌تواند در صورت عدم دقت منجر به تمایل به افزایش استفاده از دخانیات گرفته تا مواد مخدر و معاشرت نامناسب و... باشد.زندگی مجردی برای دوره و افرادی اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، بهترین گزینه در مرحله اول آن است که با ایجاد محیط خانواده گرم، امن و سالم جوانان را مشتاق به زندگی با خانواده خود کنیم. با آموزش جوانان، حفظ رفت و آمد خانواده و ایجاد روابط دوستانه با آنها، ایجاد فضای اعتماد، تربیت مناسب از کودکی و مشاوره مناسب در سنین جوانی می‌توان تا حدی از خطرات زندگی مجردی که گاه تاوان‌های گزافی دارد جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha