جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 106615

منافع ماهی یکی، دو تا نیست!

سلامت نیوز: یکی دیگر از فواید مصرف ماهی و دریافت امگا۳ موجود در آن، حفظ و ارتقای سلامت مغز است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازروزنامه شهروند، ماهی‌های مختلف ارزش تغذیه‌ای متفاوتی دارند؛ اما این تفاوت، به قدری نیست که نتوان عدد و رقم واحدی برای مواد مغذی موجود در انواع ماهی‌ها اعلام کرد. مثلا هر فیله ۱۲۲ گرمی ماهی، حاوی حدود ۱۰۶ کیلوکالری انرژی، ۸.۰گرم چربی، ۲.۰گرم چربی اشباع، ۴.۰ گرم چربی غیراشباع، ۵۰ گرم کلسترول، ۳۸ میلی‌گرم سدیم، ۴۷۸ میلی‌گرم پتاسیم و ۲۳ گرم پروتیین است. ضمن این‌که همین مقدار ماهی می‌تواند حدود یک‌درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم، ۵‌درصد آهن، ۲۵‌درصد ویتامین ۶ B، ۲۱‌درصد ویتامین ۱۲ B و ۹‌درصد منیزیم موردنیاز را تامین کند. با این مقدمه در ادامه به بررسی مهم‌ترین خواص ماهی می‌پردازیم.

ماهی و سلامت مغز

نتیجه تحقیقات فراوان و جامعی که در سراسر دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد امگا۳ می‌تواند باعث افزایش سطح سروتونین در مغز شود و به این ترتیب، تاحد زیادی به پیشگیری از ابتلا و درمان بیماری افسردگی کمک کند.  بد نیست بدانید امگا۳ موجود در ماهی، جزو مرغوب‌ترین انواع اسیدهای چرب امگا۳ است که دریافت آن به بهبود عملکرد مغز، کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، اسکیزوفرنی و ضعف حافظه هم کمک می‌کند. محققان معتقدند افرادی که ماهی و میگو در رژیم‌غذایی آنها همیشه وجود دارد، بیشتر از سایر افراد قدرت خلاقیت، تمرکز و تفکر دارند. این افراد به‌خوبی می‌توانند در شرایط بحرانی، تصمیم‌های درست بگیرند چون مغزشان طی سالیان طولانی با امگا۳ موجود در ماهی‌های مختلف، تقویت شده است. محققان فرانسوی هم به‌تازگی اعلام کرده‌اند افرادی که حداقل هفته‌ای یک بار ماهی می‌خورند، ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تا حدود ۷‌سال به تعویق می‌اندازند. در کل، اسیدهای چرب چندزنجیره‌ای غیراشباع موجود در گوشت ماهی، باعث پیشگیری از آسیب سلول‌های مغزی می‌شود و از همین طریق شانس ابتلا به آلزایمر کاهش می‌یابد.

ماهی و سلامت جنین

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای به مادران باردار و شیرده، این است که حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی‌های چرب و بدون جیوه بخورند. مصرف ماهی در دوران بارداری، شانس زایمان زودرس را کاهش می‌دهد، جلوی تولد نوزادانی با وزن‌های پایین را می‌گیرد و احتمال ابتلا به بیش‌‌فعالی را هم در بچه‌ها پایین می‌آورد.  اسیدهای چرب امگا۳ می‌‌‌توانند به رشد بهتر سلول‌های مغزی جنین و افزایش ضریب هوشی او هم کمک کنند. 

ماهی و سلامت عمومی

پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد می‌گویند: مواد مغذی موجود در ماهی به‌قدری زیاد و باکیفیت است که اگر هفته‌ای ۲ مرتبه آن را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید، شانس مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرطان یا بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتویید را تاحدود ۱۷‌درصد در خودتان کم می‌کنید. ضمن این‌که مصرف ماهی می‌تواند باعث تنظیم فشارخون و پیشگیری از گرفتگی عروق هم شود و به این ترتیب، شانس بروز سکته مغزی در افراد مستعد پایین می‌آید. برخی از متخصصان پوست هم معتقدند امگا۳ موجود در ماهی می‌تواند به حفظ نرمی و لطافت پوست نیز کمک کند.

ماهی و سلامت پروستات

ماهی، یکی از خوراکی‌های خوب و مفید برای آقایان محسوب می‌شود. محققان سوئدی حدود ۳۰‌سال روی بیش از ۶‌ هزار مرد اروپایی تحقیق کردند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آقایانی که به مصرف ماهی علاقه ندارند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از آقایانی است که حداقل هفته‌ای یک بار ماهی می‌خورند. این محققان اعلام کردند: سلنیوم فراوان موجود در ماهی می‌تواند با سلول‌های سرطانی در پروستات بجنگد و باعث پیشگیری از رشد آنها و پیشرفت بیماری شود.

ماهی و سلامت قلب

ماهی یکی از کم‌کالری‌ترین و مرغوب‌ترین انواع پروتیین‌های حیوانی است که چربی‌های خوب و پتاسیم نسبتا بالای موجود در آن باعث شده متخصصان تغذیه و قلب و عروق، این غذای دریایی را یکی از بهترین خوراکی‌ها برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و آنهایی که دوست دارند سلامت قلب و عروقشان را حفظ کنند، بدانند.

محققان دانشگاه ‌هاروارد می‌گویند: مصرف حداقل هفته‌ای ۲مرتبه (حدود ۳۰۰ گرم) گوشت ماهی، خطر ابتلا به بیماری‌ها و حمله‌های قلبی را تا ۳ برابر کاهش می‌دهد. ضمن این‌که خوردن همین مقدار ماهی در طول هفته شانس مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را هم تا حدود ۳۶‌درصد کاهش می‌دهد. امگا۳ موجود در ماهی باعث ایجاد انعطاف در عروق و پیشگیری از گرفتگی‌ رگ‌های خونی می‌شود و به این ترتیب، با بهبود عمل خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به قلب، به حفظ بیشتر سلامت این ارگان حیاتی کمک می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha