پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 106616

هشداری درباره درمان ناقص مسمومیت اطفال

سلامت نیوز : دکتر پژومند رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان نسبت به هر گونه درمان ناقص مسمومیت با متادون در کودکان هشدار داد. این هشدار پس از اعلام خبری از سوی دکتر فریبا فرنقی متخصص اطفال و فلوشیپ سم‌شناسی بیمارستان لقمان صورت گرفت.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ ماجرا از این قرار بود که صبح روز گذشته کودک چهار ساله‌ای با حال عمومی بد و پس از چند بار تشنج در حالی که به اغما رفته بود، از شهرستان کرج به بیمارستان لقمان منتقل شد. پزشکان پس از بررسی‌های لازم، وقوع مسمویت با شربت متادون را تایید کردند. کودک علاوه بر مسمومیت با متادون، تحت درمان ناقص دارویی نیز قرار گرفته بود.

دکتر پژومند در این‌باره گفت: متادون یکی از خطرناک‌ترین نوع فرآورده‌های تریاک است. بنابراین باید در هنگام مواجهه با بیمار و به خصوص کودک مسموم‌شده پزشکان دو نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشند؛ اول اینکه خطر مسمومیت آن در اطفال بسیار بیشتر از بزرگسالان است و با مقدار بسیار اندک حتی نیمی از قاشق چایخوری (یک سی‌سی) نیز کودک دچار مسمومیت شدید می‌شود. دیگر آنکه پزشک معالج باید با دادن نارکان که پادزهر این سم است کودک را بستری کرده و تحت کنترل داشته باشند زیرا بیداری و هشیاری کودک پس از تزریق این پادزهر موقتی بوده و باید دانست که هنوز خطر مسمومیت در بدن کودک وجود دارد.

همچنین دکتر فرنقی با اعلام افزایش چشمگیر این مسمومیت که 50 درصد کل مسمومیت‌های اطفال را تشکیل می‌دهد به خانواده‌های ایرانی جهت مراقبت از کودکانشان در برابر ابتلا به مسمومیت هشدار داد.

وی گفت: از آنجا که شربت متادون کاملا شبیه آب خوردن است، از تمام خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها در حال مصرف این دارو هستند می‌خواهیم توجه کنند که از ریختن این دارو در بطری‌های آب معدنی و یا در شیشه‌های دارویی اطفال جدا خودداری کنند.

فرنقی افزود: این دارو برای اطفال به شدت خطرناک بوده و حتی در بعضی از موارد در سال گذشته نیز تعدادی از کودکان فوت شده بودند. همچنین مادرانی که بی‌اطلاع از مصرف این ماده دارویی و خطرناک در منزلشان هستند باید بدانند که به محض مطلع شدن از مصرف دارو توسط کودک خود باید وی را به سرعت به اولین مرکز درمانی برسانند. همچنین مراقب باشند که در این مدت کودک را هشیار و بیدار نگه دارند.

فرنقی با تذکر نسبت به خطرات متادون در اطفال، عوارض مصرف آن را در کودکان بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: متادون حتی به مقدار یک سی سی نه حتی یک قاشق یا یک جرعه می‌تواند بسیار سمی باشد و عوارض آن شامل خواب‌آلودگی، بی‌حالی، خارش و تنگی تنفس و در مراحل آخر آپنه (قطع تنفس) و مرگ است.

وی از تمامی مادران خواست از ریختن داروی متادون یا سایر مواد خطرناک و سمی مثل لوله‌بازکن‌ها، نفت و بنزین و سایر مواد شوینده و ضدعفونی کننده در شیشه‌های دارویی و یا آب معدنی جدا خودداری کنند و حتما آنها را از دسترس اطفال دور نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha