سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه سوختگی نیازمند تشکیل یک کارگروه ملی قوی است، عنوان کرد: وزارت بهداشت به تنهایی از پس درمان سوختگی برنمی‌آید. هزینه درمان سوختگی بسیار بالاست و در حال حاضر با وضع مطلوب فاصله بسیاری داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول خضری در "سومین همایش کشوری سوختگی" که از صبح امروز در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد گفت: سوال مطرح در این حیطه این است که متولی اصلی سوختگی در کشور کیست؟

وی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور بالا است و در حالی که در کشوری اروپایی از هر دو بیمار با 95 درصد سوختگی یک نفر زنده می‌ماند، اما در ایران از هر دو بیمار با 55 درصد سوختگی یک نفر امید به زنده ماندن دارد و اگر این سوختگی بالای 60 درصد باشد امید به زنده ماندن تقریبا بسیار پایین می‌آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه سوختگی و درمان آن عزم ملی می‌خواهد و وزارت بهداشت به تنهایی متولی آن نیست، اظهار کرد: همانگونه که از عنوان وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی برمی‌آید باید به بهداشت نیز توجه ویژه‌ای شود، در حالی که فقط هفت درصد از بودجه این وزارتخانه به امر بهداشت و پیشگیری اختصاص می‌یابد.

خضری به مشکلات موجود درمدیریت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: 70 درصد مشکلات به مدیریت منابع انسانی بازمی‌گردد و شاید تنها 20 درصد آن مربوط به کمبود منابع مالی باشد و 10 درصد آن به مشکلات ساختاری بازگردد. ما بزرگترین سرمایه نیروی انسانی را داریم که متاسفانه توجه جدی به آن نشده است.

وی پرداختن به موضوع پیشگیری را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: قطعا هزینه کردن و اختصاص دادن بودجه برای بخش پیشگیری و بهداشت به معنای هزینه نیست.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به این موضوع که مدیریت منابع و امر سیاستگذاری این حوزه در دست دو سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان است و در واقع 70 درصد بودجه سلامت در دست خود وزارت بهداشت نیست، اظهار کرد: در ابتدای تشکیل دولت یازدهم به وزرای بهداشت و رفاه و تامین اجتماعی تذکر داده بودیم که طرحی را در این خصوص بیاورند. در حالی که طرح تجمیع صندوق‌های بیمه و برنامه پنج ساله توسعه آمده اما هنوز محقق نشده است اصل 29 قانون اساسی را داریم که به موضوع بیمه همگانی تاکید دارد. هنوز بیش از 10 میلیون نفر از افراد جامعه هیچگونه بیمه‌ای ندارند و 15 میلیون نفر دیگر نیز از چند نوع بیمه برخوردار هستند.

وزارت بهداشت به تنهایی از پس درمان سوختگی برنمی‌آید

خضری ضمن تاکید بر اینکه سوختگی نیازمند تشکیل یک کارگروه قوی است، عنوان کرد: وزارت بهداشت به تنهایی از پس درمان سوختگی برنمی‌آید. هزینه درمان سوختگی بسیار بالا است و در حال حاضر با وضع مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی با طرح این پرسش که ما در بخش پیشگیری از سوختگی چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌ایم؟ گفت: تمام دنیا به سمت پیشگیری حرکت کرده است زیرا هزینه پیشگیری و بهداشت به مراتب کمتر از درمان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای شین‌آباد اشاره کرد و گفت: ما نیازمند بازنگری در نظام مهندسی هستیم. وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری‌ها، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، سازمان آتش نشانی، اورژانس و ارگان‌های دیگر که شاید عدد آنها به 20 هم برسد باید درگیر این قضیه باشند. باید یک کارگروه ملی قوی تشکیل شود که رئیس‌جمهور در راس آن قرار داشته باشد.

وی افزود: همانگونه که برای مبارزه با مواد مخدر، ستاد کشوری تشکیل شد، مساله سوختگی نیز نیازمند مدیریت قوی، قاطع و کارآمد است تا بتواند ضمن برخورداری از قدرت اجرایی امور مربوط به درمان سوختگی و پیشگیری از آن را سامان دهد.

سالانه 15 هزار نفر به علت سوختگی بستری می‌شوند/ مرگ سالانه سه هزار ایرانی به علت سوختگی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سالانه 15 هزار نفر به علت سوختگی در بیمارستان‌های مختلف بستری می‌شوند، گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه سه هزار ایرانی به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که آمار جهانی سوختگی 11 میلیون نفر در سال را نشان می‌دهد ولی در کشوری چون آمریکا 95 درصد سوختگی‌ها به طور سرپایی درمان می‌شود و پنج درصد نیاز به بررسی دارند.

وی افزود: بازگشت به زندگی برای افراد و اجتماع برای افراد مبتلا به سوختگی به ویژه دختران و زنان بسیار سخت است و فرد با تبعات روحی و عاطفی بسیاری دست به گریبان خواهد شد و عوارض سنگین اقتصادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

خضری با بیان اینکه بارها در مجلس شورای اسلامی بحث مربوط به سوختگی مطرح شده است و درخواست کرده‌ایم به ازای درمان هر عضو سوخته یک بیمار دو تا پنج میلیون تومان اختصاص داده شود که معمولا در بیمارستان‌های دولتی این مبلغ را از بیمار در ابتدا طلب می‌کنند ولی این مبلغ را در بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر یک درصد سوختگی می‌خواهند.

خضری با بیان اینکه متاسفانه اتاق‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی ما مشترک هستند و این مساله احتمال انتقال عفونت را در بیمارانمان بسیار بالا می‌رود و یکی از علل مرگ و میر بیمارهای سوخته است، اظهار کرد: در واقع اتاق‌های بستری سوختگی ایزوله نیستند و رسیدگی به این امر نیازمند تخصص امکانات و بودجه است. ما انتظار داشتیم دولت یک ردیف مستقل برای درمان سوختگی بیاورد اما متاسفانه سوختگی مورد کم لطفی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد ردیف مستقل همیشه دغدغه وزارت بهداشت بوده است؛ یکی از زمینه‌های آن باید سوختگی باشد. امسال تلاش کردیم برای درمان سوختگی اعتبار جداگانه بگیریم البته بحث‌هایی مطرح شده و کمیسیون تلفیق نیز با آن موافقت کرده است و می‌تواند این بودجه در نظر گرفته شده را هر چند قطره‌ای و بسیار اندک دریافت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا دیگر هیچ بیمار سوختگی در کشور نداشته باشیم و یا در صورت بروز حادثه عوارض ناشی از اینگونه حوادث دلخراش بسیار اندک باشد. اگر دولت حدود 200 تا 300 میلیارد تومان برای این امر اختصاص دهد در واقع سرمایه‌گذاری کرده و از صرف هزینه برای درمان در آینده جلوگیری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha