جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 106629

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری تاکید کرد: متولی سوختگی تنها وزارت بهداشت نیست و پیشگیری و درمان از آن یک عزم ملی می‌خواهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کامران ‌آقاخانی در سومین همایش کشوری سوختگی بااشاره به بار عاطفی و اجتماعی سنگین سوختگی‌ها گفت: سوختگی، «درد» دارد و درمان‌های بسیار هزینه‌بر آن معمولا ناقص می‌ماند و دولت هم توان پرداخت تمام هزینه‌های درمانی آن را ندارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه درمان سوختگی در کشور عزم ملی می‌طلبد، عنوان کرد: بهتر است برخی امور خیرخواهانه چون نذورات به سمت درمان بیماران سوختگی هدایت شود و زخمی را التیام دهد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری به طرح پرسش‌هایی از این دست که اگر بحران سوختگی اتفاق بیفتد چه باید بکنیم؟ آیا مدیریت پیشگیری از سوختگی لازم است؟ ما به چند تخت بستری دیگر برای درمان سوختگی نیاز داریم؟ چرا آدم‌ها می‌سوزند؟ اگر حادثه‌ای مانند ‌آتش‌سوزی در مسجد ارگ پیش بیاید چند تخت آی سی یو سوختگی لازم است؟ و هزینه عاطفی و اجتماعی سوختگی چقدر است؟ اظهار کرد: همین چند وقت گذشته یک کارگری به علت سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی در بیمارستان مطهری بستری شد و ناچار شدیم هر دو دست و یک پای او را قطع کنیم. وی توان مالی برای پرداخت هزینه درمان خود را نداشت.

وی افزود: سانحه دلخراش آتش‌سوزی در روستای شین‌آباد نیز خاطر بسیاری از مردم را ‌آزرده کرد. انتقادهای بسیاری به وزارت آموزش و پرورش وارد شد و وزیر وقت زیر سوال رفت و متعهد شد هزینه درمان این کودکان آسیب‌دیده را بپردازد اما آیا دیگر چهره این دختران معصوم به روز اولش بازمی‌گردد؟

آقاخانی با بیان اینکه حوادثی از این قبیل به محض وقوع با واکنش‌های مختلف از سوی رسانه‌ها و ارگان‌های مختلف روبرو می‌شوند اما بعد از مدتی علی‌رغم همه وعده‌های داده شده به دست فراموشی سپرده می‌شوند، گفت: کل قاره اروپا به اندازه ایران حوادث ناشی از سوختگی ندارد. ما پای پیشگیری و آموزش سوختگی‌مان می‌لنگد. ما باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنیم.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در برابر نصب بخاری‌های قطره‌ای نصبی در مدارسش پاسخگو باشد، گفت: برای تغییر همین بخاری‌های غیراستاندارد مدارس عزم ملی لازم است. ما سال‌ها است با سوء مدیریت در این خصوص روبرو هستیم و این مساله ارتباطی با سیاست ندارد. مدیران ما مدیران شایسته‌ای نیستند.

وی تصریح کرد: چرا هنوز شهرداری کابل‌های برق منازل را عایق‌کاری نمی‌کند که یک کارگر در حین کار با برق‌گرفتگی روبرو شده و تا آخر عمر با نقص عضو زندگی کند؟

وی با بیان اینکه لازم است مردم در خصوص عوامل سوختگی و راهکارهای پیشگیری از آن آگاه و هوشیار شوند، ‌اظهار کرد: رایگان شدن درمان بیماران سوخته از جمله رویاهایی است که ما در سر داریم. امروز عواملی چون گاز، برق و بنزین باعث سوختگی افراد می‌شوند. پیشنهاد ما این است که اگر حدود هزار ریال که هیچ کسی را هم فقیر نمی‌کند به قبض‌های گاز و برق اضافه شود و در یک صندوق مخصوص پیشگیری و درمان سوختگی تجمیع یابد، در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. سوختگی نیز نیازمند اقدامی است شبیه به درمان رایگان حوادث ترافیکی که بسیار دستاورد بزرگی بود.

در ادامه این مراسم دکتر سلطانی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه دانشگاه پاسخگو دانشگاهی است که مسائل پیرامونش را به طور کامل تحت پوشش قرار دهد، گفت: یکی از اقداماتی که ما می‌توانستیم در این خصوص انجام دهیم راه‌اندازی مرکز تحقیقات سوختگی بود که می‌تواند استانداردهای درمانی و خدماتی را ارتقاع دهد. همانگونه که دانشکده‌های بهداشت می‌توانند در افزایش ایمنی و فرهنگ‌سازی برای ‌آن نقش ایفا کنند.

وی ادامه داد: نمی‌شود گفت سوختگی بیماری است، سوختگی نیاز به بیداری در سطح جامعه دارد و امیدواریم به ‌آن در آینده توجه شود.

در این مراسم کودکان حادثه‌ دیده مدرسه شین‌آباد به اجرای سرود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha