جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 106633

۱۰ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند

سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۰ میلیون نفر بیمه نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رسول خضری در افتتاحیه سومین کنگره ملی سوختگی اظهار داشت: خوشحال هستم در جمعی حضور دارم که تلاش چشم‌گیری در جهت بهبودی کودکان شین‌آبادی این فرشتگان سوخته داشته‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 26 دانش آموز حاصل از حادثه شین‌آباد در 5 تا 6 نقطه مختلف کشور پخش کردیم تا به نوعی از مرگ حتمی نجات دهیم و این واقعا درد سنگینی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به آمار جهانی و درصد امید به زنده ماندن سوختگی اشاره کرد و گفت: از هر دو نفری که بالای 95 درصد دچار سوختگی می‌شوند با استانداردهای بالا درمان خوب تجهیزات مناسب و کادر قوی یکی زنده می‌ماند.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: این درد بسیار سنگینی است؛ متولی سوختگی نه تنها وزارت بهداشت است بلکه عزم ملی می‌خواهد و همه عزیزان باید در این پیشه وارد شوند.

وی ادامه داد: ما بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داریم وزارتی است که در اول عنوان آن بهداشت آمده یعنی پیشگیری اما چند درصد بودجه را در حوزه پیشگیری اختصاص داده؛ فقط 7 درصد که جای تاسف دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون سه وجه خیلی مشخص در مشکل ساختاری مدیریت منابع مالی و انسانی داریم که باید بگویم هفتاد درصد مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی است و با قاطعیت بگویم شاید فقط 20 درصد مشکلات مربوط به کمبود منابع مالی است؛ یعنی بزرگترین سرمایه برای ما نیروی انسانی است که متاسفانه توجه جدی به آن نشده است.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ده درصد مشکلات را ساختاری عنوان کرد و گفت: من تعجب می کنم وزارتی مثل وزارت بهداشت با وظایف بسیار سنگین 70 درصد بودجه سلامت را در دست ندارد و این بودجه دست وزارت بهداشت نیز نیست و سیاست ‌گذار یک وزارتخانه دیگر است.

خضری تاکید کرد: من همیشه اعلام کرده‌ام که سیاست‌گذاری در امر بیمه‌های درمان مشکل دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت یک وزارت عاطفی، ارگانیک اجتماعی و انسانی است اما وزارتخانه‌ای چون رفاه بیشترین بخش آن اقتصادی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مدیریت منابع و امر سیاست‌گذاری در امر بیمه‌های درمان در دست دو سازمان قدر به اسم سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان باشد و سیاست‌گذاری ان دست وزارت بهداشت نباشد و 70 درصد بودجه سلامت آن‌جا هزینه شود آیا واقعا می‌توانیم کاری کنیم.

خضری تصریح کرد: بنده به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت این‌جا سخن می‌گویم و ما بارها این تذکرها را داده‌ایم حتی در ابتدای کابینه دولت یازدهم و حتی با وزیر بهداشت و وزیر رفاه صحبت داشتیم که یک طرحی بیاورند.

وی افزود: بحث تجمیع صندوق‌های بیمه را طبق برنامه پنج ساله داریم ولی هنوز اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طریق قانون و اصل 29 قانون اساسی بحث بیمه فراگیر کشور را داریم که همه آحاد جامعه باید از بیمه پایه برخوردار باشند اما بالای ده میلیون نفر بیمه ندارند و در عوض  15 میلیون نفر انواع بیمه‌ها را دارند.

وی به بحث سوختگی اشاره داشت و افزود: بحث سوختگی کارگروه قوی می‌خواهد و وزارت بهداشت به تنهایی از درمان سوختگی برنمی‌آید؛ هزینه درمان سوختگی بالاست و درمان سوختگی در کشور با وضع موجود نسبت به وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد چرا که ما پانسمان‌هایی را داریم که پانسمان روز دنیا نیست هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت پانسمان‌های دنیا از ما برتر است.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث پیشگیری پرداخت و گفت: ما در این خصوص چه کاری انجام داده‌ایم؛ وزارت بهداشت 7 درصد برای پیشگیری بهداشت و سلامت گذاشته است که جای تاسف دارد.

خضری ادامه داد: این مسئله جای انتقاد دارد چراکه ما در بحث پیشگیری می‌توانیم خیلی کارها انجام دهیم همان‌گونه که خیلی از دنیا این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: بهداشت، پیشگیری و سلامت به مراتب هزینه‌اش بسیار بسیار کم‌تر است و ما آنجا در واقع سرمایه‌گذاری می‌کنیم و هزینه نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما اتفاقا در بحث درمان داریم هزینه می‌کنیم و در بحث بهداشت سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی واقعا چقدر سرمایه گذاری در بحث بهداشت داریم که انتظار هزینه درمان پایین بیاید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بحث آموزش پیشگیری اشاره کرد و افزود: آموزش را ما باید از دوران ابتدایی شروع کنیم و راهکار مقابله با بروز  بحران و حوادث را آموزش دهیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شین‌اباد اشاره داشت و افزود: متاسفانه در حادثه شین‌آباد نه معلم نه کارد خدماتی بلد نبوده‌اند که چطور برخورد کنند به جای اینکه بچه‌ها را بیرون ببرند بخاری داغ را بیرون بردند که این خطای ۱۰۰ درصد انسانی است. حالا بماند چرا بخاری آنجا بوده که آن هم جای سوال دارد .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نیازمند بازنگری در نظام مهندسی هستیم وزارت راه و شهرسازی، صنعت و معدن، شهرداری‌ها، رفاه، بهزیستی، آتش‌نشانی، اورژانس و شاید بالای 20 سازمان، ارگان و وزارتخانه درگیر این قضیه باشند.

وی افزود: این مسئله یک کارگروه ملی می‌خواهد و شخص رئیس جمهور باید در راس این کارگروه باشد.

خضری به بحث مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متولی ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی‌تواند شخص چند شغله باشد باید کسی باشد که تمام وقت خود را بگذارد و در خصوص پیشگیری از بروز و بحران سوختگی واقعا مدیریت قوی، قاطع و کارآمد می‌خواهیم که قدرت اجرایی داشته باشد و ریاست آن را شخص رئیس جمهور به عهده بگیرد و دبیری برای آن زمان بگذارد.

وی افزود: ما سالانه 15 هزار بستری در سوختگی داریم و بالای 3 هزار فوتی در سوختگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 11 میلیون نفر در سطح دنیا میزان افرادی است که دچار سوختگی شده‌اند ولی در کشور مثل آمریکا 95 درصد سوختگی‌ها سرپایی درمان می‌شود و 5 درصد نیاز به بررسی دارد.

خضری تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش باید قوی باشد و اطلاعات به روز باشد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر عوارض سوختگی که ما با آن درگیر هستیم و بیشتر سوختگی‌ها در همان ابتدای درمان می‌مانند و درمان اولیه می‌شوند یعنی بازگشت به زندگی اما بازگشت به اجتماع علی‌الخصوص اگر فرد مبتلا به سوختگی دختر باشد، اوضاع بدتر است. چرا که بازگشت به اجتماع تبعات روحی عوارض اجتماعی و عوارض سنگین اقتصادی را به خانواده تحمیل می‌کند.

خضری به بحث بودجه پارسال اشاره کرد و گفت: ما از کمیسیون تلفیق و صحن مجلس درخواست کردیم به اعضای هر بیمار حداقل دو تا 5 میلیون تومان بدهند و این حداقل روتینی است که در بیمارستان‌های دولتی ابتدا می‌خواهند ولی در بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر درصد سوختگی شاید این مبلغ را بخواهند و شاید هم بیشتر که اغراق نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا میزان سوختگی و مرگ و میر حاصل در کشور ما بالاست گفت: پانسمان‌ها، اتاق‌هایی که قرار است پانسمان انجام دهند مشترک است و اتاق‌های بستری ایزوله نیست که همه این‌ها امکانات و بودجه می‌خواهد و یک ردیف مستقل.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: ما انتظار داشتیم دولت ردیف مستقل بیاورد؛ و بحث مدریت بحران که چقدر بودجه برای آن بگذاریم وی گفت: ما بصورت گل‌وبال بودجه می‌گذاریم و هر که زرنگ‌تر بود و بیشتر چانه زد بیشتر بر‌می‌دارد و بحث سوختگی واقعا مورد کم لطفی و کم مهری قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من به عنوان دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان همیشه به ردیف مستقل و بحث لایه پیشنهادی که همیشه مورد دغدغه وزارت بهداشت بوده توجه ویژه داشته‌ام.

وی افزود:یکی از زمینه‌های مهم بحث سوختگی است و ما امسال تلاش کردیم که علی‌الخصوص برای سوختگی پول جداگانه‌ای بگیریم، البته بحث‌های شده و کمیسیون تلفیق نیر موافقت کرده و می‌توان آن بودجه را که هرچند در حد قطره است دریافت کنیم و انشاءالله روزی برسد که هیچ بیمار سوختگی نداشته باشیم یا اگر وجود داشته باشد عارضه‌اش طوری نباشد که نتوانیم جمع کنیم.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مگر 200-300 میلیارد تومان برای دولت چقدر هزینه دارد؛ مگر نه اینکه ما همین هزینه را برای بعد سوختگی هزینه می‌کنیم؛ 300 میلیارد تومان هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha