وزارت بهداشت همیشه مشکلات ساختاری دارد

سلامت نیوز : رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: وزارت بهداشت همیشه مشکلات ساختاری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فاطمه هاشمی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی سوختگی اظهار داشت: لحظه‌ای که وارد شدم با دختران شین‌آبادی همراه شدم و صورت آنها را دیدم و بلافاصله به فکر فرو رفتم؛ ما در اسلام می‌گوییم ضربه زدن به خود و آزار و اذیت دیگران دیه دارد و باید هزینه پرداخت شود. حالا در برابر این کودکان معصوم چه کسی مسئولیت دارد؟

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: ما در اسلام چنین دستوراتی داریم و واقعا مسئول کیست؟ و چرا باید در مدرسه چنین بخاری‌ وجود داشته باشد که این کودکان این گونه بسوزند؛ واقعا برای آن وزیر یا آن مسئول یا نظام اسلامی ما فعل حرام نیست که ما به راحتی از کنار این مسائل می گذریم.

هاشمی ادامه داد: این نمونه‌ای بوده که چون گسترده‌تر و تبلیغاتی‌تر شده همه فهمیدند. روزها از این اتفاقات و این بی‌مسئولیتی‌ها در کشور به وجود می‌آید ولی هیچ کس توجهی ندارد و خودش را مسئول نمی‌داند.

هاشمی با بیان این مطلب که یکی از ضروریت‌های جمهور اسلامی مسئولیت در قبال جان و روح مردم است گفت: نباید بگذاریم که کوچکترین آزار و اذیتی به مردم شود که خودش مایه گناه و شرمساری است.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: من در گذشته با گروهی از سوختگی‌ها آشنایی داشتم و حتی بازدیدی از بیمارستان سوختگی نیز داشتم که به اطلاع وزیر مشکلات را رساندم ولی متاسفانه کسی به آن توجه نکرد تا حدود 2_ 3 ماه پیش که با آقای فاطمی جلسه داشتیم و مشکلات و آمار و اطلاعات مطرح شد.

هاشمی تصریح کرد: این واقعا بد است که ما نتوانیم برای این تعداد افراد در کشور تصمیم بگیریم؛ ایران کشور پولداری است و امکانات زیادی دارد و مردم ایثار‌گر و خوبی که همه مشکلات را به جان می‌خرند.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص افزود: باید کاری کرد که کار سختی هم نیست؛ اگر بخواهیم برای بازسازی بیمارستان و ایجاد امکانات خوب درمانی هزینه کنیم بالغ بر 200 _ 300 میلیارد تومان می‌شود که ما این هزینه را نداریم که در اختیار بیمارستان بگذاریم. یا در مورد پیشگیری عنوان شد که اگر پیشگیری انجام بگیرد درصد زیادی از سوختگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی فقط برای سوختگی نیست چرا که من حدود 20 سال است که به عنوان مصرف کننده در رابطه با وزارت بهداشت و مراکز درمانی و پیشگیری مشغول فعالیت هستم.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص تصریح کرد: ما مشکلاتمان ساختاری است؛ متاسفانه وزارت بهداشت همیشه این مشکلات ساختاری را داشته و افرادی در راس کار قرار می‌گیرند که نه مدیریت منابع انسانی را بلدند و نه مدیریت منابع مالی را و هر کس که بتواند در وزارت بهداشت ارتباط برقرار کند می‌تواند مشکلات منطقه خودش را یا مسائل خود را حل کند.

هاشمی تاکید کرد: از طریق روابط اتفاقات بزرگی در این اشل افتاده از طریق وزارت بهداشت که روابط در آن حاکم بوده است.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص تصریح کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی درستی در زمینه اینکه هماهنگ عمل کنیم و بر اساس نیازها مشخص و پیش رود انجام نشده است.

وی افزود: همیشه مطرح می‌شود که ما مشکل مالی داریم ولی به نظر من واقعا اینطور نیست.

وی به دوران مطرح کردن بیماران خاص اشاره کرد و گفت: زمانی که ما بیماری خاص را مطرح کردیم اولین مخالف ما وزیر بهداشت بود و باز هم مشکل مالی مطرح شد که من یادم هست وقتی در جلسه ریاست جمهوری این مسئله عنوان شد آنها گفتند مالی را که نباید شما عنوان کنید شما باید برنامه بدهید توجیه اجتماعی اقتصادی کنید تا دولت بیماران خاص را تامین کند که بالاخره با رابطه و فشارهایی که وجود داشت برای سه گروه خاص امکانات را ایجاد کنید که البته ایده‌آل ما نیست.

وی به تغییر نیازهای افراد تالاسمی از گذشته تا به امروز اشاره کرد و گفت: تالاسمی‌ها در 14_15 سالگی فوت می‌کردند اما امروزه ازدواج می‌کنند، دانشگاه‌ می‌روند و حتی در جست‌وجوی کار هستند و واقعیت این است که برای هر معضلی راه‌حلی وجود دارد و با برنامه‌ریزی می‌توان راهکاری پیدا کرد و کاری انجام داد.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص اظهار امیدواری کرد: کاهش بروز سوختگی داشته باشیم و در درمان نیز بتوانیم استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم.

وی گفت: در دنیا کسی که 90 درصد سوختگی بگیرد درمان می‌شود اما در ایران افراد با 50 درصد سوختگی فوت می‌کنند و فکر می‌کنم این مسئولیت دولت اسلامی است که باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha