رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت، با اشاره به غیر علمی بودن برنامه نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ برای استفاده معتادان، تصریح کرد: وزارت بهداشت، نصب این دستگاهها را ضروری نمی داند.

دکتر محمدباقر صابری زفرقندی در خصوص همکاری وزارت بهداشت با ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجرای طرح نصب خودپرداز سرنگ برای استفاده معتادین، به خبرنگار مهر گفت: این موضوع در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر که ریاست آن بر عهده معاون سلامت وزارت بهداشت است، مطرح و بحث شد.

وی افزود: در آن جلسه قرار شد روی این موضوع کار کارشناسی شود و از مطبوعاتی و رسانه ای شدن آن به جد خودداری گردد.

صابری زفرقندی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت در مورد چرایی و چگونگی نصب و نحوه بهره برداری این دستگاهها سئوالات جدی داشت، گفت: به رغم مصوبه جلسه مذکور، متاسفانه این موضوع رسانه ای شد و وزارت بهداشت مسئولیت اجرایی آن را نپذیرفت و موضوع به سازمان بهزیستی واگذار شد.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت، در پاسخ به علت این واگذاری، توضیح داد: به نظر می رسید از قبل در این خصوص تصمیم گیری شده بود.

وی، با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، بر حسب وظیفه ذاتی خود و برای به حداقل رساندن عوارض اجتماعی و بهداشتی طرح، با ستاد همکاری خواهد کرد، اظهارداشت: ولی این همکاری، به معنای تایید موضوع نیست. چون این طرح نه مصوبات کمیته فنی و نه کمیته درمان را دارد.

صابری زفرقندی، در توضیح دلیل عدم تایید طرح، گفت: هنوز به لحاظ علمی و منطقی ثابت نشده که دسترسی معتادین و نیازمندان به وسایلی که برای کاهش آسیب مورد استفاده قرار می گیرد، آسان نیست که بخواهیم از دستگاههای خودپرداز سرنگ استفاده کنیم.

وی، بر ضرورت ارائه خدمات مشاوره در کنار چنین طرحها و ایده هایی تاکید کرد و افزود: ما افراد را به بهانه ترک اعتیاد به سمت مراکز آموزشی سوق می دهیم تا آنان را نسبت به رفتارهای پرخطر و چگونگی انجام آزمایش های ایدز و... مجاب کنیم.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت، تصریح کرد: قطعا با نصب دستگاههای خودپرداز، چنین برنامه هایی محقق نخواهد شد، ضمن اینکه چهره کشور را از وجود اعتیاد، خیلی سیاه تر نشان خواهد داد.

صابری زفرقندی، با اشاره به اینکه فعلا نصب چنین دستگاههای ضرورت ندارد، افزود: با اقداماتی که نظام درمانی در سطح کشور انجام خواهد داد، می توان امیدوار بود که در این مسیر موفق شویم و نیازی به استفاده از چنین دستگاههای نباشد.

وی، با تاکید بر اینکه اقدامات درمانی برای معتادین باید به تصویب کمیته درمان برسد، گفت: وزارت بهداشت، سئوالاتی از ستاد مبارزه با مواد مخدر داشت و قرار شد پاسخ بدهند که اینگونه نشد.

صابری زفرقندی، در توضیح سئوالات کمیته درمان، افزود: آیا معتادین تزریقی هستند که به مراکز درمانی دسترسی نداشته باشند. زیرا ما معتقدیم این مراکز فعال هستند و تمامی داروخانه ها نیز سرنگ و... را در اختیار افراد قرار می دهند.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت، در ادامه این سئوالات را مربوط به محل نصب دستگاهها و چگونگی حفاظت از آنها عنوان کرد و گفت: چطور می توان از این دستگاهها محافظت کرد تا بچه ها از سر کنجکاوی، آنها را مورد سوء استفاده قرار ندهند. ضمن اینکه چهره نازیبای شهرمان را چگونه می خواهیم توجیه کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha