مدیرعامل صنایع شیر ایران «پگاه» با اشاره به ضرر 530 میلیارد تومانی صنایع شیر در مرحله اول هدفمندی یارانه ها از احتمال افزایش قیمت شیر و لبنیات با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در صورت عدم حمایت دولت خبرداد. مشاور انجمن صنایع لبنی نیز با هشدار درباره تبعات سنگین کاهش مصرف شیر در کشور بر لزوم سرمایه گذاری برای تغییر الگوی مصرف شیر تاکید کرد.

جای خالی شیر در سبد کالا/احتمال افزایش قیمت شیر با اجرای فاز دوم هدفمندی

سلامت نیوز: مدیرعامل صنایع شیر ایران «پگاه» با اشاره به ضرر 530 میلیارد تومانی صنایع شیر در مرحله اول هدفمندی یارانه ها از احتمال افزایش قیمت شیر و لبنیات با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در صورت عدم حمایت دولت خبرداد. در این نشست خبری مشاور انجمن صنایع لبنی نیز با هشدار درباره تبعات سنگین کاهش مصرف شیر در کشور بر لزوم سرمایه گذاری برای تغییر الگوی مصرف شیر تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی سلامت نیوز به مشهد، عبدالامیر باروتکوب در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه شیر پگاه خراسان رضوی برگزار شد، درباره برنامه های شرکت صنایع شیر ایران برای فرهنگسازی مصرف شیر و انتظارات این شرکت از دولت برای رفع معضل بالا بودن قیمت شیر گفت:« شرکت صنایع شیرایران افزایش تولید شیر و لبنیات و بالا بردن بهره وری را در دستور کار خود دارد».


وی ادامه داد: « بنا به سیاست های اخیر دولت برای تثبیت قیمت شیر،‌300 میلیاردتومان مابه التفاوت نهاده های دامی در اختیار دامداران قرار داده می شود. در صورت استمرار این رویه قیمت ها ثابت می ماند. این کار برای دولت حدود هزار و 45 میلیاردتومان در سال در بخش تولید شیرخام هزینه دربرخواهد داشت».


ضرر 530 میلیارد تومانی صنایع شیر از هدفمندی یارانه ها
‌ باروتکوب درباره میزان متضرر شدن صنایع شیر در جریان اجرای هدفمندی یارانه ها گفت:« بنابر آمار اعلام شده پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها از دی‌ماه سال 89 تا تیرماه سال 90 ، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت صنایع شیر، مجموعه لبنیات کل کشور بیش از 530 میلیارد تومان متضرر شده است. قبل از هدفمندی یارانه‌ها، حدود 2 میلیون تن شیر به شیر یارانه تبدیل می‌شد اما بعد از هدفمندی برای این 2 میلیون تن برنامه‌ریزی نشد، ما اعلام آمادگی کردیم که این مقدار را به صورت شیر خشک صادر کنیم».


وی ادامه داد:«سیاست ما در مجموعه صنایع شیر برای طرح هدفمندی یارانه‌ها، همکاری با دولت بود تا از موانع ابتدایی اجرای طرح عبور کنیم.در حال حاضر نیز سیاست‌ها بر ادامه تثبیت قیمت شیر است، حدود 9 ماه است که دولت، قیمت نهاده‌ها را به دامداران پرداخت می‌کند و این باعث ایجاد ثبات و عدم افزایش قیمت شیر شده است».


احتمال افزایش قیمت شیر با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
وی با بیان اینکه در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت دستمزدها را در ابتدای سال 93 خواهیم داشت،‌گفت:«اگر این به شکلی از محل یارانه های قبلی دنبال شود امیدواریم تثبیت قیمت ها را داشته باشیم ».


افزایش سرانه مصرف شیر با حذف مالیات بر ارزش افزوده از لبنیات
باروتکوب از حذف هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده از لبنیات،‌به عنوان یکی دیگر از راه ها برای تثبیت قیمت شیر و بالابردن سرانه مصرف شیر نام برد و خاطرنشان کرد:«در کشورهای توسعه یافته مالیات ارزش افزوده بر لبنیات تعلق نمی گیرد اما در کشور ما این مسئله تنها برای شیر خام و پنیر صدق می کند و بر سایر محصولات لبنی مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد لذا برای تثبیت قیمت ها و افزایش سرانه مصرف خواستار حذف مالیات ارزش افزوده از لبنیات هستیم».


وی همچنین تسریع روند صادرات محصولات لبنی را یکی دیگر از راه های تثبیت قیمت شیر و لبنیات دانست و گفت:« به دنبال تسریع صادرات و افزایش تولید می توانیم هزینه های ثابت را کاهش دهیم که بر روی عدم افزایش قیمت ها تاثیر خواهد داشت. البته در چند ماه اخیر روند صادرات محصولات لبنی شتاب بیشتری گرفته است چرا که عوارض صادرات محصولات لبنی در شهریور امسال برداشته شد و صادرات رونق بیشتری گرفت».


تکذیب حذف پنیر و تخم مرغ از سبد کالا
مدیرعامل صنایع شیر ایران درباره حذف پنیر و تخم مرغ از سبد کالایی گفت:« این موضوع را پیگیری کردیم که مشخص شد این مسئله شایعه است و پنیر و تخم مرغ از سبد کالا حذف نخواهد شد».


وی با بیان اینکه می توانیم محصولات لبنی استریل که ماندگاری بالایی دارند را با قیمت مناسبی به سبدکالا اضافه کنیم، گفت:« بیش از 42 درصد از سهم پنیر سبد کالا توسط شرکت صنایع«پگاه» تامین شد».


دولت پیشنهاد اضافه کردن ماست و شیر به سبد کالا را نپذیرفت
در ادامه مهندس چمنی،مشاور انجمن صنایع لبنی نیز ضمن رد شایعه حذف پنیر از سبد کالا از اعلام آمادگی شرکت صنایع شیر ایران«پگاه»  برای تامین 3 قلم کالای شیراستریل، پنیر و ماست جهت اضافه شدن به سبد کالا خبر داد و گفت:« در اولین سبدکالایی مردم برای تامین این سه قلم کالا به دولت اعلام آمادگی کرده بودیم اما از میان لبنیات، پنیر برای سبدکالا پذیرفته شد».


وی با بیان اینکه طبق آمارهای وزارت بهداشت در کشورمان 40 درصد اضافه مصرف قند و شکر داریم،‌گفت:«متاسفانه این اضافه مصرف موجب شده هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت و سه میلیون نفر پیش دیابتی داشته باشیم».


چمنی همچنین از بالا بودن میزان مصرف روغن نباتی در کشور اظهار تاسف کرد و گفت:«بیشترین سکته های قلبی در کشور ما ناشی از میزان مصرف چربی و نوع چربی است».


مجوزی برای تولید شیرفله داده نشده است
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، باروتکوب در ادامه درباره صحت خبر صدور مجوز برای تولید شیرفله از سوی سازمان دامپزشکی کشور،‌گفت:«بنا به اعلام سازمان دامپزشکی کشور تاکنون هیچ مجوزی برای تولید شیرفله در کشور داده نشده است و دستورالعملی که تهیه و ابلاغ شده است نیز چنان شرایط سختی دارد که هیچ کسی تاکنون موفق به انجام آن نشده است».


وی افزود:« طبق آمارهای سال 91 وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به تب مالت در کشور 25 درصد افزایش پیدا کرده است. با بازگشت به روش قدیمی تولید شیر، بیماری های ناشی از مصرف شیرفله افزایش پیدا خواهد کرد».


تبعات سنگین کاهش مصرف شیر برای حوزه سلامت
در ادامه مهندس چمنی درباره تبعات عدم مصرف شیر و هزینه های سنگینی که بیماری های ناشی از عدم مصرف شیر بر حوزه سلامت تحمیل می کند، گفت:« طبق آمارهای مرکز تحقیقات  استئوپروز در سال 80، جمعیت دارای بالا 50 سال کشور که به پوکی استخوان مبتلا بودند 15.3 دهم درصد بوده است که این آمار در سال 90 نزدیک به 34 درصد شده است که حکایت از بدتر شدن سبدغذایی مردم دارد».


وی ادامه داد:«در سال گذشته 51 هزار مورد شکستگی استخوان لگن خاصره به دلیل پوکی استخوان در کشور اتفاق افتاده است که 50 درصد از این جمعیت بعد از یک سال فوت شده اند و و نیمی دیگر دچار ناتوانی شده اند این آمار نشان از آن دارد که متاسفانه در هر ساعت حدود هفت نفر زمین گیر شده و در هر ساعت 3 نفر بر اثر شکستگی ناشی از پوکی استخوان فوت کرده اند که رقم های قابل اعتنایی هستند ».


چمنی با بیان اینکه هزینه های درمان بیماری های ناشی از کاهش مصرف شیر به راحتی یک خانواده را به زیر خط فقر می برد نسبت به گذر جمعیتی کشور به سمت سالمندی گفت:«در 40 سال آینده جمعیت سالمند کشور به 26 میلیون نفر می رسد. در حال حاضر جمعیت 6.5 میلیون نفری سالمند کشورمان 60 درصد هزینه های درمانی را به خود اختصاص داده اند».


همچنین با اشاره به آمارهای آموزش و پرورش درباره درباره پوسیدگی دندان، گفت:« در سال 82 هر کودک ایرانی با پنج دندان پوسیده وارد مدرسه شده و در سال 90 این رقم به 5.7 دهم درصد رسیده است.وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است هر ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده دارد. این در حالی است که ارزش گذاری که وزارت بهداشت برای دندان های هر فردی کرده است 100 میلیون تومان است یعنی اگر برای هر دندان 200 هزارتومان فقط ترمیم ساده دندان هزینه شود هزینه ای بالغ بر 30 هزار میلیاردتومان را به خود اختصاص می دهد که با این رقم می توان فرصت های شغلی بسیاری را بخش صنعت و کشاورزی ایجاد کرد»‍.


لزوم سرمایه گذاری برای تغییر الگوی مصرف شیر/سیستم بیمار محور به سیستم سلامت محور تبدیل شود
چمنی در پایان بر لزوم سرمایه گذاری های لازم برای تغییر الگوی مصرف شیر و لبنیات در کشور تاکید کرد و گفت:« افزایش مصرف شیر و لبنیات در کشور برابر است با سلامت افراد جامعه و سلامت افراد جامعه موجب افزایش طول عمر آنها می شود که این افزایش طول عمر برابر با افزایش تولید ناخالص ملی کشور است بنابراین لازم است سرمایه گذاری در بخش سلامت کشور صورت گیرد اما متاسفانه ما هزینه ای در پیشگیری و افزایش سرانه مصرف شیر نمی کنیم و در مقابل هزینه های بالایی برای درمان بیماری های ناشی از کاهش مصرف شیر می نماییم اما باید سیستم بیمار محور به سیستم سلامت محور تبدیل شود»‍.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha