شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 106671

اجرای پزشک خانواده در 31 شهر

سلامت نیوز : گرچه مسئولان وزارت بهداشت طی چند ماه اخیر، توانستند تا حد زیادی بر بحران کمبود و گرانی دارو غلبه کنند و در این زمینه کارنامه قابل دفاعی دارند، اما به همان نسبت نیز انتقادهای تندی درباره پزشک خانواده به مسئولان این وزارتخانه ایراد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حسن قاضی زاده هاشمی در همان روزهای اولیه ای که بر صندلی وزارت نشست، از مشکل کمبود اعتبار برای اجرای طرح پزشک خانواده سخن گفت و طی این چند ماهی نیز که سکان نظام سلامت را در دست داشته، تمایلی برای اجرای این طرح از خود نشان نداده است؛ طرحی که گفته می شود می تواند در صورت اجرای موفق، بسیاری از چالش های عمده نظام سلامت را مرتفع کند.

حالا وزیر بهداشت با ایراد صحبت هایی تازه، از عزم این وزارتخانه برای اجرای این طرح ملی سخن گفته است.

هاشمی در حاشیه سفر به استان فارس عنوان کرده که سال آینده با توسعه طرح پزشک خانواده از هر استان کشور، یک شهرستان این طرح را اجرایی خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که اعتبارات مورد نیاز طرح پزشک خانواده تامین شود و با تزریق اعتبارات، مشکلات این طرح به حداقل ممکن کاهش یابد.

یکی از عمده پاشنه آشیل های نظام سلامت، کمبود و گاه نبود تیم درمانی در بسیاری از مناطق محروم کشور است، طوری که بسیاری از پزشکان تمایلی به خدمت در مناطق محروم ندارند و حتی به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هیچ خانم پزشکی به مناطق محروم نمی رود.

این مشکل باعث توزیع نامتوازن پزشک در کشور و نبود عدالت در ارائه خدمات پزشکی در سراسر کشور شده است.

چند روز قبل نیز وزارت بهداشت از کمبود 2700 پزشک عمومی در مناطق محروم کشور سخن گفت و با توجه به این که یکی از عمده اهداف پزشکان خانواده، استفاده از پزشکان عمومی و پرداخت حقوق های مناسب به آنها برای ارائه خدمت در مناطق محروم است، در نتیجه می توان توقع داشت که در صورت اجرای کامل این طرح، پزشک خانواده به مدد ساکنان مناطق محروم بیاید.

یعنی فقط در شرایطی که حقوق و مزایای قابل توجهی به پزشکان خانواده ساکن مناطق محروم پرداخت شود، می توان انتظار داشت که پزشکان هم در اجرای این طرح به یاری وزارت بهداشت بیایند و در غیر این صورت، این طرح که سال هاست به صورت معلق رها شده است، بدون تامین اعتبار به نتیجه نخواهد رسید.

موانع پیش روی پزشک خانواده در سال 93

به شکل سنتی، همواره عمده بودجه های وزارت بهداشت به بخش درمان می رود و بخش مراقبت و پیشگیری در این وزارتخانه، سهم کمرنگی در توزیع بودجه ها دارد.

اما پزشک خانواده، طرحی است که عمده تمرکز آن بر بخش پیشگیری است و به همین دلیل شاید بتوان گفت این اولین بار است که این وزارتخانه درمان محور برای یک طرح پیشگیرانه بزرگ، محک می خورد.

جدای از این که وزارت بهداشت، سابقه و تجربه درخشانی در امر پیشگیری ندارد، کمبود بودجه وزارت بهداشت نیز مشکل اجرای طرح پزشک خانواده را در سال آینده دوچندان خواهد کرد.

هم اکنون بسیاری از بیمارستان های دولتی کشور، حتی به زحمت می توانند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند و به قول وزیر بهداشت، دخل و خرج بیمارستان ها با هم نمی خواند؛ همچنین ثبات بازار دارویی کشور در سال 93 نیز منوط به تخصیص اعتبار کافی است.

به دلیل مشکلات کمبود بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، به نظر می رسد وزارت بهداشت در سال 92 نیز اعتبار چندانی برای اجرای طرح پزشک خانواده کنار نگذارد و در بهترین حالت بتواند مشکلات نظام درمان را سر و سامان ببخشد.

عاقبت مبهم پزشک خانواده در استان های کشور

هم اکنون در برخی استان های کشور مثل استان فارس، مازندران و تهران، طرح پزشک خانواده به صورت آزمایشی اجرا می شود، اما تاکنون این طرح کلان به طورسراسری در همه استان های کشور اجرا نشده و این اولین باری است که قرار شده این طرح ملی، واقعا رنگ و بوی ملی به خود بگیرد.

همچنین طرح پزشک خانواده در استان هایی هم که هم اکنون در حال اجراست، گاه به صورت نمادین اجرا شده و مردم تاکنون از نعمت این طرح بهره مند نشده اند.

به گونه ای که وزیر بهداشت چندی قبل بصراحت اعلام کرد: هنگام شروع کار در وزارت بهداشت، با حدود 9 استان که «پزشک خانواده» اسما در آنها آغاز شده بود، مواجه بودیم این برنامه در تهران تا مرحله ای پیش رفت که در آن، هیچ خدمتی به مردم ارائه نمی شد.

حال با توجه به این که قرار است سال آینده این طرح در همه استان های کشور اجرا شود، بیم آن می رود که اجرای این طرح در دیگر استان های کشور نیز به عاقبت این 9 استان نامبرده مبتلا شود و از طرح پرمزیت پزشک خانواده، فقط نام و نشانی در استان های کشور باقی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha