نگرانی از تاثیر 5/2 برابری تورم در هزینه‌های سلامت

سلامت نیوز : دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان می‌كند: «سیستم بیمه درمان كشور متمركز نیست و از وزارت بهداشت جداست به همین دلیل در دوره‌های گذشته دائما بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت و درمان اختلاف وجود داشته و بیمه‌ها بدهی‌های خود به وزارت بهداشت را با تاخیر پرداخت می‌كردند.» او معتقد است كه نظام سلامت كشور باید یك متولی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در همین رابطه دكتر رسول خضری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشكلاتی كه در مدیریت منابع حوزه سلامت وجود دارد می‌گوید: «مدیریت منابع در این حوزه در دست دو سازمان تامین‌اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان است.» این نماینده مجلس ‌در ادامه مطرح می‌كند: «در واقع 70 درصد بودجه سلامت در دست وزارت بهداشت نیست.» او دیروز بار دیگر اعلام كرد كه هنوز بیش از 10 میلیون نفر از افراد جامعه هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند و 15 میلیون نفر دیگر نیز از چند نوع بیمه برخوردار هستند.

بدهی بیمارستان‌ها 7000 میلیارد تومان است

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد 3000 میلیارد تومانی كه مجلس به بیمه‌ها اختصاص داده و بعد هم در اختیار دولت قرار گرفت می‌گوید: تاكید بر این است كه بیمه درمان از وزارت رفاه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی داده شود و این وزارتخانه باید درمورد آن پاسخگو باشد. بعضی از بندهایی كه در اختصاص این 3 هزار میلیارد تومان وجود داشت ذیل برنامه پنجم به وزارت بهداشت و درمان مربوط و برخی زیرنظر بیمه‌ها بود.

دكتر عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به تاكید برنامه پنج ساله بر تجمیع بیمه‌ها می‌افزاید: ما معتقد هستیم آن قوانینی كه نوشته شده باید اجرا شود. در حال حاضر شرایط بیمه‌ها خوب نیست. متعدد هستند و تفاوت زیادی با هم دارند. بیمه پایه تعریف شده است ولی متاسفانه بیمه پایه خدمات كاملی ندارد و بیمه پایه در كشورمان ضعیف است و این ضعف باعث سوءاستفاده بعضی از بیمه‌های تكمیلی شده است و خدماتی كه باید با بیمه پایه پرداخت شود به نام بیمه تكمیلی ارائه می‌شود. به همین سبب است كه می‌گوییم سیاستگذاری و میزان خدمات آنها یكی نیست و دارای اختلافات عملكردی هستند و به نظر من باید تجمیع شود.

وی با اشاره به اینكه وزارت رفاه بر عملكرد بیمه‌ها نظارت دارد، ادامه می‌دهد: ما هم از وزارت رفاه در مورد این اختلافات سوال می‌كنیم. البته صندوق‌ها متفاوت است. صندوق تامین‌اجتماعی متعلق به بیمه تامین‌اجتماعی است ولی وقتی بیمه‌ها را یكسان كنیم صندوق‌ها در اختیار خودشان است. باید بیمه‌های پایه یكسان شود و در این میان ممكن است بیمه‌ای توانمند باشد و مشمولان خود را حتی بیمه تكمیلی هم بكند. ولی خیلی از خدماتی كه باید تامین‌اجتماعی پوشش دهد را متقبل نمی‌شود. درآمدهای صندوق اگر وجود دارد در بیمه ‌تكمیلی می‌تواند مشاركت كند.

دكتر عبدالرحمان رستمیان با تاكید بر اینكه تجمیع باید صورت بگیرد، می‌گوید: با یكسان شدن بیمه پایه باید خدمات بهتری به مردم ارائه كنیم. متاسفانه در حال حاضر خدمات ما عمق و وسعت خوبی ندارد. بیمه‌ها هم پوشش مناسبی ندارد. قرار است به زودی با وزارت رفاه جلسه‌ای داشته باشیم و از مسئولان آن خواسته‌ایم كه در كمیسیون بهداشت و درمان حضور پیدا كنند تا به یك نتیجه مطلوب دست پیدا كنیم. به گفته وی بیمه‌ها دارای منابع مالی خوبی نیستند كه بتوانند پوشش درستی داشته باشند. به همین سبب است كه بیماران درصد بیشتری از هزینه درمان را تحمل می‌كنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌بیمه‌ها باید آنقدر قوی باشد كه بخش مالی بین بیمار و پزشك را حذف كند، همچنین می‌گوید: در برنامه گفته شده هزینه‌ای كه مردم برای هزینه درمانی پرداخت می‌كنند بالای 60 درصد است كه باید كاهش پیدا كند. با بودجه بیشتری كه به بخش سلامت اختصاص داده شد این امید را داریم كه با مدیریت خوب بر بودجه، درصد پرداختی مردم برای هزینه‌ها تا 10درصد كاهش پیدا كند. نمی‌توانیم كار را به جایی برسانیم كه بیمار هیچ پرداختی نداشته باشد و حذف بخش مالی بین بیمار و پزشك امكان ندارد. در سال‌های گذشته پرداخت مردم سال به سال بیشتر شده است، امسال با منابع مالی كه وزارت بهداشت و درمان و بیمه‌ها در اختیار دارند، باید به جای افزایش بین 5 تا 10 درصد كاهش داشته باشیم.

دكتر عبدالرحمان رستمیان با اشاره به مشكلات زیرساختی كه بیمارستان‌ها هم با آن دست به گریبان هستند، می‌افزاید: اتفاقی كه امسال افتاد این است كه درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها كه در سال گذشته برای حق جذب پرسنل می‌رفت، ممنوع شده است زیرا حق جذب پرسنل 500 میلیارد تومان برای این بند دیده شده است. درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از این به بعد باید برای سرویس‌دهی از جمله ارتقاء كیفیت تجهیزات بیمارستانی به بیماران اختصاص پیدا كند.

نگرانی از هزینه‌های سلامت

مدت‌هاست نگرانی‌ها از بابت هزینه‌های سلامت كم نشده است. هزینه‌هایی كه بیشترین تاثیر را بر زندگی افراد پایین دست در جامعه می‌گذارد. محسن ایزدخواه عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در مورد تجمیع بیمه‌ها با اشاره به این موضوع به تهران امروز می‌گوید: قیمت‌گذار داروها خود وزارت بهداشت است. تجربیات جهانی نشان می‌دهد نرخ تورم، آثاری 2.5 برابر در بهداشت و درمان نسبت به جاهای دیگر دارد. یعنی اگر 20 درصد تورم داشته باشیم آثار آن در بهداشت و درمان تا حدود 50 درصد ارتقا پیدا خواهد كرد. اولین مسئله‌ای كه ارائه خدمات درمانی ما را با سختی روبه‌رو كرده این است كه حدود 65 تا 70 درصد هزینه‌های درمانی به‌رغم وجود دفترچه‌های بیمه توسط بیماران پرداخت می‌شود.

این كارشناس در ادامه با بیان اینكه بخشی از این موضوع به وضعیت ناهنجاری‌های اقتصادی برمی‌گردد كه در این چند سال وجود داشته است، ادامه می‌دهد: در رابطه درمان غیرمستقیم كه شامل ویزیت پزشكان و خدمات پاراكلینیكی است، این بیمه‌ها درست عمل نمی‌كنند، در حقیقت بیمه‌ها نمی‌توانند پوشش درستی داشته باشند. علت اساسی آن هم به این باز می‌گردد كه سازمان نظام پزشكی با كمك وزارت بهداشت و درمان تعرفه‌ها را بالا می‌برند، بیمه‌ها قادر نیستند به دلایل مختلف از جمله عدم توان مالی این هزینه‌ها را تقبل كنند.

ایزدخواه در ادامه با اشاره به اینكه یكی از راه‌‌حل‌هایی كه برای این مشكل وجود دارد پزشك خانواده است كه می‌توان هزینه‌ها را معقول و كنترل كند، می‌گوید: با وجود پزشك خانواده بازار پزشكان خیلی حرفه‌ای و متخصص ممكن است به كسادی كشیده شود. من فكر می‌كنم شاید یكی از دلایلی كه اجازه نمی‌دهند پزشك خانواده اجرایی شود جایگاه، فشار و قدرتی است كه پزشكان متخصص در كشور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha