شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶

کمبود سبد کالا و تشکیل دوباره صف‌ها

سلامت نیوز : توزیع سبدكالا كه از ابتكارات دولت یازدهم بود به دلیل بی‌برنامگی و ناهماهنگی‌های مسئولان مربوطه به معضلی تبدیل شد كه همچنان حواشی آن ادامه دارد. با وجود اینكه توزیع سبدكالا از اواسط بهمن‌ماه آغاز شد اما فروشگاه‌ها همچنان شاهد صف‌های طولانی هستند. بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ تاكنون بالغ بر 12 میلیون نفر از سرپرستان خانوار سبدكالای خود را دریافت كرده‌اند و زمان دریافت سبدكالا همچنان تا آخر اسفند تمدید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ جالب اینكه دولت تصمیم دارد كه سبدكالای نوبت اول را به 16 میلیون سرپرست خانوار ارائه دهد و بر این اساس، مرحله آخر مشمولان دریافت سبدكالای نوبت اول كه تعداد افراد تحت تكفل آنها كمتر از 4 نفر است، قرار است فراخوان شوند. براین اساس یك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام مشمولان جدید دریافت سبدكالا در روزهای آینده خبرداده و به خبرگزاری مهر گفته است: سرپرستان خانوار كمتر از 4 نفر با حقوق بیش از 500 هزار تومان نیز به زودی برای دریافت سبدكالا فراخوان می‌شوند.

همچنین این اواخر شایعه حذف شیر وتخم‌مرغ از سبد دوم به میان آمده است اما مدیرعامل صنایع شیر ایران با رد این خبر گفته است: حذف شیر و تخم‌مرغ از سبدكالا شایعه است، دولت برای تضمین سلامتی مردم باید حجم كالاهای لبنی و پروتئینی را در سبدكالا بیشتر كند.

گفتنی است روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت (اسکاد) آمادگی شبکه تعاونی‌های توزیعی را برای تامین اقلام سبد کالای دوم اعلام کرد. بهمن عبداللهی به ایسنا گفته: با توجه به آنکه بیش از 80 درصد کار توزیع سبد کالا توسط شبکه تعاونی‌ها صورت گرفته و تعاونی‌ها در امر توزیع تا به اینجا موفق عمل کرده‌اند درخواستمان این است که با توجه به امکانات و پتانسیل‌های بالای بخش تعاون، تامین اقلام سبد کالا را هم پوشش بدهند.

اگر چه محوریت اجرای طرح با دستگاه‌های دولتی، شرکت پشتیبانی دام کشور و بازرگانی دولتی بوده ولی در سبد اخیر بخشی از کالاها مثل تخم مرغ از سوی اتحادیه‌ تعاونی‌های مرغداران تامین شد.عبداللهی در پاسخ به این پرسش که آیا تعاونی‌ها توزیع سبد دوم کالا را هم بر عهده خواهند داشت یا خیر؟ گفت: طبعا اگر به تعاونی‌ها تکلیف شود وظیفه خود را به نحو شایسته انجام خواهند داد منتها در حال حاضر هیچ گونه اعلام رسمی در خصوص توزیع یا عدم توزیع سبد کالای دوم صورت نگرفته و این احتمال وجود دارد که سبد دوم کالا تماما تا پایان سال توزیع نشود.به اعتقاد مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت (اسکاد)، توزیع سبد کالا به گونه‌ای نیست که امروز در مورد آن تصمیم گرفته و از فردا توزیع آن شروع شود زیرا باید تمهیدات لازم و مقدمات کار بخصوص تامین کالای آن فراهم شود بنابر این ممکن است بخشی از سبد دوم تا پایان سال توزیع و بخشی دیگر به سال آینده موکول شود.

ازدحام دریافت سبدكالا همچنان ادامه دارد

پس از وقفه‌ چند روزه، مرحله تكمیلی توزیع سبدكالا از سوم اسفند ماه آغاز شد. با وجود اینكه تعداد زیادی از مشمولان سبدكالای خود را دریافت كرده بودند، اما در دوره تكمیلی جدید باز هم فروشگاه‌های مشخص شده شاهد صف‌های طولانی هستند.

در اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشمولان خواسته شده است جهت جلوگیری از ازدحام و سهولت در دریافت سبدكالا، سرپرستان خانوارهای 4 نفره به بالا شامل كارگران شاغل و مستمری بگیران با حقوق بیش از 000/000/5 ریال (پانصد هزار تومان) و كاركنان دولت دارای بیمه‌های تامین‌اجتماعی از روز شنبه مورخ 3/ 12/ 1392 لغایت پایان اسفند سال‌جاری به مراكز عرضه كالا مراجعه و نسبت به دریافت سبد رایگان كالا اقدام كنند.

بازار سیاه خرید و فروش سبدهای دریافتی!

خبرگزاری فارس در گزارشی توصیفی از نحوه ارائه سبدكالا به مردم نوشت: به یكی از فروشگاه‌های توزیع سبدكالا رفتیم. مسئول فروشگاه 10 نفر، 10نفر، حاضران را به محل اصلی توزیع هدایت می‌كند. در این بین فردی كه به گفته خود 3بار برای دریافت سبدكالای خود مراجعه كرده اما موفق به دریافت باقی سبد خود نشده به ما می‌گوید: در فروشگاه تعاونی مصرف فرهنگیان فقط مرغ دریافت كردم و گفتند باقی را می‌توانی از جای دیگری تهیه كنی، اما سه بار است كه به این محل می‌آیم و آنها می‌گویند ما سبد كامل می‌دهیم. در بین صف‌ها خوشبختانه دعوا یا جدال لفظی نیست ولی ایستادن طولانی مدت در صف برای بسیاری كه غالبا هم میانسال هستند، خسته كننده است.

فردی كه سبدكالای خود را دریافت كرده و به سمت در خروجی در حركت است با لحنی اعتراض آمیز می‌گوید: اگر دولت می‌خواهد كمك كند، به جای این دردسرها معادل آن پول به مردم می‌داد.از این فروشگاه به فروشگاه دیگری در حوالی حسن‌آباد می‌رویم. باز هم منظره‌ای مشابه در جلوی ما نمایان می‌شود.در كنار این صف‌ها كوهی از كارتن‌های خالی توجه‌‌مان را جلب می‌كند. كارتن‌هایی كه در آن كالا بوده و حالا به دست مصرف‌كننده رسیده است.در این صف هم بیشتر میانسالان و پیرمردها و پیر زنان هستند، البته جوانان هم در صف ایستاده‌اند ولی تعدادشان كمتر است.برای گرفتن فیش حداقل نیم ساعتی باید ایستاد. در حال راه رفتن از كنار این فروشگاه بزرگ هستیم كه صدای بلندی به گوشمان می‌رسد: آقا این برنج‌تون فروشیه؟ اگر فروشیه می‌خرم. مردی از پشت محوطه فروشگاه این جمله را به زن و شوهری كه اقلام كالایی مخصوص سبدكالا در دست داشتند، خطاب كرده است. آن دو جوابی نمی‌دهند و می‌روند. در دو قسمت فروشگاه عده‌ای نشسته و منتظر دریافت‌‌كنندگان سبدكالا هستند.

محوطه را دور می‌زنیم و صاحب همان صدا را می‌بینیم كه در حال تعیین قیمت 10 كیلو برنج و 24 عدد تخم‌مرغ و مرغ، است. گویا مشتری كالای خانواری شده است. بهتر بود دولت به جای كالا، یارانه نقدی پرداخت می‌كرد كه هم دردسر كمتری داشت و هم هدف دولت برای كمك به معیشت مردم حفظ می‌شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این فروشگاه، تعداد صف ایستاده‌ها كمتر بود. كامیون حامل برنج كنار در ایستاده و كارگران فروشگاه در حال تخلیه هستند. یكی از كارگران كه انگار كم حوصله است، كیسه‌های برنج را از بالای پله‌ها به پایین پرت می‌كند و همین كار یك طرف پله را برای عابران مسدود می‌كند.

مسئول فروشگاه وقتی متوجه حضور ما و عكاس می‌شود، به كارگران تذكر می‌دهد كه این برنج‌ها را اینطور پرتاب نكنند. بعد از دیدن كارت خبرنگاری ما، اجازه رفتن می‌دهد.به گزارش فارس، به نظر می‌رسد در صورت ادامه عرضه كالا تنها در فروشگاه‌هایی خاص هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار نبود این صف‌های طولانی و معطلی مردم برای دریافت سبدكالا را داشت.بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اگر دولت در مرحله دوم توزیع سبدكالا، باز هم از این فروشگاه‌های محدود استفاده كند، صف‌های طویل، خستگی، اعتراض و اتلاف وقت مردم بر جای خود باقی خواهد ماند.البته مدتی پیش یكی از مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت از اجرای طرح صف‌بندی خبر داد.

طرح سبدكالا با شعارهای دولت یازدهم همخوانی نداشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مخالفت مسئولان دولت فعلی با كمك‌هایی از جنس سبدكالا، گفت: بعید بود دولت با مواضعی كه اعلام كرد، دست به این كار بزند اما متاسفانه در عمل بسیار بد شد و اولین سوءاستفاده را آمریكایی‌ها كردند. سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس، درباره نحوه توزیع سبدكالا گفت: با توجه به نقدهایی كه مسئولان دولت فعلی نسبت به دولت قبلی داشتند، به نظر می‌رسید با این نوع كمك كردن به مردم مخالف باشند لذا اینكه چطور به این نتیجه رسیدند كه سبدكالا بدهند جای تعجب دارد.

برخی از مسئولان دولت فعلی به صراحت با این نوع كمك‌رسانی مخالفت كرده بودند، به نظر نمی‌آمد دولت با مواضعی كه اعلام كرده بود، دست به این كار بزند اما متاسفانه در عمل بسیار بد شد و اولین سوءاستفاده را آمریكایی‌ها كردند و مدعی شدند مردم ایران گرسنه هستند كه در چنین شرایطی سبد دریافت می‌كنند و پولی كه از ما گرفته‌اند صرف كالاهای‌اساسی‌شان شده است.ما دیدیم كه این روند منجر به معذرت‌خواهی رسمی رئیس‌جمهور شد، لذا دولت باید هوشیاری بیشتری را به خرج دهد و این اشتباهات را تكرار نكند؛‌ هرچند سوالاتی در این زمینه و درباره تامین منابع سبدكالا وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha