شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 106680

چرا بعضی بیشتر احساس سرما می کنند

سلامت نیوز : دمای طبیعی بدن افراد، مختلف است. دمای بدن برخی افراد به طور طبیعی بالا و برخی افراد پایین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان  ؛ به طور کلی احساس سرما در زنان از مردان بیشتر است. همچنین افراد مسن نسبت به جوان ترها بیشتر احساس سرما می کنند، زیرا افراد مسن دمای بدن پایین تری دارند اما در این زمینه موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. با بالا رفتن سن، دیواره های رگ های خونی انعطاف پذیری خود را از دست می دهد، در نتیجه گردش خون ضعیف تر می شود.

با جریان پیدا نکردن خون در کل بدن، اندام ها به خصوص دست و پا سردتر می شود. در برخی موارد علت احساس سرما، نازک شدن لایه چربی زیر پوست است که حرارت بدن را ذخیره می کند. بیماری های نهفته مانند تیروئید (که در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می کند)، فشارخون بالا یا حتی دیابت نیز احساس سرما ایجاد می کند.گروه دیگری که همیشه احساس سرما می کنند، زنان هستند. جالب است بدانید، نتایج بررسی ها نشان می دهد، دمای بدن زنان نسبت به مردان بالاتر است اما دست و پای آن ها سردتر از مردان است.

طی بررسی ها مشخص شد، دمای متعادل دست مردان اختلاف ۳درجه ای با دمای دست زنان دارد. اما علت این امر چیست؟ به نظر می رسد بدن زنان برای گرم تر نگه داشتن اعضای حیاتی باید سخت تر کار کند در نتیجه این فعالیت، حرارت اندام های تحتانی کاهش می یابد. باید دانست که مردان نسبت به زنان عضلات بیشتری دارند و زنان چربی بیشتر، در حالی که عضله گرما ایجاد می کند و چربی، گرما را ذخیره می کند.

برخی قادرند سرما را خیلی خوب تحمل کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسکیموها برخلاف دیگران دارای جثه ریز و پرترهستند، از این رو بدن می تواند دمای درونی خود را بهتر حفظ کند. کوتاه بودن دست و پا باعث می شود خون رسانی در بدن روند سریع تری داشته باشد، از این رو گرمای بدن حفظ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha