شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 106681

سلامت نیوز : در حالی که مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اعتقاد بر برخوردهای سیاسی در حوزه آمار جمعیتی گفت: «هر چه جلوتر می‌رویم گویا جنگی در راه است» در آخرین جلسه کمیسیون علمی- راهبردی چشم‌انداز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 92 مباحثی پیرامون سیاست‌های جمعیتی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در این جلسه یک جمعیت شناس با ارائه گزارش آمار از وضعیت جمعیتی ایران، نگاهی به چشم‌انداز آینده جمعیت ایران داشت و با طرح این پرسش که وضعیت ایران در 70 یا 80 سال آینده چطور خواهد بود؟ بیان کرد: طبق محتمل‌ترین پیش‌بینی جدید سازمان ملل، جمعیت ایران از یکصد میلیون نفر نیز افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی‌های سازمان ملل از جمعیت ایران

مهریار با بیان اینکه جمعیت ایران حدود 50 سال زمان می‌برد تا دو برابر شود، به پیش‌بینی‌های سازمان ملل از جمعیت ایران اشاره کرد و گفت: جمعیت تا سال 2050 بالا می‌رود و این محتمل‌ترین سناریوی پیش‌بینی جمعیتی درباره ایران است که تا 2060 جمعیت اضافه می‌شود و به 9/101 میلیون می‌رسد و بعد تا 2100 کاهش می‌یابد و به 44/99 می‌رسد.او عمده‌ترین دلایل تغییرات اجتماعی را باروری، مرگ و میر و مهاجرت خواند و بیان کرد: تا 2015 نسبت مرگ و میر در حال پایین رفتن و از آن به بعد نسبت مرگ و میر بیشتر از نسبت باروری می‌شود. نسبت باروری ما بین 1986 و 2010 با نوسانات کمی ادامه پیدا کرده و در 2055 کمتر از ده باقی می‌ماند.مهریار در ادامه بیان کرد: بعد از 1990 کم کم پنجره فرصت جمعیتی ایجاد شد.

پنجره فرصت جمعیتی تا 2100 هم ادامه پیدا می‌کند و وابستگی سالمندی جمعیت افزایش می‌یابد.به گفته او اگر سناریوی بدبینانه رخ دهد و نرخ رشد خیلی کاهش یابد از سال 2040 به بعد چیزی حدود 40‌درصد جمعیت سالمند خواهد بود البته باید سناریوی متوسط سازمان ملل که پیش بینی آن نزدیک به واقعیت است را مبنا قرار دهیم.مهریار درباره ترکیب جنسیتی جمعیت بیان کرد: از 2030 جمعیت زنان بیشتر می‌شود و مردان کمتر.در ادامه عباس عبدی، آینده وضعیت جمعیتی ایران را نگران‌کننده دانست و دلیل آن را رشد نامتوازن جمعیتی در گذشته و بعد از انقلاب و سپس کاهش یک باره جمعیت در دهه 70 و 80 عنوان کرد و گفت: الان پنجره جمعیتی داریم ولی در آینده به پیری جمعیتی می‌رسیم و با توجه به وضعیت جمعیتی که در جامعه ایرانی وجود دارد، این سالمندان روی دست جامعه می‌مانند چون اصلا فرزندی ندارند که بخواهد به آنها رسیدگی کند.

او توضیح داد: البته باید پذیرفت که نگرانی کنونی که درباره کاهش یا افزایش جمعیت مطرح می‌شود، از منظر جمعیت‌شناسی نیست بلکه فرهنگی است و منتقدین نگران تبعات فرهنگی کاهش رشد جمعیت و افزایش فردیت افرادهستند در حالی که اشتباه می‌کنند، کاهش رشد جمعیت و بی‌علاقگی به داشتن فرزند معلول رشد فردیت است و نه علت آن. آنان گمان می‌کنند کاهش جمعیت موجب ایجاد این نگاه فردگرایانه شده است در حالی که نوع نگاه موجب این کاهش جمعیت شده است. همچنین طباطبایی گفت: جمعیت 22 میلیونی برای منابع ایران تخریب ایجاد نمی‌کند اما با وضع فعلی بیش از این رقم نیاز به برنامه‌ریزی‌منسجم دارد. وی افزود: اگر بتوانیم با کمک تکنولوژی مدیریت مصرف و تقاضا داشته باشیم کمی از این مشکلات حل خواهد شد.طباطبایی با انتقاد از سیاست‌های تبلیغی موجود به تخریب‌ها و آلودگی‌های ناشی از بزرگی جمعیت اشاره کرد که افزایش جمعیت در عمل‌ظاهرا به افزایش جمعیت فعال و پویا منجر نخواهد شد.

بیشتر ایرانی‌ها میانسالند

در همین حال در اظهار نظری جداگانه علی‌اکبر محزون در همایش تخصصی «کاهش جمعیت؛ ضربه سهمگین بر پیکر مسلمانان» در مشهد، با بیان اینکه برخوردهای سیاسی در حوزه آمار جمعیتی بیانگر وقوع جنگی در این زمینه است، اظهار کرد: افرادی که در این مسیر هزینه کرده‌اند، اکنون منتظر بهره‌برداری از آن هستند.مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در حال حاضر میانسالان 40 درصد‌، جوانان 7/23 درصد، کودکان 5/17درصد و سالمندان 7/5‌درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.او با اشاره به سیاست‌های تشدید کننده کاهش نرخ باروری کشور از دهه 60 به بعد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کاهش تعداد افراد خانوار و افزایش زندگی مجردی نیز باعث کاهش رشد جمعیتی کشور شده است.

خلیل علی‌محمدزاده، عضو شورای راهبردی آمار، اطلاعات جمعیتی ایران نیز در این همایش با اشاره به دو مرحله برنامه‌های کنترلی جمعیت کشور در سال‌های 45 و 68، اظهار کرد: با بررسی عاقلانه و منطقی برنامه تنظیم خانواده در کشور اشکالات آن مشخص می‌شود.او با اشاره به نرخ رشد جمعیتی ایران در مرحله اول برنامه‌های کنترلی در طول 10‌سال افزود: در سال 68 این رقم 2/3‌درصد بود که در سال 73 به 3/2‌درصد کاهش یافت.علی‌محمدزاده ادامه داد: دولت باید در سیاست‌های کنترلی جمعیت دخالت کند تا این روند کاهشی رشد جمعیت اصلاح شود.به گزارش ایسنا او با بیان اینکه بیشترین بودجه اسمی تنظیم خانواده در سال 91 بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آن زمان تذکراتی را دادند اما به جای توقف، اجرای آن شتاب بیشتری گرفت و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی از این بابت مبلغ 15 میلیارد تومان از وزارت بهداشت مطالبه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha