سلامت نیوز : سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره‌ای در جاده هراز که منتج به کشته شدن 18 شهروند و زخمی شدن عده‌ای دیگر شد، دردناک بود. این فقط بخش اندکی از میزان تصادفات و سوانح جاده‌ای کشور است. سالیانه بیش از 20 هزار شهروند در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان میزان ضرر و زیان مستقیم و غیر مستقیم این میزان کشته و هزاران نفر مجروح بر اقتصاد و اجتماع کشور را وحشتناک ارزیابی کرده‌اند. اما آنچه مهم است این است که هزاران خانواده دچار مصیبت و رنج معنوی و مادی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ چه خانواده‌هایی که بر اثر سوانح و تصادفات جاده‌ای در شرایط رقت‌باری قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، طبق اصول فصل حقوق ملت از اصل 19 تا 42 قانون اساسی  و کلیات منشور حقوق شهروندی، هر شهروند از حق امنیت اجتماعی و زیست سالم و بدور از این حوادث و سوانح دردناک برخوردار است. هرگونه خدشه‌ای بر این اصول  و وقوع چنین تصادفاتی نقض حقوق شهروندی محسوب می‌شود. جای تعجب در این است که در سال جاری چندین دستگاه اتوبوس در جاده‌های کشور دچار چنین سوانحی شدند و جان عده زیادی از شهروندان را گرفت و متاسفانه کمترین اقدامی برای پیشگیری و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه صورت نگرفته است که این خود، از موجبات نقض حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

حقوق شهروندی را باید در مفهوم ایجاد شرایط مناسب برای زیست سالم و به دور از چنین حوادثی تعریف کرد. کارشناسان بر این باورند با توجه به جمعیت 77‌میلیونی کشور و افزایش سفرهای جاده‌ای  در بین مردم و فقدان نظارت بر تولید خودروها در کشور و ضعف کیفیت خودروها، عدم توسعه جاده‌ها براساس افزایش جمعیت و نیاز روز، وجود مخاطرات و معضلات و مشکلات اجتماعی و روانی و دلایل دیگری باعث چنین حوادث ناگوار شده است. ضرورت دارد تا رئیس‌جمهور محترم در آستانه نوروز و برای حفظ حقوق شهروندان تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ کند. واقعیت مساله این است که اگر میزان پولی که در چند پرونده فساد اقتصادی که به جیب عده‌ای خاص رفته است خرج جاده‌های کشور و اتخاذ مکانیسم پیشگیری از این تصادفات می‌شد اکنون شاهد این نوع حوادث نمی‌شدیم. باید دید آقای رئیس‌جمهور چه امیدی به شهروندان برای تدبیر مناسب در این زمینه خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha