یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10669

دانشمندان هلندی گفتند كه آنها ژن مهمی را كشف كرده‌اند كه از گوجه فرنگی ها برابر یك قارچ شایع كه موجب شل شدن آن می‌شود، محافظت می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این قارچ كه فوزاریوم اوكسیسپوروم ( Fusarium  )oxysporum خوانده می‌شود می‌تواند تركیبی بسازد كه بر دو ژن از سه ژن موجود در گوجه فرنگی كه به این گیاه در پیشگیری از ابتلا به این بیماری كمك می‌كند، غلبه می‌كند.
اما به گفته پترا هوترمن یك زیست شناس مولكولی در دانشگاه آمستردام كه بر روی این مطالعه فعالیت كرده است ، ژن سوم گوجه فرنگی، این پروتئین را هدف قرار می‌دهد و موجب سفت ماندن این گیاه می‌شود.
وی گفت، گزارش وی كه در مجله پاتوژن  PLoS كتابخانه عمومی علوم منتشر شده است، شناختی در زمینه چگونگی آسیب رسانی برخی انواع قارچ‌ها ارائه می‌دهد و می‌تواند به ایجاد گونه‌های پایدارتر گوجه فرنگی و سایر محصولات منجر شود.
كشاورزان برای پرورش گونه‌هایی كه بتوانند در برابر خشكی و بیماری بهتر مقاومت كنند اغلب گیاهان خود را پیوند می‌زنند.
یكی از اولین سوال‌هایی مطرح برای محققان هلندی این بوده است كه چرا این قارچ یك گیاه گوجه فرنگی را آلوده می‌كنند اما به دیگری صدمه‌ای نمی رسانند.
برای پاسخ به این سوال آنها آوندهای چوبی را كه مواد غذایی از طریق آنها در سراسر یك گیاه انتقال می‌یابد و محلی است كه این قارچ در آنجا خانه می كند، مورد مطالعه قرار دادند.
محققان دریافتند كه پروتئینی به نام  Avr1 به قارچ كمك می‌كند كه بر دو ژن از سه ژن مقاوم گوجه فرنگی غلبه كند.
در این مطالعه آمده است ، این موضوع توضیح می‌دهد كه چرا برخی گوجه فرنگی ها پلاسیده می‌شوند و دیگران نمی‌شوند زیرا سومین ژن مقاوم، پروتئین Avr1  را هدف قرار می‌دهد و گیاه را قادر می‌سازد با قارچ مبارزه كند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha