قوانین برای مقابله با تکدی گری ناکارآمد است

سلامت نیوز : معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ناکارآمدی قوانین در رابطه با جمع آوری متکدیان گفت: جمع آوری متکدیان در ظاهر به نظر می‌آید که کار ساز نیست که دلیل اصلی آن صورت نگرفتن اقدامات مناسب بعد از جمع آوری آن‌ها است.

"رضا جهانگیری فر" معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در مورد رویکرد شهرداری نسبت به متکدیان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تکدی‌گری در قانون جرم محسوب می‌شود و ما نمی توانیم رویکرد دیگری به جز قانون مصوب کشورمان در این مورد داشته باشیم.

وی افزود: پس از جمع آوری، متکدیان به مراکز نگهداری موقت فرستاده می‌شوند تا به مراجع قضایی معرفی و احکام آن‌ها صادر شود، سپس بر اساس حکم صادر شده اقدام می‌کنیم. احکام آنان معمولا بستگی به وضعیت هر کدام از آن‌ها دارد. اگر سالمند باشند و یا چتر حمایتی نداشته باشند به بهزیستی و در برخی موارد به کمیته امداد تحویل داده می‌شوند و یا با جرائم نقدی که مقام قضایی صادر می‌کند و از آن‌ها اخذ می‌شود تبرئه و آزاد می‌شوند.

جهانگیری فر در مورد متولی اصلی جمع آوری متکدیان از سطح شهر گفت: جمع آوری متکدیان وظیفه‌ای مشترک میان شهرداری و نیروی انتظامی است. شهرداری باید برای جمع آوری متکدیان اقدام کند و پلیس نیز باید ماموران شهرداری را همراهی کند و ضابط قضایی همراه با گشت‌های شهرداری باشد.

وی در رابطه با مشکلات موجود برای برخورد با متکدیان ادامه داد: اولین مانع آن است که قوانین ما بازدارنده نیست و نا‌کار آمد است. به این معنی که بیشتر متکدیان براساس حکم قضایی با پرداخت جریمه‌ای ناچیز آزاد می‌شوند و به کار قبلی خود باز می‌گردند. دومین مشکل این است که متاسفانه در شهر تهران مردم کمک‌های زیادی به این افراد می‌کنند و سبب می‌شوند که در آمد خوبی در تهران برای آن‌ها وجود داشته باشد. گاهی درآمد متکدیان روزانه به چند صد هزار تومان هم می‌رسد. بنابراین متکدیان در شهر‌های دیگر نیز تمایل دارند به تهران بیایند.

جهانگیری فر در پاسخ به این سوال که «آیا جمع آوری متکدیان اقدامی کافی وکار ساز است؟» گفت: جمع آوری متکدیان در ظاهر به نظر می‌آید که کار ساز نیست. که دلیل اصلی آن صورت نگرفتن اقدامات مناسب بعد از جمع آوری آن‌ها است. باید طبق قانون با متکدی برخوردی باز دارنده شود، اما نمی‌شود این افراد را جایی زندانی کرد. باید فضایی برای اشتغال آن‌ها ایجاد کرد و آنوقت اگر سر کار نرفتند برخورد قانونی جدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برخی از این افراد معلول و برخی سالمند هستند که باید در مراکز مراقبت و نگه داری بهزیستی نگهداری شوند. همچنین اطلاع رسانی یکی از اصلیترین اقدامات است که سبب می‌شود مردم به آن‌ها کمک نکنند. مردم باید حس انسان دوستیشان را در جای درست اعمال کنند، که معرفی مکانی درست برای کمک مردم را هم مسولین باید انجام دهند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری افزود: همچنین بخشی از فرایند تکدی‌گری ساماندهی شده است که در مورد این گروه‌ها، نیروی انتظامی باید اقدام و افرادی که پشت پرده این قضیه هستند را شناسایی و تحویل مقامات قضایی بدهد تا با آن‌ها برخوردهای جدی تری شود. ما این درخواست را از پلیس کرده‌ایم اما خبرنداریم تا کنون چه کارهایی در این زمینه صورت گرفته است.

جهانگیری فر در مورد بازده طرح جمع آوری متکدیان گفت: ارزیابی ما نسبت به عملکرد شهرداری مثبت است زیرا گشت‌های ما فضا را برای متکدیان نا‌امن کرده که کار اثر بخشی بوده است و اگر ما این کار را نمی‌کردیم شهر پر از متکدیان می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیابهتر نیست با این معضل اجتماعی ریشه‌ای‌تر بر خورد شود؟» اظهار کرد: بله اما چیزی که به ما تکلیف کرده‌اند جمع آوری است. بنابراین ما غیر از این نمی‌توانیم عمل کنیم. باید برنامه دیگری تدوین شود و قانونی ابلاغ شود که براساس آن دستگاه‌ها و شهرداری وظایف خود را انجام دهند.

این معاون سازمان رفاه شهرداری افزود: حدود چند صد نفر هستند که ما آن‌ها را جمع آوری کرده‌ایم و نگه داشته‌ایم و نمی‌گذاریم به راحتی به شهر برگردند. این افراد نیاز به مراقبتهای مختلفی از جمله، خدمات درمانی و بیمارستانی دارند که همکاری‌ها در این زمینه به خوبی رخ نمی‌دهد.

وی در پایان از رواج موج جدیدی از تکدی‌گری خبر داد و افزود: با طیف جدیدی از تکدی‌گری، تحت عنوان «تکدی‌گری خانوادگی» روبرو هستیم. به این معنا که آقا و خانم و یک بچه کوچک با هم می‌ایستند و تقاضای کمک می‌کنند. این کار بیشتر عواطف مردم را تحریک می‌کند و در آمد خوبی هم دارند. این افراد بیشتر از شهرهای دیگر می‌آیند پولی جمع می‌کنند وبه شهر خود باز می‌گردند و پس از چندی نیز دوباره به تهران می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha