احیای تالاب گاوخونی در دستور کار/مدیریت یکپارچه تنها راه نجات تالاب

سلامت نیوز : مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مشکلات کنونی و بحرانی بودن شرایط تالاب گاوخونی گفت: احیای این تالاب در دستور کار قرار دارد.

کیومرث کلانتری در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه تالاب ‌ها حساس‌ ترین اکوسیستم زیست محیطی به شمار می رود، گفت: در عین حال وجود تالاب ها در کشور موجب کنترل سیلاب‌ ها و حفظ شرایط آب و هوا و همچنین وجود تنوع زیستی شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: مدیریت ناصحیح منابع آبی، احداث سد در بالادست و توسعه بی ‌رویه کشاورزی و در نهایت بهره برداری بی رویه از منابع تالاب از عواملی است که موجب بحرانی شدن تالاب ها می شود که تالاب گاوخونی نیز در این راستا با مشکل روبرو شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تالاب گاوخونی شرایط خوبی ندارد، افزود: امروزه شرایط زیست محیطی تالاب گاوخونی تغییر کرده است.

کلانتری با اشاره به موضوع احیای تالاب گاوخونی گفت: احیای این تالاب در دستور کار قرار دارد و می توان برای این مساله، مدیریت یکپارچه حوضه آبی زاینده‌ رود، تعیین حدود تالاب و تأمین حق‌ آبه زاینده رود و جلوگیری از بهره برداری نادرست منابع آبی را می توان مهم ترین عوامل برای نجات این تالاب در نظر گرفت.

تالاب گاوخونی؛ نام تالابی است در فلات مرکزی ایران در استان اصفهان که زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد.این تالاب یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه های شنی واقع شده‌است.

ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است. تالاب گاوخونی منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همه این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است اما ادامه حیات این تالاب در سال های اخیر به دلایل گوناگون با مشکل مواجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha