مدیر روابط عمومی و بین‌الملل پژوهشكده رویان گفت: در صورت راه اندازی بانك عمومی بند ناف و استفاده از سلول‌های بنیادی آن ۸۵ بیماری لاعلاج به جرگه بیماری‌های قابل علاج خواهد پیوست.

دكتر رضا سامانی،در حاشیه دومین همایش سلول‌های بنیادی كه با عنوان‌اصول تئوری سلول‌های بنیادی انقلاب هزاره سوم، در شیراز برپاشده است، در گفت و گو با ایرنا افزود:هم اینك، بانك سلول‌های بنیادی بندناف درپژوهشكده رویان تشكیل شده و با تمام قوا مشغول فعالیت است و هیچ اختلالی درآن ایجاد نشده‌است ولی نحوه‌فعالیت آن‌به صورت خصوصی است و خانواده‌ها برای فرزندان خود اقدام و خون بند ناف انسان را نگه داری می‌كنند.
وی گفت: هدف پژوهشكده رویان، ایجاد بانك عمومی بندناف‌است كه‌از این طریق بتوان سلول‌های بنیادی بند ناف را در اختیار بیماران خانواده‌هایی كه موفق به نگه داری سلول‌های خودشان نشده‌اند، قرار داد.
سامانی با بیان اینكه برای راه اندازی پروژه ایجاد بانك عمومی بند ناف در پژوهشكده رویان نیازمند  ۷۰ تا  ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است،اظهار داشت هم اینك این پروژه به دلیل قطع بودجه، تعطیل شده و امید داریم كه‌با تامین بودجه مورد نیاز كار راه اندازی آن مجددا آغاز شود.
او گفت:فعالیت پژوهشكده رویان برروی درمان‌ناباروری متمركز شده و همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها و تا كنون این پژوهشكده موفق شده‌كه‌این سلول هارا بر روی انسان در اعضایی همچون قلب،چشم، استخوان، كبد، پوست و در پیوند كلیه، به مرحله آزمایش بگذارد و در این مسیر نیز نتایج خوبی حاصل شده است.
سامانی ادامه داد: هم اینك، طرح‌های تجربی بر روی حیوانات و در زمینه بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و غضروف در حال انجام است.
رییس دانشكده علوم پایه دانشگاه شیراز نیز دراین همایش گفت:این دومین همایش است كه درزمینه سلول‌های بنیادی برگزار می‌شود وتحقیقات و مطالعاتی كه در خصوص سلول‌های بنیادی انجام می‌شود بسیار حجیم و گسترده است و كشور مانیز موفق به انجام فعالیت‌های قابل توجهی در این عرصه شده است.
دكتر نوذر سامانی افزود:هدف از برگزاری این همایش،تبادل اطلاعات، انتقال فناوری و علم در زمینه سلول‌های بنیادی و همچنین تقویت انگیزه خود باوری در بین دانشجویان و جوانان است و اینكه بتوانیم انرژی و توان بالقوه‌ای كه دانشجویان از آن برخوردار هستند به انرژی بالفعل تبدیل كنیم.
وی گفت: ویژگی كه در سلول‌های بنیادی وجود دارد و همچنین ملموس بودن نتایج پژوهش و تحقیقاتی كه در این زمینه انجام می‌شود، موجب شده است كه هر بی‌علاقه‌ای، علاقه مند و هر علاقه مندی، عاشق تحقیقات در این زمینه شود.
این همایش به مدت دو روز بر پا خواهد بود.
سلول‌های بنیادی،سلول‌های اولیه‌ای هستند كه توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آن‌هامی‌توان در تولید سلول و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده كرد، منابع اصلی سلول‌های بنیادی شامل مغز استخوان، بند ناف و جفت است.
امروزه استفاده از این سلول‌ها برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده انسانی در حال گسترش است، سلول‌های بنیادی قابلیت تبدیل به‌بافت‌های مختلف اعم از بافت عصبی و عضلانی رادارند وازآن‌ها می‌توان برای درمان بیماران قلبی وكبدی و دیگر بیماری‌های حاد استفاده كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha