سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، افزایش وزن و چاقی را از جمله عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار و دارای قند بالا عنوان کرد و گفت: مصرف این نوع نوشابه‌ها در کودکان می‌تواند موجب کاهش رشد استخوانی آنها شود.

دکتر یحیی پاسدار در گفت وگو با (ایسنا) ، عنوان کرد: همچنین مصرف نوشابه در افرادی که دارای قند و چربی بالا هستند می‌تواند منجر به تشدید افزایش قند و چربی شده به همین علت توصیه می‌شود این افراد از نوشابه‌های رژیمی و بدون شکر استفاده کنند.

به گفته پاسدار، استفاده از برخی شیرین کننده‌ها در نوشابه‌های بدون شکر و رژیمی مورد تایید نبوده و بنابراین ضرورت دارد حتما افراد به هنگام استفاده از نوشابه‌های بدون شکر و رژیمی از سلامت شیرین کننده موجود در آن اطمینان حاصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این شیرین کننده‌ها سرطان زا بوده و حتما افراد باید به هنگام انتخاب نوشابه‌های رژیمی استاندارد بودن و تاییدیه وزارت بهداشت بر روی این محصولات را مد نظر قرار دهند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: چنانچه افراد علاقه به مصرف نوشابه دارند مصرف یک یا دو لیوان آن یک یا دوبار در هفته توصیه می‌شود و بیشتر از آن می‌تواند عوارضی را برای افراد در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصرف نوشابه در دوران بارداری باعث اختلالاتی در جذب کلسیم شده و می تواند مشکلاتی را برای استخوان سازی جنین ایجاد کند، شیرکم چرب و دوغ را بهترین مایعات قابل استفاده در دوران بارداری عنوان کرد.

به گفته این متخصص تغذیه، گاز موجود در نوشابه و نیز دوغ‌های گازدار جذب دستگاه گوارش را مختل کرده و فشار زیادی به معده وارد می‌کند به همین علت توصیه می‌شود در صورت استفاده از دوغ و یا نوشابه از نوع بدون گاز آن استفاده شود. 

پاسدار در ادامه با بیان اینکه عادات غذایی به طور معمول از دوران کودکی شروع می شوند، از خانواده‌ها خواست تا در خرید نوشابه با احتیاط رفتار کنند و سعی کنند ذائقه کودکان خود را به نوشابه عادت ندهند.

به گفته پاسدار بهترین جایگزین نوشابه برای کودکان شیر و دوغ است، اما در مصرف دوغ برای کودکان نیز باید عدم همزمانی مصرف آن با منابع آهن رعایت شود.

وی تصریح کرد: مصرف دوغ، مانع جذب منابع آهن گیاهی خواهد شد و به همین علت توصیه می‌شود در کنار منابع آهن گیاهی، دوغ مصرف نشده و بین مصرف این دو فاصله قرار داده شود.

پاسدار خاطرنشان کرد: مصرف همزمان دوغ با منابع آهن حیوانی مانند گوشت مشکلی در جذب آهن نخواهد داشت.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه واکنش‌های شیمیایی میان برخی مواد در محیط بیرون با محیط دستگاه گوارش متفاوت است، عنوان کرد: ترکیب قرص نعنا و یا قرص‌های جوشان با نوشابه که در محیط عادی منجر به واکنش شدید شده در محیط داخلی بدن واکنش شدید نداشته، اما توصیه می‌شود در صورت مصرف قرص نعنا و یا قرص جوشان از مصرف همزمان این دو با نوشابه خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha