سلامت نیوز : یک روانپزشک گفت: ممکن است یک بیمار اسکیزوفرنی مجبور باشد تا پایان عمر درمان خود را ادامه دهد.

دکتر حبیب الله خزایی در گفت وگو با (ایسنا) ، اسکیزوفرنی را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانپزشکی دانست که شیوع آن در بین حدود یک درصد افراد دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری از نظر شیوع تفاوتی در جنس زن و مرد ندارد، یادآوری کرد: اسکیزوفرنی از بیماری‌های مهم روانی است که می‌تواند در عملکرد فردی، اجتماعی و خانوادگی بیمار اختلالات شدید ایجاد کند.

به گفته این پزشک متخصص، اسکیزوفرنی علائم بسیار متنوع و متفاوتی دارد که گوشه گیری، محدود شدن ارتباطات جمعی و بدبینی از جمله مهمترین این علائم است.

خزایی معتقد است: بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی باورهایی دارد که با استدلال و منطق منطبق نیست، دچار توهم می‌شود و بدون وجود محرک خارجی صداهایی می‌شنود و یا تصاویری می‌بیند که وجود ندارد، از نظر رفتار و گفتار آشفته می‌شود و عواطف وی با مشکل مواجه می‌شود.

وی اواخر نوجوانی و شروع جوانی را سن شایع بروز اسکیزوفرنی عنوان و خاطرنشان کرد: در زنان شروع این بیماری در سن بالاتری است و مردان زودتر و در سنین پایین تر به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان با اشاره به درمان‌های متفاوتی که برای اسکیزوفرنی وجود دارد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد اگر بتوان علائم بیماری را کنترل کرد، فرد می تواند زندگی بهتری داشته باشد.

خزایی یادآوری کرد: این بیماری نیازمند درمان طولانی است و ممکن است درمان آن همه عمر طول بکشد.

درمان دارویی، استفاده از الکتروشوک، مشاوره و روان درمانی و بستری شدن از جمله راهکارهای بهبود علائم اسکیزوفرنی است که وی از آنها نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha