سلامت نیوز : یک فوق تخصص ریه نسبت به استفاده از برخی سیستم های گرمایشی که برای احتراق از اکسیژن موجود در فضای داخلی آپارتمان ها استفاده می کند، هشدار داد و تاکید کرد: حتی نمونه های استاندارد پکیج های ساختمانی نیز بی خطر نیست.

به گزارش سلامت نیوز  ؛ دکتر قمرتاج  خان بابایی، فوق تخصص ریه، کودکان و آسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به اثرات منفی و خطرناک پکیج های ساختمانی و بخاری های گاز سوز به خصوص برای کودکان و افراد سالخورده و همچنین بیماران قلبی و ریوی گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده در نتیجه زندگی آپارتمان نشینی و برای مدیریت شخصی هزینه های مصرف انرژی طی سال های اخیر استفاده از پکیج های ساختمانی در ساخت و سازها رایج شده است که استفاده از این سیستم ها با توجه به مخاطراتی که برای سلامتی و تنفس افراد ایجاد می کند توصیه نمی شود.

وی با بیان اینکه این دسته از سیستم های گرمایشی، خودشان منبع آلودگی هوا محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: شوفاژها و سیستم موتورخانه مرکزی بهترین شکل گرمایش را در فضاهای مسکونی تامین می کند چراکه الودگی ایجاد نکرده و بدلیل دور بودن از آپارتمان، اکسیژن واحد مسکونی را صرف احتراق نمی کند اما بخاری های گازی، شومینه و پکیج ها از اکسیژن و رطوبت موجود در محیط  آپارتمان برای احتراق استفاده می کنند در حالی که این رطوبت و اکسیژن باید صرف تنفس ساکنان واحد مسکونی شود.

خان بابایی ادامه داد: متاسفانه حتی انواع استاندارد پکیج های ساختمانی موجود در بازار نیز به علت مصرف زیاد انرژی و پس دادن مواد سمی ناشی از سوخت گاز به داخل واحد اپارتمانی، به خصوص برای کودکان و بیماران قلبی و ریوی توصیه نمی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در نمونه استاندارد پکیج های ساختمانی آلودگی در حد مجاز تعریف شده است و بدون آلودگی نیست، گفت: سطح مجاز الودگی فقط افراد بزرگسال و سالم را به خطر نمی اندازد در حالیکه برای بیماران و کودکان حتی میزان مجاز آلودگی هم خطرآفرین است.

خان بابایی افزود: کیفیت محصولات گرمایشی وارداتی در کشورهای جهان سوم با سایر کشورها متفاوت است به این صورت که کشورهای تولید کننده برای کشورهای جهان سوم حتی در نمونه های درجه یک نیز محصولاتی با کیفیتی پایین تر تولید و عرضه می کنند.

این متخصص ریه به شهروندان توصیه کرد: هر چند استفاده از پکیج های ساختمانی ممکن است درگیری ها بین اعضای یک مجتمع مسکونی را کاهش دهد اما به لحاظ ایمنی و سلامتی استفاده از موتورخانه های مرکزی راه حل بهتری است.

وی همچنین به مسئولان و سازندگان داخلی  توصیه کرد: بهتر است سطح تولید و علم در کشور ما به حدی برسد که محصولاتی که به ایران صادر می شود از استانداردهای بالاتری برخوردار شود و به تدریج این محصولات با بالاترین استانداردها در داخل کشور تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha