شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 106712

چرا سکسکه می‌کنیم؟

سلامت نیوز: سکسکه کردن ازجمله اتفاقات دردسرساز اما کوتاه مدتی است که بیشتر افراد بارها در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند و در صورت آغاز سکسکه هر یک به شیوه خود درصدد متوقف ساختن آن برمی‌آیند. 

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازروزنامه شهروند، . در شرایط مختلف ازجمله مصرف برخی مواد خوراکی همچون دسرها و نوشابه‌های گازدار، فرد احساس می‌کند پرده دیافراگم سفت شده،‌ تارهای صوتی به‌ طور ناگهانی بسته می‌شوند و سکسکه اتفاق می‌افتد. افراد برای متوقف ساختن سریع‌تر سکسکه شگردهای متفاوتی دنبال می‌کنند به‌طور مثال روی یک پا بالا می‌پرند یا به سمت عقب و جلو می‌دوند اما همیشه این سوال مطرح است که چرا سکسکه می‌کنیم و چرا سکسکه صدا دارد؟

گاهی اوقات تلاش می‌کنید تا اولین باری که سکسکه کردن را تجربه کردید، روش برطرف ساختن آن را به یاد آورید. هرچند این تلاش بی‌نتیجه است زیرا نخستین‌بار پیش از آن‌که متولد شوید، اولین تجربه از سکسکه کردن را داشته‌اید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، معمولا تا پایان دوره بارداری، جنین در رحم مادر به منظور آماده شدن برای نفس کشیدن در هوا پس از تولد، سکسکه می‌کند. هر چند این پدیده به میزان چشمگیری در هفته‌های ۲۴ تا ۴۶ بارداری و با افزایش حرکت‌های تنفسی کاهش می‌یابد. اگرچه سکسکه کردن ازجمله اتفاقاتی است که ریشه آن به پیش از تولد بازمی‌گردد اما عادات روزانه‌ افراد می‌تواند یکی از دلایل اصلی آن باشد.به‌طور مثال سریع خوردن غذا و نوشیدن نوشابه‌های گازدار ازجمله محرک‌های اصـلی در افــزایش احتــمال ســکسکه هستند. این گــونه عادات غذایی ناسالم، ورم شکم را به دنبال دارند که باعث تحریک پرده دیافراگم می‌شوند. در نتیجه این انقباض سریــع مــاهیچه‌ای، تارهای صوتی به‌طور ناگهانی بسته می‌شوند و صدای سکسکه را به وجود می‌آورند. در صورتی که پس از نگه داشتن نفس یا فوت‌کردن داخل کیسه کاغذی همچنان سکسکه بیش از ۴۸ ساعت یا حتی بیش از یک ماه هم ادامه پیدا کرد، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جسمی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha