سلامت نیوز : بخاری استاندارد چقدر خرج داشت که باید عوارض غیراستاندارد بودن آن یک عمر گریبان دانش آموزان را بگیرد. تهران ۸ میلیونی فقط یک بیمارستان سوختگی دارد. مسئولان گویی منتظرند شین آبادی دیگر رخ دهد تا کاری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی سوختگی که پنجشنبه در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد سخنرانان درباره نبودن یک متولی در امر سوختگی، وجود یک مرکز سوانح سوختگی با هزار گرفتاری و ساختمان کهنه در تهران، نبود 70درصد بودجه سلامت دست وزارت بهداشت و کارساز بودن ارتباطات در وزارت بهداشت سخن گفتند:

سوختگی متولی ندارد/ چرا باید شین‌آبادی دیگر رخ دهد تا دوباره همه بسیج شوند

 نوراحمد لطیفی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی سوختگی گفت: واقعیت این است که قضیه سوختگی مظلوم واقع شده است.

رئیس سومین کنگره ملی سوختگی گفت: در تهران در اوایل انقلاب، 5 بیمارستان سوختگی داشتیم اما امروزه فقط یک بیمارستان سوانح سوختگی مطهری فعالیت می‌کند.

وی به ماجرای آتش‌سوزی مسجد ارک اشاره کرد و گفت: 7، 8 سال پیش که مسجد ارک آتش گرفت همه بسیج شدند و مشکل سوختگی را واقعیت جامعه دانستند اما حال که از آن قضیه گذشته دوباره قضایا فراموش شده است.

لطیفی به مسئله آتش و وجود آن از خلقت بشر تا به امروز اشاره کرد و گفت: در تصادف اتوبوس در قم که به آتش‌سوزی منجر شد و آتش‌سوزی در منزل و حتی خودروی سواری مثالهای جدیدی است سوختگی منجر به مرگ است.

وی گفت: برای هر بیماری انتهایی وجود دارد، اما متأسفانه سوختگی انتهایی ندارد و اثرات آن غیر قابل برگشت است.

وی افزود: چرا ما باید یک انسان معلول حاصل از آتش‌سوزی تحویل جامعه دهیم که هم مزاحم جامعه باشد و هم گرفتاری برای جامعه ایجاد کند.

فقط یک مرکز سوانح سوختگی در تهران وجود دارد

لطیفی به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری اشاره داشت و گفت: امروز فقط همین یک مرکز سوانح سوختگی در تهران وجود دارد که با هزار گرفتاری و ساختمان کهنه خود اقدام به درمان می کند.

وی با انتقاد از طرح‌های عمرانی دیگر همچون کلنگ‌زدن کنار بیمارستان فارابی و خرج‌های میلیاردی گفت: متأسفانه متولی وجود ندارد و کسی به فکر نیست.

لطیفی گفت: سوختگی منحصر به وزارت بهداشت نیست، همه جامعه باید به آن فکر کنند. حتماً باید شین‌آبادی دیگر رخ دهد تا دولت و مجلس و صدا و سیما بسیج شوند و پول بگذارند؟

وی تصریح کرد: من با دیدن بچه‌های شین‌آباد به گریه می‌افتم، چرا که عوارضی که بر جا مانده قابل اصلاح نیست. این دختران معصوم چه گناهی کرده‌اند که باید اینگونه دچار سوختگی شوند.

وی گفت: باید فکر اساسی شود و ما باید به کسانی که باید استقبال کنند و جریاناتی که باید کمک کنند با فریاد بگوییم سوختگی واقعاً سوخته است و یک دل‌سوخته می‌خواهد.

وی با بیان این پرسش که متولی آموزش سوختگی کیست، یا متولی درمان سوختگی از نظر پزشکی کیست، گفت: چرا باید شین‌آبادی اتفاق بیفتد و بعد بیمارانش به اصفهان و شیراز و مشهد بروند و به موقع رسیدگی و راهنمایی نشوند که اثرات کمتری بر جا بماند، چرا که به دلیل طولانی شدن اثرات سوختگی بیشتر بر جا ماند.

وی اظهار امیدواری کرد تا بعد از این با تعیین متولی سوختگی دوباره منتظر آن نباشیم تا شین‌آبادی اتفاق بیفتد و همه بسیج شوند.

نذورات باید به صورت هدفمند برای درمان سوختگی اختصاص یابد

کامران آقاخانی، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری نیز با بیان این پرسش که اگر حادثه‌ای همچون بچه‌های شین‌آباد برای شما یا نزدیکان شما پیش بیاید چه می‌کنید، گفت: سوختگی بار عاطفی، هزینه اجتماعی و هزینه مالی دارد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری اظهار داشت:‌ سوختگی درد دارد، آن هم درد بسیار شدید و درمان‌های بسیار هزینه‌بر که اکثراً ناقص می‌مانند و دولت هم توان پرداخت تمام هزینه‌های درمانی آن را ندارد.

وی تصریح کرد: درمان این درد عزم ملی می‌خواهد و باید نذورات هم هدفمند شوند و بخشی از هزینه نذورات، صرف بیماران سوختگی شود.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری گفت:‌ اگر از مردم پایتخت بپرسید که مرکز سوختگی کجاست، نمی‌دانند و این واقعاً جای تأسف دارد که چرا مردم نباید با مرکز سوختگی آشنا باشند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به راه‌اندازی سایت اشاره داشت و گفت: ما در این سایت فقط ایمیل افراد را می‌خواهیم تا به آنها علت سوختگی را بگوئیم و بحث در این زمینه کمک مالی نیست، بلکه کمک معنوی و فکری است.

وی سایت mhbc.madadkari@gmial.com معرفی کرد و گفت: ‌این سایت برای اطلاع رسانی و معرفی انواع سوختگی ایجاد شده تا جامعه را با نحوه بروز سوختگی آشنا کند.

7درصد از بودجه به پیشگیری اختصاص داده شده است

به گزارش فارس رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در افتتاحیه سومین کنگره ملی سوختگی اظهار داشت: خوشحال هستم در جمعی حضور دارم که تلاش چشمگیری در جهت بهبودی کودکان شین‌آبادی این فرشتگان سوخته داشته‌اند.

خضری گفت: 26 دانش آموز حاصل از حادثه شین‌آباد در 5 تا 6 نقطه مختلف کشور پخش کردیم تا به نوعی از مرگ حتمی نجات دهیم و این واقعا درد سنگینی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به آمار جهانی و درصد امید به زنده ماندن سوختگی اشاره کرد و گفت: از هر دو نفری که بالای 95 درصد دچار سوختگی می‌شوند با استانداردهای بالا درمان خوب تجهیزات مناسب و کادر قوی یکی زنده می‌ماند.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: این درد بسیار سنگینی است؛ متولی سوختگی نه تنها وزارت بهداشت است بلکه عزم ملی می‌خواهد و همه عزیزان باید در این پیشه وارد شوند.

وی ادامه داد: ما بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داریم وزارتی است که در اول عنوان آن بهداشت آمده یعنی پیشگیری اما چند درصد بودجه را در حوزه پیشگیری اختصاص داده؛ فقط 7 درصد که جای تاسف دارد.

۷۰ درصد مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون ۳ وجه خیلی مشخص در مشکل ساختاری مدیریت منابع مالی و انسانی داریم که باید بگویم ۷۰ درصد مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی است و با قاطعیت بگویم شاید فقط 20 درصد مشکلات مربوط به کمبود منابع مالی است؛ یعنی بزرگترین سرمایه برای ما نیروی انسانی است که متأسفانه توجه جدی به آن نشده است.

70درصد بودجه سلامت دست وزارت بهداشت نیست

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ۱۰ درصد مشکلات را ساختاری عنوان کرد و گفت: من تعجب می کنم وزارتی مثل وزارت بهداشت با وظایف بسیار سنگین 70 درصد بودجه سلامت را در دست ندارد و این بودجه دست وزارت بهداشت نیز نیست و سیاست ‌گذار یک وزارتخانه دیگر است.

خضری تأکید کرد: من همیشه اعلام کرده‌ام که سیاستگذاری در امر بیمه‌های درمان مشکل دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت یک وزارت عاطفی، ارگانیک اجتماعی و انسانی است اما وزارتخانه‌ای چون رفاه بیشترین بخش آن اقتصادی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مدیریت منابع و امر سیاستگذاری در امر بیمه‌های درمان در دست دو سازمان قدر به اسم سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان باشد و سیاستگذاری ان دست وزارت بهداشت نباشد و 70 درصد بودجه سلامت آن‌جا هزینه شود آیا واقعاً می‌توانیم کاری کنیم.

10میلیون نفر بیمه ندارند/  15 میلیون با انواع بیمه‌ها

خضری تصریح کرد: بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت این‌جا سخن می‌گویم و ما بارها این تذکرها را داده‌ایم حتی در ابتدای کابینه دولت یازدهم و حتی با وزیر بهداشت و وزیر رفاه صحبت داشتیم که یک طرحی بیاورند.

وی افزود: بحث تجمیع صندوق‌های بیمه را طبق برنامه پنجساله داریم ولی هنوز اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طریق قانون و اصل 29 قانون اساسی بحث بیمه فراگیر کشور را داریم که همه آحاد جامعه باید از بیمه پایه برخوردار باشند اما بالای ده میلیون نفر بیمه ندارند و در عوض  15 میلیون نفر انواع بیمه‌ها را دارند.

نیازمند بازنگری در نظام مهندسی هستیم

وی به بحث سوختگی اشاره داشت و افزود: بحث سوختگی کارگروه قوی می‌خواهد و وزارت بهداشت به تنهایی از درمان سوختگی بر نمی‌آید؛ هزینه درمان سوختگی بالاست و درمان سوختگی در کشور با وضع موجود نسبت به وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد چرا که ما پانسمان‌هایی را داریم که پانسمان روز دنیا نیست هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت پانسمان‌های دنیا از ما برتر است.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث پیشگیری پرداخت و گفت: ما در این خصوص چه کاری انجام داده‌ایم؛ وزارت بهداشت 7 درصد برای پیشگیری بهداشت و سلامت گذاشته است که جای تاسف دارد.

خضری ادامه داد: این مسئله جای انتقاد دارد چرا که ما در بحث پیشگیری می‌توانیم خیلی کارها انجام دهیم همان‌گونه که خیلی از دنیا این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: بهداشت، پیشگیری و سلامت به مراتب هزینه‌اش بسیار بسیار کمتر است و ما آنجا در واقع سرمایه‌گذاری می‌کنیم و هزینه نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما اتفاقاً در بحث درمان داریم هزینه می‌کنیم و در بحث بهداشت سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی واقعاً چقدر سرمایه گذاری در بحث بهداشت داریم که انتظار هزینه درمان پایین بیاید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بحث آموزش پیشگیری اشاره کرد و افزود: آموزش را ما باید از دوران ابتدایی شروع کنیم و راهکار مقابله با بروز  بحران و حوادث را آموزش دهیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شین‌آباد اشاره داشت و افزود: متاسفانه در حادثه شین‌آباد نه معلم نه کارد خدماتی بلد نبوده‌اند که چطور برخورد کنند به جای اینکه بچه‌ها را بیرون ببرند بخاری داغ را بیرون بردند که این خطای 100 درصد انسانی است. حالا بماند چرا بخاری آنجا بوده که آن هم جای سوال دارد .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نیازمند بازنگری در نظام مهندسی هستیم وزارت راه و شهرسازی، صنعت و معدن، شهرداری‌ها، رفاه، بهزیستی، آتش‌نشانی، اورژانس و شاید بالای 20 سازمان، ارگان و وزارتخانه درگیر این قضیه باشند.

وی افزود: این مسئله یک کارگروه ملی می‌خواهد و شخص رئیس جمهور باید در رأس این کارگروه باشد.

متولی ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی‌تواند شخص چند شغله باشد

خضری به بحث مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متولی ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی‌تواند شخص چند شغله باشد باید کسی باشد که تمام وقت خود را بگذارد و در خصوص پیشگیری از بروز و بحران سوختگی واقعاً مدیریت قوی، قاطع و کارآمد می‌خواهیم که قدرت اجرایی داشته باشد و ریاست آن را شخص رئیس جمهور به عهده بگیرد و دبیری برای آن زمان بگذارد.

3 هزار نفر به دلیل سوختگی می میرند

خضری افزود: ما سالانه 15 هزار بستری در سوختگی داریم و بالای 3 هزار فوتی در سوختگی.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 11 میلیون نفر در سطح دنیا میزان افرادی است که دچار سوختگی شده‌اند ولی در کشور مثل آمریکا 95 درصد سوختگی‌ها سرپایی درمان می‌شود و 5 درصد نیاز به بررسی دارد.

خضری تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش باید قوی باشد و اطلاعات به روز باشد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر عوارض سوختگی که ما با آن درگیر هستیم و بیشتر سوختگی‌ها در همان ابتدای درمان می‌مانند و درمان اولیه می‌شوند یعنی بازگشت به زندگی اما بازگشت به اجتماع علی‌الخصوص اگر فرد مبتلا به سوختگی دختر باشد، اوضاع بدتر است. چرا که بازگشت به اجتماع تبعات روحی عوارض اجتماعی و عوارض سنگین اقتصادی را به خانواده تحمیل می‌کند.

خضری به بحث بودجه پارسال اشاره کرد و گفت: ما از کمیسیون تلفیق و صحن مجلس درخواست کردیم به اعضای هر بیمار حداقل دو تا 5 میلیون تومان بدهند و این حداقل روتینی است که در بیمارستان‌های دولتی ابتدا می‌خواهند ولی در بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر درصد سوختگی شاید این مبلغ را بخواهند و شاید هم بیشتر که اغراق نیست.

میزان سوختگی و مرگ و میر حاصل در کشور ما بالاست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا میزان سوختگی و مرگ و میر حاصل در کشور ما بالاست گفت: پانسمان‌ها، اتاق‌هایی که قرار است پانسمان انجام دهند مشترک است و اتاق‌های بستری ایزوله نیست که همه این‌ها امکانات و بودجه می‌خواهد و یک ردیف مستقل.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: ما انتظار داشتیم دولت ردیف مستقل بیاورد؛ و بحث مدریت بحران که چقدر بودجه برای آن بگذاریم وی گفت: ما بصورت گل‌وبال بودجه می‌گذاریم و هر که زرنگ‌تر بود و بیشتر چانه زد بیشتر بر‌می‌دارد و بحث سوختگی واقعا مورد کم لطفی و کم مهری قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من به عنوان دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان همیشه به ردیف مستقل و بحث لایه پیشنهادی که همیشه مورد دغدغه وزارت بهداشت بوده توجه ویژه داشته‌ام.

وی افزود: یکی از زمینه‌های مهم بحث سوختگی است و ما امسال تلاش کردیم که علی‌الخصوص برای سوختگی پول جداگانه‌ای بگیریم، البته بحث‌های شده و کمیسیون تلفیق نیر موافقت کرده و می‌توان آن بودجه را که هرچند در حد قطره است دریافت کنیم و ان شاءالله روزی برسد که هیچ بیمار سوختگی نداشته باشیم یا اگر وجود داشته باشد عارضه‌اش طوری نباشد که نتوانیم جمع کنیم.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مگر 200-300 میلیارد تومان برای دولت چقدر هزینه دارد؛ مگر نه اینکه ما همین هزینه را برای بعد سوختگی هزینه می‌کنیم؛ 300 میلیارد تومان هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وزارت بهداشت همیشه مشکلات ساختاری دارد

فاطمه هاشمی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی سوختگی اظهار داشت: لحظه‌ای که وارد شدم با دختران شین‌آبادی همراه شدم و صورت آنها را دیدم و بلافاصله به فکر فرو رفتم؛ ما در اسلام می‌گوییم ضربه زدن به خود و آزار و اذیت دیگران دیه دارد و باید هزینه پرداخت شود. حالا در برابر این کودکان معصوم چه کسی مسئولیت دارد؟

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: ما در اسلام چنین دستوراتی داریم و واقعاً مسئول کیست؟ و چرا باید در مدرسه چنین بخاری‌ وجود داشته باشد که این کودکان این گونه بسوزند؛ واقعاً برای آن وزیر یا آن مسئول یا نظام اسلامی ما فعل حرام نیست که ما به راحتی از کنار این مسائل می گذریم.

هاشمی ادامه داد: این نمونه‌ای بوده که چون گسترده‌تر و تبلیغاتی‌تر شده همه فهمیدند. روزها از این اتفاقات و این بی‌مسئولیتی‌ها در کشور به وجود می‌آید ولی هیچ کس توجهی ندارد و خودش را مسئول نمی‌داند.

هاشمی با بیان این مطلب که یکی از ضروریت‌های جمهوری اسلامی مسئولیت در قبال جان و روح مردم است گفت: نباید بگذاریم که کوچکترین آزار و اذیتی به مردم شود که خودش مایه گناه و شرمساری است.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: من در گذشته با گروهی از سوختگی‌ها آشنایی داشتم و حتی بازدیدی از بیمارستان سوختگی نیز داشتم که به اطلاع وزیر مشکلات را رساندم ولی متاسفانه کسی به آن توجه نکرد تا حدود 2_ 3 ماه پیش که با آقای فاطمی جلسه داشتیم و مشکلات و آمار و اطلاعات مطرح شد.

ایران کشور پولداری است/ 200 _ 300 میلیارد تومان هزینه بازسازی بیمارستان  چیزی نیست

هاشمی تصریح کرد: این واقعاً بد است که ما نتوانیم برای این تعداد افراد در کشور تصمیم بگیریم؛ ایران کشور پولداری است و امکانات زیادی دارد و مردم ایثار‌گر و خوبی که همه مشکلات را به جان می‌خرند.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص افزود: باید کاری کرد که کار سختی هم نیست؛ اگر بخواهیم برای بازسازی بیمارستان و ایجاد امکانات خوب درمانی هزینه کنیم بالغ بر 200 _ 300 میلیارد تومان می‌شود که ما این هزینه را نداریم که در اختیار بیمارستان بگذاریم. یا در مورد پیشگیری عنوان شد که اگر پیشگیری انجام بگیرد درصد زیادی از سوختگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی فقط برای سوختگی نیست چرا که من حدود 20 سال است که به عنوان مصرف کننده در رابطه با وزارت بهداشت و مراکز درمانی و پیشگیری مشغول فعالیت هستم.

 ارتباط در وزارت بهداشت کارساز است

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص تصریح کرد: ما مشکلاتمان ساختاری است؛ متأسفانه وزارت بهداشت همیشه این مشکلات ساختاری را داشته و افرادی در رأس کار قرار می‌گیرند که نه مدیریت منابع انسانی را بلدند و نه مدیریت منابع مالی را و هر کس که بتواند در وزارت بهداشت ارتباط برقرار کند می‌تواند مشکلات منطقه خودش را یا مسائل خود را حل کند.

هاشمی تأکید کرد: از طریق روابط اتفاقات بزرگی در این اشل(سطح) افتاده از طریق وزارت بهداشت که روابط در آن حاکم بوده است.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص تصریح کرد: متأسفانه برنامه‌ریزی درستی در زمینه اینکه هماهنگ عمل کنیم و بر اساس نیازها مشخص و پیش رود انجام نشده است.

وی افزود: همیشه مطرح می‌شود که ما مشکل مالی داریم ولی به نظر من واقعا اینطور نیست.

وی به دوران مطرح کردن بیماران خاص اشاره کرد و گفت: زمانی که ما بیماری خاص را مطرح کردیم اولین مخالف ما وزیر بهداشت بود و باز هم مشکل مالی مطرح شد که من یادم هست وقتی در جلسه ریاست جمهوری این مسئله عنوان شد آنها گفتند مالی را که نباید شما عنوان کنید شما باید برنامه بدهید توجیه اجتماعی اقتصادی کنید تا دولت بیماران خاص را تامین کند که بالاخره با رابطه و فشارهایی که وجود داشت برای سه گروه خاص امکانات را ایجاد کردیم که البته ایده‌آل ما نیست.

وی به تغییر نیازهای افراد تالاسمی از گذشته تا به امروز اشاره کرد و گفت: تالاسمی‌ها در 14_15 سالگی فوت می‌کردند اما امروزه ازدواج می‌کنند، دانشگاه‌ می‌روند و حتی در جست‌وجوی کار هستند و واقعیت این است که برای هر معضلی راه‌حلی وجود دارد و با برنامه‌ریزی می‌توان راهکاری پیدا کرد و کاری انجام داد.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص اظهار امیدواری کرد: کاهش بروز سوختگی داشته باشیم و در درمان نیز بتوانیم استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم.

وی گفت: در دنیا کسی که 90 درصد سوختگی بگیرد درمان می‌شود اما در ایران افراد با 50 درصد سوختگی فوت می‌کنند و فکر می‌کنم این مسئولیت دولت اسلامی است که باید به آن توجه شود.

باید راهکارهای نوینی برای بهبود درمان و بازتوانی سوختگی ارائه شود

 محمد‌جواد فاطمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی نیز گفت: مهمترین قدم در سوختگی پیشگیری است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی با اشاره به برگزاری این گردهمایی گفت: این کنگره محصول فعالیت خیلی از بزرگان این رشته است و امیدواریم که کنگره سوختگی بتواند برای بهبود وضع سوختگی و درمان و بازتوانی راهکارهای موثری پیش روی همکاران قرار دهد.

در سوختگی پیشگیری اصل قضیه است

سلطانی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه پاسخگو را دانشگاهی دانست که به مسائل مربوط به خود و جامعه تحت پوشش خود بپردازد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران مهمترین اصل در سوختگی را عوارض، عواقب و هزینه‌های گران عنوان کرد و گفت: در سوختگی پیشگیری اصل قضیه است.

سلطانی به قضیه شین‌آباد اشاره کرد و گفت: یک بخاری استاندارد چقدر خرج داشت که حالا باید عوارض غیراستاندارد بودن آن و خرجی را که بر افراد به جای گذاشته جبران کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که استانداردهای درمانی خدماتی با تحقیقات ارتقاء یابد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: طب کار می‌تواند ایمنی را ترویج دهد و دانشکده‌های بهداشت نیز در حوزه بهداشت محیط و ایمنی نیز می‌تواند نقش ایفا کند.

سلطانی به زمان ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در زمان ادغام بحث اعتبار‌بخشی تهران بود و یکی از مواردی که به عنوان اعتبار و بالا بودن استاندارد مطرح شد ایمنی دانشجویان و کارمندان بود. مواردی چون پله فرار، کپسول آتش‌نشانی و غیره.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: قضیه سوختگی صرفاً یک مقوله اجتماعی درمانی نیست بلکه نیاز به بیداری در سطح آموزشی و دانشگاه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha