برخورداری زوجین از سلامت جنسی نقش قابل توجهی در تحكیم نهاد خانواده دارد از این‌رو بی‌توجهی به ارضای صحیح آن می‌تواند خانواده را به كانونی سست و اجباری تبدیل كند.

«نفیسه حمیدی» جامعه‌شناس و عضو پژوهشكده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) با اعلام این مطلب گفت: اهمیت روابط زوجین و سلامت جنسی آنها در كانون خانواده امر مهمی در دین اسلام است اما با اندكی تأمل در منابع روایی می‌توان به این نتیجه رسید كه طرح مسائل جنسی به‌صورت گسترده و علنی نیر امری مذموم است.

وی با تأكید بر لزوم توجه مسئولان ذی‌ربط اعم از خانواده و محیط‌های آموزشی در افزایش آگاهی خانواده‌ها نسبت به ضرورت سلامت جنسی افزود: آموزش اخلاق جنسی از جمله مسائلی است كه باید مورد توجه باشد زیرا چه بسیارند دخترانی كه به دلیل عرف و سنت غلط هیچ آشنایی با جنس مذكر ندارند پس چگونه توقع داریم كه چنین فردی رابطه موفقی با همسر خود داشته باشد؟

 یك جامعه‌شناس: 
ما معتقد به فقه پویا هستیم از این‌رو لازم است در جامعه كنونی مؤلفه‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه تدوین شود كه ضمن آن همه نهادهای تأثیرگذار با تبعیت از این مفاهیم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند


حمیدی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های جامعه ایرانی تصریح كرد: از نظام اجتماعی اینچنینی بیش از این نمی‌توان انتظار داشت مگر اینكه خانواده‌ها به ضرورت آموزش مسائل جنسی و نقش آن در استحكام خانواده پی ببرند.

این دانشجوی دكترای جامعه‌شناسی اظهار كرد: آموزش از جمله مسائلی است كه باید در ایجاد یك رابطه جنسی موفق میان زوجین مورد توجه قرار گیرد كه به نظر می‌رسد آموزش‌های خوبی هم در این زمینه می‌توان تدوین كرد كه شرح این روش‌ها نیازمند تفكر بیشتر و واقع‌بینی است.

این عضو پژوهشكده خانواده‌پژوهی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به واحد درسی «تنظیم خانواده» كه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، گفت: مطالب مفید و خوبی در این كتاب درسی گنجانده شده است كه متأسفانه این مفاهیم نیز به درستی آموزش داده نمی‌شود زیرا گروه‌های آموزشی نیز همچون سایر اقشار جامعه، درگیر تابوهای موجود در طرح این مسأله هستند.

وی افزود: به همین جهت شاهدیم كه این درس نیز از مسیر اصلی خودش خارج شده است و همچون سایر دروس تنها به درد كسب نمره می‌خورد و در نهایت دانشجویان هیچ آموزشی از این درس نمی‌گیرند و این فرصت نیز مغفول می‌ماند.

حمیدی در پاسخ به پرسش ایكنا مبنی بر اینكه آیا می‌توان برای دست‌یابی به این هدف در مقابل عرف اجتماعی مقابله كرد؟ گفت: ما معتقد به فقه پویا هستیم از این‌رو لازم است در جامعه كنونی مؤلفه‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه تدوین شود كه ضمن آن همه نهادهای تأثیرگذار با تبعیت از این مفاهیم به آموزش اخلاق جنسی بپردازند.

این كارشناس جامعه‌شناسی در ادامه تغییر فرهنگ اجتماعی را اقدام اساسی در راستای تربیت جنسی دانست و تصریح كرد: البته آموزش قبل از ازدواج نیز در افزایش آگاهی زوجین و درك آنها از اهمیت سلامت جنسی در استحكام خانواده تأثیرگذار است.

بهترین مقطع و متولی آموزش مسائل جنسی از دیگر مفاهیم طرح شده در این گفت‌وگو بود كه حمیدی در تشریح آن اظهار كرد: ظرافت این مسأله تا حدی است كه نمی‌توان نهاد واحد و زمان مشخصی را برای آموزش آن مشخص كرد اما مطمئنم دانشگاه مركز مناسبی برای تربیت جنسی نیست زیرا همه افراد جامعه به دانشگاه نمی‌روند از همین رو نهادهای عمومی‌تر همچون مقاطع پیش از دانشگاه به‌ویژه دوره دبیرستان برای طرح كلیات مسائل جنسی مناسب است.

این عضو پژوهشكده خانواده دانشگاه بهشتی، راه‌اندازی مراكز خاص برای آموزش و مشاوره مسائل جنسی را از دیگر اقدامات اجرایی در این حوزه قلمداد كرد و افزود: بیشتر افراد در صورت بروز مشكل از طرح آن در محافل عمومی خودداری می‌كنند و در نهایت آن را با یكی از افراد خانواده در میان می‌گذارند اما به نظر من برخورد علمی با این مسأله می‌تواند در زمینه دستیابی به سلامت جنسی راهگشا باشد.

 دخالت دولت در بهداشت جنسی خانواده‌ها 
رویكرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمین سلامت جنسی خانواده‌هاست چراكه در جامعه ما هیچ‌كس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثیرگذار نیست بنابراین دولت باید تكلیف خود را با این مسأله روشن كند


عمده‌ترین آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی به ارضای صحیح نیاز جنسی پرسش دیگر خبرنگار ایكنا از این جامعه‌شناس بود كه در پاسخ به آن گفت: به نظر من رابطه مستقیمی میان لذت جنسی زوجین و استحكام خانواده آنها وجود دارد؛ به این معنی كه اگر زن و شوهر نتوانند رابطه جنسی خوبی را در خانواده تجربه كنند هرگز به آرامش دست نمی‌یابند زیرا این نبود رضایت علاوه بر سرخوردگی به بهانه‌جویی منجر می‌شود و در نهایت رابطه زوجین با یكدیگر از طریق طلاق عاطفی و یا یكی از انواع طلاق‌های قانونی قطع می‌شود.

وی با اظهار تأسف از اینكه بیشتر زن و شوهرها از این مشكل خود بی‌خبر هستند و ریشه مشكلات خود را به فقدان تفاهم لازم ربط می‌دهند، تصریح كرد: بی‌توجهی به سلامت جنسی كانون خانواده را به نهادی سست و اجباری تبدیل می‌كند كه به محض وقوع كوچك‌ترین مشكل متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوجین، اظهار كرد: نسل پدر و مادرهای ما این اجبار را می‌پذیرفتند چون طلاق در دوره‌های گذشته امر زشتی تلقی می‌شد كه خانواده‌ها به سختی با وقوع آن موافقت می‌كردند اما امروزه این قبح وجود ندارد و زوجین با وجود كمترین مشكل طلاق را ساده‌ترین راه‌حل برای رفع آن می‌دانند.

این دانشجوی دكترای روانشناسی معتقد است رویكرد دولت در رابطه با مسائل جنسی و شفاف‌سازی آن از عوامل مؤثر در تضمین سلامت جنسی خانواده‌هاست چراكه در جامعه ما هیچ‌كس به اندازه دولت در امر فرهنگ‌سازی تأثیرگذار نیست بنابراین دولت باید تكلیف خود را با این مسأله روشن كند.

حمیدی در پایان تصریح كرد: تا وقتی كه دولت راضی نباشد نمی‌توان آموزشی داد لذا تصمیم دولت در این راستا امر مهمی است كه در صورت موافقت با طرح این مفاهیم در سطح گسترده نیز مراكزی همچون نهاد امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مركز مشاوره زنان و خانواده استانداری‌ها، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر می‌توانند عهده‌دار طرح مفاهیم جنسی در مقاطع مختلف تحصیلی و اجتماعی به افراد جامعه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha