مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند

سلامت نیوز :  یک جراح کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: رفتارهای پرخطر به ویژه مصرف مواد مخدر، ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت در مردان به مراتب بیش از زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محسن وریانی جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه سرطان مثانه شایع‌ترین بیماری در بین مردان است، گفت: علائم این بیماری ممکن است تا مدت‌ها مخفی بماند و وجود گلبول‌های قرمز در ادرار مشاهده نشود تا وقتی که خونریزی شدید شده و بیماری جدی شود.

وی با بیان اینکه شیوع سرطان مثانه در مردان 5 برابر زنان است، گفت: این بیماری قابل پیشگیری و درمان کامل است.

وریانی یادآور شد: رفتارهای پر خطر به ویژه مصرف مواد مخدر، ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت نیز در مردان به مراتب بیش از زنان است.

وی خاطرنشان کرد: ناتوانی جنسی نیز در 30 درصد مردان شایع است و بی‌توجهی به آن موجب سردی روابط خانوادگی، کشمکش در خانواده و جدایی می‌شود. در حالی که با مراجعه به پزشک در اکثر موارد با درمان‌های ساده و دارو قابل حل است و در موارد خاص ممکن است نیازمند جراحی باشد.

وریانی تصریح کرد: 15 درصد زوج های کشور ناباروند که نیمی از این مشکل از جانب مردان است. با مراجعه به هنگام به پزشک و استفاده از روش های درمان ناباروری این مشکل به سادگی درمان پذیر است.

وی یادآور شد: میزان شیوع بیماری‌های رفتاری و جنسی نیز در مردان به مراتب بیش از زنان است. این نوع رفتارها موجب شیوع بیماری در زنان و تهدید سلامت عمومی جامعه می‌شود.

سرطان پروستات هیچ علامتی ندارد

دکتر سیمین وحیدی جراح کلیه و مجاری ادراری نیز در ادامه با بیان اینکه سرطان پروستات هیچ علامتی ندارد، گفت: این سرطان فقط با معاینه پزشک و تست‌های تخصصی قابل تشخیص است. مردان بالای 40 سال باید از نظر این بیماری کنترل شوند.

وی گفت: بزرگی پروستات یکی از شایع ترین اختلالات تخلیه ادرار است. تمام مردانی که بالای 50 سال هستند به دلایلی پروستات آنها بزرگ می‌شود و خروجی مثانه را می‌گیرد، ادرار خوب تخلیه نمی‌شود و به درجاتی از مشکلات ادراری مبتلا می‌شوند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه افرادی که پروستاتشان بزرگ است ادرارشان خوب نمی‌آید، گفت: شروع ادرار با زور زدن است، آرام آرام ادرار شروع می شود و اغلب جریان ادرار قطع و وصل می شود.

وحیدی تصریح کرد: انجام آزمایش سالیانه PSA، در تمامی مردان بالای 40 سال ضروری است.

سرطان ریه در مردان 3 برابر بیشتر است

همچنین دکتر نادر حیدرزاده با اشاره به اینکه خطر ابتلا به سرطان‌های ریه 3 برابر در مردان بیشتر است، گفت: مردان به علت خصوصیات جنسیتی، رفتاری و شغلی بیش از زنان در معرض انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری ها را از سه منظر می‌توان بررسی کرد، گفت: سلامت رفتار مردان، سلامت جنسی که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بیماری‌های مزمن مانند سرطان به مراتب در مردان بیش از زنان است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی خاطرنشان کرد: اغلب مردان در طول دوران حیات خود از بیماری که دارند، مطلع نمی شوند. عدم اطلاع مردان از بیماری خود، ناشی از عدم انجام معاینات دوره ای 6 ماه یکبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha