رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تأکید بر لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری، از اختصاص اعتبارت سلامت به بخش تجهیزات پزشکی و داروهای گران قیمت که نقش 4 درصدی را در نظام سلامت دارند انتقاد کرد و خواستار برگرداندن اعتبارات به حوزه های بهداشت و پیشگیری شد.

اختصاص اعتبارات به مراقبت های بهداشتی در اولویت باشد/لزوم برگرداندن اعتبارات تجهیزات لوکس به حوزه های بهداشت و پیشگیری

سلامت نیوز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تأکید بر لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری، از اختصاص اعتبارت سلامت به بخش تجهیزات پزشکی و داروهای گران قیمت که نقش 4 درصدی را در نظام سلامت دارند انتقاد کرد و خواستار برگرداندن اعتبارات به حوزه های بهداشت و پیشگیری شد.


علیرضا مرندی در گفت‌وگو با فارس، گفت: یک درصد از مالیات ارزش افزوده به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان و همچنین بخشی از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد بنابراین اعتبارات خوبی امسال به این وزارتخانه داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه، این اعتبارات باید به خوبی مدیریت شوند گفت: اگر به خوبی مدیریت نشود فقط درمان ‌گران می‌شود و دولت هم نمی‌تواند هر سال اعتبارات را پلکانی افزایش دهد چرا که اعتبارات محدود است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: باید کاری کرد تا با مدیریت بتوانیم مراقبت اولیه سلامت را به محرومان و شهرهای زیر 20 هزار نفر برسانیم یعنی اولویت را باید بر روی مراقبتهای بهداشتی قرار دهیم.

مرندی در مورد عدم نظارت بر اعتبارت تخصیص یافته سلامت گفت: همه توقع دارند، نظام سلامت مانند آمریکا شود در حالی که اعتبارات ما آمریکایی نیست و خود این کشور هم با وجود اعتبارات زیادی که صرف می‌کند نمی‌تواند از عهده هزینه‌های آن بر بیاید و اعلام کرده به دلیل هزینه‌های بالای درمان ورشکسته شده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: بنابراین باید بدانیم محدودیت‌ها در کشور از بین نمی‌رود و فکر نکنیم هر سال می‌توان چنین اعتباراتی را از مجلس و دولت دریافت کرد.

وی ادامه داد: باید کاری کرد تا اعتبارات درست هزینه شوند و پولی که مردم از جیب می‌دهند را به 30 درصد برسانیم و اولویت را به محرومان کشور از نظر دهک‌های اقتصادی و جغرافیایی بدهیم.

مرندی با تأکید بر لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری افزود: متأسفانه لوکس‌گرایی و توجه به تجهیزات پزشکی گران در نظام سلامت وجود دارد به طوری که معاون سازمان بهداشت جهانی،هفته گذشته که به کمیسیون بهداشت مجلس آمده بود اعلام کرد همین پول‌هایی که در کشور از جیب مردم هزینه می‌شود 85 درصد مربوط به تجهیزات پزشکی گران قیمت و داروهای گران است.

وی گفت: توصیه این مسئولان این بود که این هزینه‌ها نباید در اولویت‌ باشد و مدیریت به معنی توجه به مراقبت‌های اولیه سلامت، بهداشت و پیشگیری است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: بنابراین باید اعتبارات به حوزه‌های بهداشت و پیشگیری برگردانده شود و اعتبارات در بخش تجهیزات پزشکی و داروهای گران قیمت که نقش 4 درصدی را در نظام سلامت دارند در اولویت نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha