سلامت نیوز : یک حقوقدان با اشاره به اینکه متکدیان قربانی مسائل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی هستند افزود: هر گونه اقدام و برخورد با متکدیان باید به صورت علمی و به شیوه درست انجام شود تا نتایج مثبت را به همراه داشته باشد. مجازات کردن این افراد،به نوعی  پاک کردن صورت مساله است.

"علی نجفی توانا"، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در مورد پدیده تکدی‌گری و تقابل آن با حقوق شهروندی در گفتگو با ایلنا گفت: تکدی‌گری و ولگردی اقداماتی مجرمانه‌اند و در تمام نظام‌های کیفری قابل مجازات است. بر اساس قانون مجازات اسلامی نیز نیروی انتظامی مجاز است که ولگردان و متکدیان را جمع آوری کند و در قانون برای این افراد مجازات تعزیری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: متاسفانه در سراسر کشورهای جهان کم و بیش این مسئله وجود دارد اما به صورت آزاردهنده در کشورهایی مانند ایران، عراق و هندوستان نمود قابل توجه‌ای پیدا کرده است.

این حقوقدان ادامه داد: البته باید توجه داشت که متکدیان افرادی هستند که خود قربانی مسائل خانوادگی و اجتماعی‌اند و ذاتاً ولگرد به دنیا نیامده‌اند این افراد یا در خانواده‌هایی هستند که مشکلات معیشتی دارند، یا معلول جسمی هستند که برای آن‌ها حرفه و کاری وجود ندارد و یا کودکانی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و تمامی این موارد به طور جدی نیازمند آسیب‌شناسی است؛ زیرا هیچ فردی از روی رضایت خاطر به این کار مبادرت نمی‌کند و مجازات کردن این افراد به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شیوه کنونی جمع آوری این افراد به درستی انجام میشود؟» گفت: هر اقدامی که سبب رسیدن آسیب به حقوق مادی و معنوی شهروندان شود مخالف حقوق شهروندی است اما به هر حال بر اساس قانون نهاد‌های مربوطه مجبور به برخورد با متکدیان و ولگردان هستند، اما شیوه برخورد با این پدیده باید به گونه‌ای باشد که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: این گونه برخورد‌ها در مورد مجرمین، به طور کلی و متکدیان به طور خاص موقتی است و مانند داروهای مسکن عمل می‌کند. من نمی‌گویم که این کار نباید انجام شود اما باید به صورت علمی و به شیوه درست انجام شود تا نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت برای حل این مساله باید این افراد مورد حمایت قرار گیرند و با ارائه خدمات آموزشی، اسکان یافتن وبه کار وا داشته شدن دوباره به چرخه زندگی سالم باز گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha