شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 106739

سلامت نیوز : یک روانپزشک با تأکید بر وراثتی بودن زودرنجی،‌ آگاهی افراد نسبت به خودشان را در کنترل عصبانیت و افزایش درجه تحمل موثر دانست.

سید احمد جلیلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به زود رنج بودن به عنوان ویژگی که نشان‌دهنده میزان تحمل افراد است، اظهار داشت: تحمل هر فرد نسبت به مشکلاتی که برایش پیش می‌آید، می‌تواند درجه زودرنج بودنش را نشان دهد، بر این اساس برخی تحمل بالایی دارند و حتی اگر مستقیماً مورد حمله قرار گیرند، نمی‌رنجند.

وی افزود: زودرنج بودن مانند همه خصوصیات بشر مجموعه‌ای از صفات ارثی و محیطی است. مقدار زیادی از این ویژگی ژنتیکی و بخشی از آن نیز به محیط فرد و یادگیری‌های او مربوط می‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: آمار زودرنجی در جوامع و زمان‌های مختلف متفاوت است، هرچند تحقیقی در این زمینه در ایران ندیده‌ام، اما شواهد نشان می‌دهد که خانم‌ها زودرنج‌تر از آقایان هستند.

وی افزود: البته این ویژگی بستگی به سلامت فرد دارد، مثلاً افسردگی به عنوان یک اختلال شایع روانی می‌تواند افراد را زودرنج کند.

مشاور رئیس انجمن روانپزشکان ادامه داد: زودرنجی می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، همچنین وقتی فردی زود می‌رنجد از دیگران کناره‌گیری می‌کند.

این روانپزشک با اشاره به ثابت بودن خصوصیات اخلاقی و عادتی افراد، تصریح کرد: معمولاً خصوصیات اخلاقی و عادتی افراد تغییر نمی‌کند، آدم‌های صبور از بچگی صبور بوده‌اند و آدم‌های کم‌صبر در بچگی نیز همین ویژگی را نشان می‌دادند.

این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: اگر زودرنجی مبتنی بر بیماری زمینه‌ای نباشد، روان‌درمانی چاره آن است.

وی با اشاره به راهکار مقابله‌ای برای زودرنجی خاطرنشان کرد: معمولاً آگاهی و انصاف می‌تواند در کاهش زودرنجی مؤثر باشد، هر چند که این توصیه جمعی نیست و در مورد افراد مختلف متفاوت است، اما چنانچه افراد سعی کنند نسبت به خود آگاهی داشته باشند، می‌توانند رفتارشان را نیز کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha