رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون نقش موثری در فرهنگ‌سازی سلامت جنسی و شكستن خطوط قرمزی ـ كه با پایه و اساس منطقی همراه نیست ـ دارند از همین‌رو با در قالب برنامه‌هایی از تعصبات جامعه نسبت به آموزش مسائل جنسی كم كنند.

«امان‌الله قرائی‌مقدم» دكترای جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه تربیت معلم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، سلامت جنسی را مقوله پیچیده‌ای دانست كه به‌واسطه چارچوب‌های اخلاقی خاص خانواده‌های ایرانی نمی‌توان به صراحت به بحث و بررسی درباره ابعاد آن پرداخت.

وی رابطه جنسی را جزو محرمانه‌ترین موضوعات زناشویی عنوان كرد و افزود: ارضای صحیح نیاز جنسی یكی از مهم‌ترین اهداف ازدواج و تشكیل خانواده است زیرا بی‌توجهی به آن و یا ارضای ناصحیح این غریزه علاوه بر ایجاد اختلالات روحی و روانی، زمینه‌ساز تضاد رفتاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

این خانواده‌پژوه در ادامه بی‌توجهی به سلامت و بهداشت جنسی در خانواده‌ها را كه یكی از امروزی‌ترین نمود آن را می‌توان در ناتوانی جنسی مردان خلاصه كرد، از علل مؤثر در افزایش طلاق در كشورمان دانست و تصریح كرد: این معضل به دلیل بروز مشكلاتی همچون فشار كار روزانه و مشكلات اقتصادی به یكی از عوامل مؤثر در تزلزل نظام خانواده تبدیل شده است.

 یك دكترای جامعه‌شناسی: 
سلامت جنسی با آموزش صرف و پرداختن كوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود بلكه دستیابی به این مهم با بسیج همه امكانات آموزشی و تداوم در ارائه اطلاعات محقق می‌شود زیرا توجه مقطعی به این مقوله بیشتر از نپرداختن به آن مخرب است


قرائی‌مقدم ارتباط نامشروع را یكی از عوارض نامطلوب بی‌توجهی به سلامت و اخلاق جنسی عنوان و اظهار كرد: بیشتر آسیب‌هایی كه دامن‌گیر جوامع امروزی شده است ناشی از بی‌توجهی به ابعاد جسمی و روحی سلامت جنسی خانواده‌هاست البته باید گفت كه این آسیب‌ها بیشتر خانواده‌هایی را تهدید می‌كند كه سال‌های میانی زندگی مشترك خود را می‌گذرانند.

استاد دانشگاه تربیت معلم در ادامه با تأكید بر اینكه عمده آسیب‌های ناشی از خانواده‌های میانسال بحران‌زده گریبانگیر فرزندان آنها می‌شود، گفت: تبعات منفی بی‌توجهی به اخلاق جنسی نقش مؤثری در تربیت و سرپرستی فرزندان دارد.

این دكترای جامعه‌شناسی توجه به ارضای غریزه جنسی را از دلایل مهم تحكیم یا تضعیف بنیان خانواده ذكر كرد و افزود: از همین‌رو آموزش اخلاق جنسی و مدیریت بر آن می‌تواند نقش بسزایی در كاهش آسیب‌های خانوادگی داشته باشد كه فرهنگ حاكم بر جامعه ما اهمیت این موضوع را دوچندان می‌كند.

به گفته قرائی‌مقدم قداست سلامت جنسی در آموزه‌های دینی و ساماندهی آن در قالب خانواده از جمله مسائلی است كه بر حساسیت طرح مسائل جنسی در محیط‌های عمومی می‌افزاید لذا نهادهای ذی‌صلاح باید با شناخت ظرافت‌های موجود در این امر به ترویج آموزش مفاهیم جنسی در جامعه بپردازند.

زمینه‌های لازم برای طرح مفاهیم جنسی از دیگر مباحث طرح‌شده در این گفت‌وگو بود كه این استاد دانشگاه در پاسخ به آن تصریح كرد: به عقیده من نهادینه‌شدن این موضوع نیز همچون سایر مفاهیم اخلاقی نیازمند فرهنگ‌سازی است اما آموزش طرح این مسائل توسط والدین و مربیان تربیتی باید بیش از آموزش مفاهیم جنسی به دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.

وی آموزش‌های متناقض و تضاد در ارائه مفاهیم اخلاق جنسی را از جمله موانع پیش‌رو در دستیابی به سلامت جنسی دانست و اظهار كرد: بیشتر خانواده‌ها تا سن جوانی موانع زیادی را برای فراگیری مسائل جنسی ایجاد می‌كنند و این درحالی است كه همین خانواده‌ها توقع دارند فرزندانشان رابطه جنسی مطلوبی با همسر خود داشته باشند و ناكامی در این مقوله را به ناتوانی فرد نسبت می‌دهند نه بی‌توجهی خود در القای این مفاهیم به فرزندان.

 سن بلوغ بهترین مقطع برای آموزش مسائل جنسی 
دختر و پسر در این زمان نسبت به جنس مخالف كنجكاو هستند و از لحاظ روحی و روانی آمادگی دریافت این آگاهی‌‌‌ها را دارند حتی ممكن است انتقال اطلاعات جنسی به آنان توسط مراجع موجه همچون خانواده و نظام آموزشی از تنش‌های آنان در این سن بكاهد


این خانواده‌پژوه با اعلام مخالفت از گنجاندن مسائل جنسی در كتب درسی گفت: سلامت جنسی با آموزش صرف و پرداختن كوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود بلكه دستیابی به این مهم با بسیج همه امكانات آموزشی و تداوم در ارائه اطلاعات محقق می‌شود زیرا توجه مقطعی به این مقوله بیشتر از نپرداختن به آن مخرب است.

قرائی‌مقدم سنتی‌بودن جامعه را از دیگر موانع موجود در طرح مسائل جنسی و آموزش آن دانست و افزود: ما در ابتدا باید خانواده‌ها را مجاب به اهمیت سلامت جنسی و ضرورت طرح این مسائل در خانواده و در گام بعد فضای مدرسه را برای ارائه این مفاهیم آماده كنیم.

وی در پایان سن بلوغ را بهترین مقطع برای آموزش مسائل جنسی ذكر و تصریح كرد: دختر و پسر در این زمان نسبت به جنس مخالف كنجكاو هستند و از لحاظ روحی و روانی آمادگی دریافت این آگاهی‌‌‌ها را دارند حتی ممكن است انتقال اطلاعات جنسی به آنان توسط مراجع موجه همچون خانواده و نظام آموزشی از تنش‌های آنان در این سن بكاهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha