شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 106750

سلامت نیوز : استان لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصوردركوههای مرتفع و صعب العبور است كه بین 46درجه و51دقیقه تا 50 درجه و22 دقیقه عرض شمالی درسلسله جبال زاگرس میانی واقع شده است. این استان از شمال به استانهای مركزی و همدان ,از شرق به استان اصفهان ,از جنوب شرقی به چهار محال وبختیاری ,از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان كرمانشاه و ایلام محدود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا ؛ استان لرستان با مساحت 28064 كیلومتر مربع در غرب كشور پهناور ایران واقع و7/1 درصد مساحت كشور را به خود اختصاص داده است . این استان با بیش از 1600000 نفر جمعیت 6/2 درصد جمعیت كشور را دارا می باشد . بنابراین استان لرستان از حیث مساحت و نیز جمعیت رتبه چهاردهم را بین استانهای كشور حائز گردیده است.

دریاچه گهر: درشرق استان لرستان ودر دامنه ارتفاعات اشترانكوه ، دریاچه های دائمی و شیرین ((گهر بالا)) و((گهر پایین )) قرار دارند.دریاچه گهر یكی از زیباترین دریاچه های كوهستانی كشور می باشد این دریاچه از ذوب برف های اشترانكوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی كه از ریزش كوه پدید آمده است . فراوانی نسبی آب های ورودی به این دریاچه باعث می شود ، سر ریز آب آن به دریاچه پایینی (بزرگ ) بریزد . طول دریاچه اصلی گهر را ۵/۱ كیلومتر و عرض متوسط آن را ۶۰۰ متر برآورد كرده اند . حداكثر عمق دریاچه ۲۸ متر و مساحت آن در حدود ۱۰۰ هكتار و در ارتفاع 2400 متری ازسطح دریا وتنها دارای یك راه مالرو وصعب العبور به دامنه است . دریاچه گهر مانند آبگیری است كه از چشمه ها ، آبشارها و سراب های اشترانكوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است . بیش تر سطح دریاچه گهر در زمستان یخ می بندد.

انواع بوته ها ، درختان تنومند بید ، گیاهان و گلهای زیبای پیرامونی ، اطراف دریاچه را به صورت یك پارك طبیعی شگفت انگیز در آورده است . زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده است هر ساله ، با وجود سختی راه ، انبوهی از مردم لرستان ، استانهای اطراف و دیگر نقاط كشور ، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری كنند .

آبشار بیشه: این آبشار یكی از زیباترین آبشارهای كشور است در ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود واقع شده است آب و هوای مناسب وسرسبزی اطراف آبشار وچشم انداز كوههای اطراف سالیانه پذیرای مهمانان ومسافران زیادی از مناطق مختلف كشور شده واین منطقه دیدنی را به عنوان یكی از مناطق توریستی وگردشگری استان تبدیل نموده است. فاصله این آبشار تا شهرستان دورود كه یكی از مسیرهای ارتباطی آن است 35 كیلومتر می باشد. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می باشد . از شهرستان دورود به طرف ابشار مناطق دیدنی در كنار رودخانه سزار وجود دارد كه می توان به آبشار های فصلی و دائمی ،آبشارهای یخی در زمستان و در ختان متنوع نام برد. فاصله آن تا خرم آباد از طریق جاده 64 كیلومتر –عرض تاج آبشار 20 متر می باشد .17 پلاژ،7 چادر ،بازار چه محلی ،تلفن ،آب ،برق،خانه بهداشت وپاسگاه انتظامی در كنار آبشار دایر می باشد.

آبشار آب سفید: این آبشار زیبا ودیدنی در منطقه ذلقی الیگودرز وبه فاصله حدود 50 كیلومتری واقع شده است، ارتفاع این آبشار حدود 65 متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پر آبی حدود 8 متر می باشد . این آبشار از دل كوه صخره ای به بیرون سرازیر می شود وسپس در مسافت كوتاهی به یك حوضچه تبدیل می شود . این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است وپوشش جنگلی وگیاهی در اطراف آبشار زیبایی وطراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است.مسیر الیگودرز تا آبشار جاده آسفالته می باشد.

آبشار نوژیان: آبشار نوژیان در 38 كیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) به ارتفاع 95 متر وعرض تاج 5 متر واقع شده است .این آبشار یكی از زیبایی های طبیعت لرستان است كه هر ساله ،بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می كند .گردشگاه جنگلی نوژیان بالای كوه تاف قرار دارد .در كوه (تاف )انواع گیاهان دارویی می رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت انگیز و دیدنی است .همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می گذرانند . . راه ارتباطی آن از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته ویا از راه آهن به ایستگاه كشور و از آنطرف هم با یای پیاده حدود 2ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.

آبشار چكان: این آبشار در جنوب غربی الیگودرز در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چكان در فاصله 141 كیلومتری شهرستان خرم آباد به ارتفاع 30 متر وعرض تاج 4 متر قراردارد.این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینهای زراعی چكان بیرون می جهد و طول فوران آن به دهها متر میرسد .اطراف آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است كه در دو الی سه كیلو متری آن امام زاده ای به نام (ابو علی (ع))واقع شده است .آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشك می شود و در روز های اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می جهد، این آبشار یكی از عجایب و زیبایی های طبیعت استان لرستان محسوب می شود . در كنار آبشار پوشش گیاهی ودرختانی همانند گردو ،زالزالك،گلابی ،چنار ،كیكم،بید،بلوط،و... وجود دارد. راههای ارتباطی : 1-دورود به ایستگاه راه آهن سفید دشت به طرف شول آباد با جاده آسفالته 2-دورود به شاپله –تنگ ناله شنه چكان این جاده مالرو ومخصوص كوهنوردی است . 3-الیگودرز با اتومبیل به طرف شول آباد بهار كار .چكان كه با اتومبیل تا چند كیلومتری آن جاده وجود دارد .

آبشار وارك : این آبشار درغرب گردنه نوژیان ، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد ویكی از زیباترین آبشارهای كشور است . فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود 50 كیلومتر می باشد . سرچشمه آبشار یك صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می آورد . آبشار وارك در نزدیكی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل كم آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یكی از زیباترین منظره ها را در این منطقه می توان دید . حداكثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می گیرد . اطراف این آبشار پوشیده از درختان ،بلوط،گلابی،زالزالك و.... وجود دارد.

آبشار سركانه: این آبشار درروستای گریت بخش پاپی در فاصله 50 كیلومتری شهرستان خرم آباد به ارتفاع 15 متر وعرض تاج 17 متر قرار دارد واز جمله جاذبه های طبیعی وگردشگری دیدنی استان محسوب می گردد فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یك ساعت پیاده روی می باشد. این آبشار در گویش محلی به تاف هفت چشمه معروف است .پوشش جنگلی اطراف آبشار را در ختان بلوط ،زالزالك.و مو وجود دارد.

آبشار افرینه: آبشار افرینه در كنار روستایی به همین نام در مسیر جاده بین المللی خرم آباد به اندیمشك قرار دارد . آین آبشار زیبا در فصل بهار وتابستان علاقه مندان وگردشگران زیادی را به خود جلب می كند.

دریاچه كیو: در مركز شهر خرم اباد در كنار پارك كیو دریاچه بسیار زیبای كیو قرار دارد این دریاچه به شهر جلوه خاصی داده ودر كنار جاذبه های تاریخی فراوان در دره خرم آباد وچشمه های پر آب دره خرم آباد شهر را در ردیف یكی از شهر های زیبا ی توریستی قرار داده است . آب آن از چشمه تامین می شود .. مساحت آن هفت هكتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است . این دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری بر خوردار است وبه لحاظ ویژگیهای خاص خود می تواندبه عنوان یكی از مراكز جذب توریست تبدیل شود .ودر كنار این دریاچه امكانات تفریحی ،شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود دارد.

آثار تاریخی لرستان

فَلَک‌الافلاک یا دژٍ شاپورخواست؛ قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. قلعه فلک‌الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است. این بنا مربوط به دورهٔ ساسانیان است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

صنایع دستی و سوغاتی ها ، لرستان

صنایع‌ دستی‌ لرستان‌ در سه‌ نوع‌ متمایز عشایری‌، روستایی‌ و شهری‌ شكل‌ گرفته‌اند.بیشتر تولیدات‌ صنایع‌ دستی‌ عشایری‌ به‌ مصرف‌ خانوار می‌رسد و كمتر به‌ بازار عرضه‌ می‌شود.

انواع‌ صنایع ‌دستی‌ عشایر لر عبارتند از: سیاه‌ چادر، چیت‌، قالی‌ و گلیم‌ صنایع‌ دستی‌ روستایی‌ را قالی‌، گلیم‌، رنگرزی‌ و جاجیم‌بافی‌ تشكیل‌ می‌دهند عمده‌ صنایع‌ دستی‌ شهری‌ نیز خراطی‌، نمدبافی‌، قلم‌ زنی‌، ورشوسازی‌، قالی‌ و گلیم‌ بافی‌هستند.

مهّم‌ترین‌ سوغاتی‌های‌ استان‌ گلیم‌، جاجیم‌، روتختی‌، روفرشی‌، رومیزی‌، سجاده‌، گیوه‌ زنانه‌ و سرامیك‌ می‌باشد.

علاوه‌ بر سوغاتی‌های‌ صنایع‌ دستی‌، انواع‌ شیرینی‌ها، حلوا، عسل‌ و روغن‌ حیوانی‌ نیز در شمارسوغاتی‌های‌ مهّم‌ استان‌ به‌ حساب‌ می‌آیند و طرفداران‌ بسیاری‌ دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سراج زاده ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    1 0
    آمادگی کامل بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور و بزرگترین اثر تاریخی لرستان برای ویرانی !! http://www.zarebineborujerd.blogfa.com/tag/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC%D8%B1%D8%AF روزگار غریب قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور/ سقف کلاسها در حال پایین آمدن است http://mehrnews.com/TextVersionDetail/2036031 حتماً چاپ کن سلامت نیوز!