سلامت نیوز : معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام شیوع ۲.۵ درصدی اعتیاد در کشور گفت: ۲۴۰ میلیون فرد 64-15 سال در جهان مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بابک دین‌پرست در نشست صمیمی وزیر کشور با رئیس و اعضای هیئت مدیره خانه خیرین ایران که در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: سازمان بهداشت جهانی، مسئله اعتیاد به مواد مخدر را بعد از ۳ مسئله تولید سلاحهای کشتار جمعی، آلودگی محیط زیست و فقر چهارمین بحران جهانی نام برده که حیات بشری را مورد تهدید و چالش جدی قرار میدهد.

وی با بیان اینکه مواد مخدر دارای سیستمی هوشمند، فعال، پویا و سالنی بزرگ با ورودی‌های متعدد است که جنسیت، سنین، مشاغل، تحصیلات افراد را در برمی‌گیرد، گفت: این سیستم در جهان، به دور از قواعد بوروکراسی و با توان بالای انطباق با عصر مدرنیته و نوآوری در تولیدات با بهره‌گیری از تکنولوژی روز یعنی هزینه پائین و ارزان، صرف زمان کم، سریع‌الاثر بودن و بدون احساس خستگی و تلاش شبانه‌روزی اقدام به کسب سود از طریق تقویت تجارت مواد و تولید و توزیع و تزانزیت آن در سطح جهانی می‌کند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: تجارت مواد مخدر در جهان به یک صنعت غیر‌قانونی در کنار نفت، اسلحه و توریسم تبدیل شده و گردش مالی و تجارت غیر‌قانونی آن، 1600 تا 2000 میلیارد دلار در سال و سود قاچاقچیان ایرانی از محل  قاچاق تریاک و مشتاقات آن، سالانه سه میلیارد دلار است، همچنین بر اساس تحقیقی که در سال 83 در کشور انجام شد، حدود 10 هزار میلیارد تومان از ناحیه مواد مخدر بر اقتصاد ایران وارد می‌شود.

دین‌پرست با اشاره به مساحت زیر کشت خشخاش در افغانستان در سال‌های 2011 تا 2012 میلادی گفت: سطح زیر کشت خشخاش در سال 2013 میلادی در 19 استان افغانستان با 55 هزار هکتار افزایش، به نسبت سال 2013 میلادی، به 209 هزار هکتار رسیده که با توجه به برداشت حدود 26 کیلوگرم تریاک از هر هکتار زمین زیر کشت، معادل 5500 تن تریاک در این کشور تولید شده که در مقایسه با سال 2012 میلادی معادل 49 درصد افزایش تولید داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سال 2013 میلادی، بخش اعظم کشت خشخاش (معادل 95 درصد) در نه استان واقع در مناطق جنوبی و غربی افغانستان صورت می‌گیرد و این مناطق جزو ناامن‌ترین استان‌های آن کشور به شمار می‌آیند، و استان نیز هلمند همچنان به‌عنوان مهم‌ترین استان افغانستان از نظر کشت خشخاش محسوب می‌شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد همچنین با اشاره به جریان پولشویی تجارت مواد مخدر گفت: بیشترین میزان درآمد جرایم سازمان‌یافته فراملیتی از طریق مواد مخدر غیر قانونی به دست می‌آید، این فرآیند در حدود 20 درصد از درآمدهای کلیه جرایم را شامل می‌شود و تقریباً نیمی از عواید حاصل از جرایم سازمان‌یافته فراملیتی و 6 تا 9 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به مواد مخدر غیر قانونی اختصاص دارد.

دین‌پرست ادامه داد: براساس گزارش سالانه سال 2013 میلادی دفتر UNODC به طور میانگین 240 میلیون نفر معادل ۵.۲ درصد از افراد 64-15 ساله در جهان اقدام به مصرف مواد مخدر غیر قانونی کرده‌اند و حدود 14 میلیون نفر از این تعداد را مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

وی گفت: نرخ شیوع مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر در جمعیت 64-15 سال در جهان معادل 31 درصد است و قاره‌های اروپا، آمریکا، اقیانوسیه، آفریقا و آسیا به ترتیب دارای بیشترین نرخ شیوع مصرف‌‌کنندگان تزریقی مواد مخدر هستند.

وی با اشاره به وضعیت اعتیاد در ایران با اشاره به شیوع شناسی سال 90 گفت: در خصوص وضعیت مصرف مواد مخدر و اعتیاد در ایران نیز بر اساس آخرین تحقیق صورت گرفته، یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت 64-15 سال در کشور ۲.۵۶ درصد است که ۹۰.۷ درصد آنان مرد و ۹.۳  درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بر اساس این طرح، تریاک، شیشه، کراک و هروئین به ترتیب غالب ‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور به شمار می‌آیند، همچنین کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، کاهش علایم بیماری جسمی، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی از دلایل شروع مصرف مواد در افراد هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به فعالیت‌های حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: مشارکت 1208 تشکل و سمن در حوزه‌های مختلف کاهش تقاضا (به ترتیب پیشگیری از اعتیاد 50 درصد، درمان و کاهش آسیب 46 درصد و اشتغالزایی و کارآفرینی 4 درصد در سراسر کشور)، ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به 43 هزار نفر از معتادان بهبودیافته، کمک و مساعدت به امر توسعه و تداوم فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و اختصاص مبلغ حدود 28 میلیارد ریال، ساماندهی بیش از 80 درصد از مراکز غیر مجاز کشور، فعالیت 89 درصد از مجموع 5233 مرکز درمانی اعتیاد در کشور به بخش خصوصی و تعطیلی 443 مرکز درمان غیر مجاز اعتیاد را از جمله فعالیت‌های مهم در این حوزه است.

دین‌پرست با اشاره به سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: سه بند از مجموع 11 بند این سیاست‌ها بر اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه، مشارکت مردم و تقویت باورهای دینی در امر مبارزه اشاره دارد، لذا برآورد می‌شود که هر چه مردم در مبارزه با مواد مخدر به کمک بیایند، موفق‌تر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha