یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 106779

رویش دوباره « پردیسان»

سلامت نیوز : از خطر فروش و انجام ساخت و سازهای خصوصی گرفته تا تبدیل شدن به منطقه بزرگ تفریحی پایتخت، همه و همه داستان‌هایی بوده است که طی سال‌های اخیر برای بوستان بزرگ پردیسان نوشته است. بوستانی که به لحاظ اثر بخشی زیست محیطی نقشی انکار نشدنی در تهران داشته و از یکسو‌، تفرجگاهی مهم برای زیست شهروندان به شمار می‌رود. بوستان پردیسان که تا همین چند ماه قبل، سایه بی‌تدبیری و اهمال دولت دهم را بالای سر خود می‌دید و حتی پیش نویس قرارداد فروش آن به بخش خصوصی نیز نوشته شد، اکنون با تدبیر دولت و همراهی مدیریت شهری در آستانه اتفاقی مهم قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ آنگونه که "مجتبی عبداللهی" معاون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید، "توافق نهایی با سازمان حفاظت محیط زیست برای واگذاری مدیریت بوستان پردیسان به شهرداری صورت گرفته و طی روزهای آینده، در آیینی رسمی، این توافق به امضا می‌رسد." وی اظهار می‌دارد: شهرداری تهران طرحی علمی برای تبدیل بوستان پردیسان به مرکز بزرگ تفرجگاهی و زیست محیطی تهیه کرده که این طرح در جلسه آتی شورای شهر مطرح و با تصویب آن، شرایط مطلوبی برای حفظ بوستان پردیسان فراهم می‌شود.

  قدم زدن پردیسان در پرتگاه نابودی!
بوستان پردیسان که به بوستان طبیعت پردیسان شهره است ، که یکی از بوستان‌های بزرگ و قدمت دار پایتخت محسوب شده که از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع‌زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است و از سال‌ها قبل به محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان تبدیل شده است. این بوستان که در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست، سند مستقل از دولت دریافت کرد، درهمان دوره با احداث ساختمانی بلند مرتبه به ساختمان اصلی این سازمان که پیش از آن در خیابان استاد نجات اللهی قرار داشت، تبدیل شد.

هرچند قرار بود در بخش‌های شرقی این پارک ساختمان موزه‌های تاریخ طبیعی احداث شود و حتی طراحی ساختمان‌های این بخش نیز بدین گونه بود، اما با انتقال ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست به این پارک و کمبود فضا، این ساختمان‌ها عملا تغییر کاربری داد و به معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی این سازمان و دفاتر کارشناسان و مدیران کل آن تبدیل شد.طرح جامع "اکو پارک پردیسان" که براساس آن قرار بود قاره‌های مختلف جهان در مقیاس کوچک جهت احداث و نمایش زیست‌بوم‌های مختلف ایران و جهان تاسیس شود، به دلیل برهم خوردن یکپارچگی پارک، احداث ساختمان‌های مختلف و مهمتر از همه نبود بودجه هرگز در اولویت اجرای مسئولان قرار نگرفت به نحوی که کاربری این پارک در حال حاضر تنها به یک مرکز اداری، مطالعاتی و تحقیقاتی و تفرجگاهی برای پایتخت‌نشینان بدل شده است.

اما طی سال‌های اخیر موضوعات مختلفی در خصوص این پارک مطرح شد که مهمترین آن "واگذاری و فروش اکو پارک طبیعت پردیسان" به یکی از سازمان‌ها بود که مصوبه آن به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست در سال 89 به تصویب هیات وزیران رسیده بود.مصوبه‌ای جنجالی که تا هفته‌ها نگرانی به دل دوستداران محیط زیست انداخت. در این ایام،  شهرداری تهران نخستین سازمانی بود که آمادگی خود برای خریداری پارک پردیسان را رسما اعلام رسانه‌ای کرد، علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این خصوص گفت که شهرداری اعلام و تاکید کرد که اگر سازمان محیط زیست می‌خواهند این پارک را به بخش خصوصی واگذار کنند آن را به شهرداری واگذار کنند.در این شرایط بود که محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت ضمن تکذیب فروش پارک پردیسان گفت که این پارک هیچ وقت به فروش نخواهد رفت.وی با اشاره به اینکه یک مطالعه زیست‌محیطی در 40 سال قبل توسط کارشناسان فرانسوی صورت گرفت که این مطالعه هم اکنون بازنگری و به روز شده و قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا کرده است، گفته بود که تمام روسای محیط زیست در سنوات گذشته تمایل به اجرای این مطالعه را داشته‌اند ولی متاسفانه موفق به اجرا نشده‌اند که به فضل خدا این اتفاق در شرف انجام است.

اما با آنکه مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست فروش پارک پردیسان را "کذب" اعلام کردند، اما معصومه ابتکار، رئیس آن زمان کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران، ز در جلسه شورای شهر تهران که با حضور قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت که " نگرانی اصلی شورای شهر به دلیل وجود مصوبه هیات وزیران در اسفند سال 89 مبنی بر ارائه مجوز فروش پارک پردیسان بوده است. برابر ضوابط طرح جامع و مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال 74، اراضی پارک پردیسان باید حفاظت شده و تنها پنج درصد از آن به ساخت موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات و پژوهش و ساختمان‌های اداری اختصاص یابد.وی تصویری از توافقنامه صورت گرفته برای واگذاری بوستان پردیسان را نیز نشان داد و تاکید کرد که اگر قرار به واگذاری است، شهرداری بهترین نهاد برای واگذاری بوستان پردیسان است. کشدار شدن تایید و تکذیب‌های واگذاری بوستان پردیسان سبب شد تا عمر دولت دهم به واگذاری این بوستان کفاف ندهد وامیدها برای حفظ این بوستان به دولت "امید" رسید.

  امیدهای پردیسان، زنده شد
آغاز به کار دولت تدبیر و امید و حضور معصومه ابتکار در راس مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، بارقه هایی از امید را برای حفظ و احیای بوستان پردیسان ایجاد کرد که حضور رسمی او در جلسه شورای شهر تهران و وعده مساعد برای واگذاری این بوستان به شهرداری تهران، خونی تازه در رگ‌های پردیسان زنده کرد. "مجتبی عبدالهی" معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره در گفت وگو با «قانون» از توافق نهایی برای تحویل گرفتن پارک پردیسان با سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت که طی چند روز آینده این توافق به امضای رسمی خواهد رسید و بوستان پردیسان تحویل شهرداری تهران می‌شود. وی اظهار می‌دارد: بوستان پردیسان مساحتی در حدود 275 هکتار دارد که در بودجه سال آینده شهرداری ، اعتبار خوبی هم پیش بینی شده تا در سال آینده برای احیای بوستان، هزینه شود. 

وی با بیان اینکه درخواست 500 میلیارد ریال اعتبار برای احیای بوستان پردیسان از شورای شهر تهران شده است تصریح می‌کند: اینکه چه میزان از این درخواست مورد تایید و تصویب شورای شهر قرار گیرد، موضوع مهمی است که در حال پیگیری آن هستیم. معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در مجموعه بوستان پردیسان باید اتفاقات زیادی بیفتد خاطرنشان می‌کند: این مجموعه یک طرح  جامع دارد که در طرح جامع آن باید بازنگری شود. تمام تفرجگاه‌ها و مراکز فرهنگی و تفریح اینجا، نیازهای یک بوستان فرامنطقه‌ای اعم از خدمات جانبی، سرویس‌های مختلف، سرویس‌های بهداشتی، پیاده روها، ست‌های مختلف ورزشی، کاشت گونه‌های مختلف گیاهی، وگسترش محیط زیستگاهی  از موضوع‌های بسیار مهمی است که بر اساس طرح جامع پیش بینی شده و امیدواریم بتوانیم این کارها را در سال آینده انجام دهیم.

عبداللهی توافق شهرداری تهران و دولت در واگذاری مدیریت بوستان پردیسان را اقدام شایسته‌ای در توسعه همکاری‌های دونهاد دانست که می‌تواند نتایج اثربخشی داشته باشد. معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه شهرداری  فقط مدیریت اجرایی پارک را بر عهده می‌گیرد یا بحث مالکیت و سند نیز مطرح است ، می‌گوید: بر اساس توافق صورت گرفته سند در مالکیت سازمان محیط زیست باقی می‌ماند و بهره برداری آن با محوریت شهرداری به مردم تهران واگذار می‌شود. مشابه این اتفاق در سال‌های گذشته در واگذاری مدیریت بوستان‌های «چیتگر» و «لویزان» نیز اتفاق افتاد و همگان شاهد تحول در نگهداری و مدیریت این بوستان‌ها بودند. هم اکنون مالکیت بوستان هایی مانند چیتگر و لویزان در اختیار ارگان‌های دیگر است اما مدیریت بهینه شهرداری تهران بر این بوستان‌ها، سبب استفاده حداکثری شهروندان از این بوستان‌ها شده است.


  ساختمان سازمان محیط زیست ، منتقل می‌شود؟
یکی از موضوعاتی که در بحث واگذاری مدیریت بوستان پردیسان و طراحی مجموعه بزرگ تفریحی برای این پارک مطرح است، حضور  ساختمان سازمان حفاظت محیط‌زیست در بوستان پردیسان است که معاون شهردار تهران در این باره به «قانون» می‌گوید: ساختمان سازمان محیط زیست فعلا همان جا می‌ماند و مسائل حفاظتی آن همچنان حفظ می‌شود. اما در شهرداری تهران این آمادگی را داریم که اگر سازمان حفاظت محیط زیست این ساختمان را به شهرداری بدهد، فضای دیگری را برای این سازمان آماده کرده و تحویل دهد. وی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع در تفاهمنامه شهرداری و دولت ذکر شده است؟ می‌افزاید: خیر، هنوز در این باره بحثی نشده است اما به لحاظ حضور ساختمان سازمان در مجموعه‌ای که شهرداری تهران پیش بینی کرده است نیز مشکلی وجود ندارد. آن جا حریم دارد و اطراف ساختمان، دیوار و نرده و حریم است و از این بابت نگرانی نیست. منتها ما استقبال می‌کنیم اگر سازمان آن مکان را به شهرداری بدهد و ما ساختمان دیگری به سازمان محیط زیست بدهیم. 


  واگذاری 10 تا 30 ساله به شهرداری تهران
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در خصوص واگذاری بوستان پردیسان به شهرداری تهران گفته که اعتقاد داریم بوستان‌های درون شهری نیاز به مدیریت یکپارچه دارد و باید در اختیار شهرداری باشد به همین دلیل مقرر شده است صرفا بهره برداری منطقه تفرجی پارک پردیسان به شهرداری تهران واگذار شده و بهره‌برداری منطقه اداری و پژوهشی و مالکیت همچنان در اختیار سازمان محیط‌زیست باقی خواهد ماند.به گفته محمد هادی حیدرزاده، بهره‌برداری پارک پردیسان طی قراردادی ۱۰ ساله به شهرداری واگذار خواهد شد که البته این مدت قابل تمدید تا ۳۰ سال است. بهره برداری براساس طرح مصوب پارک و با ۲ رویکرد آموزشی و تفریحی و با نظارت کمیته راهبردی با حضور نمایندگان شهرداری تهران، شورای شهر تهران، سازمان محیط زیست و یکی از تشکل‌های زیست‌محیطی صورت خواهد گرفت.محمد هادی حیدرزاده با اشاره به اینکه مراحل حقوقی این تفاهمنامه انجام شده است، افزود: در همین راستا چندین جلسه با شهرداری برگزار کرده ایم. همچنین برخی اقدامات نیز شروع شده است و امیدواریم با این کار این فضا از بسیاری از آسیب‌ها در امان بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha