سازمان انرژی اتمی : پارازیت‌ها استاندارد است

سلامت نیوز : ماجرای پارازیت‌ها حکایت دیروز و امروز نیست، حکایت اظهارات چند ساله برخی افراد و چهره‌هایی است که پا را در یک کفش کرده و بر تاثیرات پارازیت‌های ماهواره‌ای اصرار داشته‌اند؛ اظهاراتی که به باور بسیاری از کارشناسان، غیر‌کارشناسی و در برخی موارد جهت‌دار و با اهداف سیاسی مطرح شده است. اظهاراتی که چند ماه است با صحبت‌های وزیر بهداشت و بتازگی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رنگ و بوی دیگری گرفته و غیر‌کارشناسی بودن آنها در سال‌های گذشته مشخص شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ پس از صحبت‌های سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره استاندارد بودن پارازیت‌های ارسالی روی ماهواره، این‌بار این سخنگوی سازمان انرژی اتمی بود که بر صحت سلامت پارازیت‌ها تاکید کرد، سازمانی که بی‌شک بیشتر از هر سازمان و دستگاه اجرایی در کشور با توجه به وظیفه ذاتی خود با این موضوع سر و کار داشته و در چند و چون چگونگی ارسال پارازیت‌ها قرار دارد.

اعلام نتایج استعلام درباره پارازیت‌ها
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بررسی‌های دقیق و روزانه متخصصان این سازمان در پی استعلام سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس از سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر امواج در فرکانس ماهواره‌ای، از بی‌ضرر بودن تشعشعات ناشی از پارازیت‌ها برای سلامت مردم خبر داد. به گفته بهروز کمالوندی، با وجود اندازه‌گیری‌های بسیار زیادی که در باند فرکانسی مربوط در نقاط گوناگون تهران و دیگر شهرهای کشور جهت بررسی شرایط کلی پرتو‌های الکترومغناطیسی در فضای کشور صورت گرفته است نمی‌توان در این باره اظهارنظر دقیق و کلی کرد، چرا که اطلاع دقیقی از محل‌های استقرار منابع تابش‌کننده، توان، فرکانس و نحوه تابش آنها در دسترس کارشناسان سازمان انرژی اتمی نیست و بدیهی است در حال حاضرکنترل نقطه به نقطه فضای کشور در تمام لحظات نیز امری غیر‌ممکن است.

استاندارد روی موج پارازیت‌ها
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور با بیان این مطلب به «مهر» گفته است: «متخصصان این سازمان در پی استعلام بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس از سازمان انرژی اتمی درباره میزان امواج در فرکانس ماهواره‌ای، در اندازه‌گیری انجام داده مشخص شد میزان تشعشعات ناشی از پارازیت‌ها در حدی نیست که برای سلامت مردم مضر باشد». به گفته کمالوندی، به طور کلی کارشناسان سازمان انرژی اتمی  تشعشعات ناشی از پارازیت‌ها را کنترل شده می‌دانند و اعتقاد دارند درحال حاضر این تشعشعات در حدی نیست که برای سلامت مردم مضر باشد و نباید مردم را نگران کرد.

اثرات پارازیت تحت کنترل است
از  دیگر نکاتی که توسط سخنگوی سازمان انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفت، فیلتر شدن پارازیت‌ها مانند سایر آلاینده‌ها بود. وی یادآورشد:  همانطور که برای رفع آلایندگی بسیاری از صنایع می‌توان با استفاده از فیلتر اقدام کرد می‌توان با رعایت فواصل و محدوده‌ها، اثرات ناشی از تشعشعات را کاهش داد کما اینکه سازمان انرژی اتمی با ارائه دستورالعمل‌هایی درباره فاصله و ارتفاع آنتن‌های BTS مضرات این آنتن‌ها را تا حد زیادی کنترل می‌کند. بنا بر اظهارات کمالوندی، به طور کلی یک اصل مهم در پرتوگیری تحت عنوان ALA   وجود دارد که براساس آن هر چه میزان تشعشعات و پرتوگیری به جز در موارد اجتناب‌ناپذیر کمتر باشد بهتر است چرا که با توجه به اثرات احتمالی ناشناخته  این پرتو‌ها توصیه می‌شود پرتوگیری افراد جامعه به حداقل ممکن کاهش یابد.

تکذیب آلودگی ریزگردها به مواد رادیواکتیو
یکی دیگر از موضوعاتی که توسط کارشناسان سازمان انرژی اتمی مورد واکاوی قرار گرفته است بررسی خبر ورود گرد و غبار‌هایی با آثار رادیواکتیو به ایران بود که سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره هم آب پاکی را روی دست همه ریخت و عنوان کرد: بررسی‌های متخصصان سازمان که با استفاده از مکنده‌های قوی اقدام به جمع‌آوری ذرات گرد و غبار، تست آلایندگی آنها بر اساس وزن مخصوص‌شان کردند نشان داد ریزگردهایی که به کشور ما می‌رسد چنین آلودگی‌ای ندارد و این موضوع به طور کامل رد شد.

اصرار بر یک شایعه
به هر حال با جمع‌بندی اخبار منتشر شده از پژوهش‌های گوناگونی که درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم  و از سوی سازمان‌های گوناگون انجام می‌شود به خوبی می‌توان بر بی‌اثر بودن این نوع تشعشعات بر سلامت شهروندان صحه گذاشت، چرا که پیش از این نیز این موضوع با قاطعیت از سوی وزیر بهداشت هم مورد تایید قرار گرفت و قاضی‌زاده هاشمی نیز نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه را  بی‌اثر دانستن پارازیت بر سلامت مردم عنوان کرد اما آنچه در این میان نامفهوم باقی می‌ماند اصرار بی‌منطق عده‌ای است که سعی دارند با انتشار اخبار، شایعات بی‌پایه و بدون پشتوانه علمی وجود پارازیت را مضر و غیر‌استاندارد جلوه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha