یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 106806

اما و اگرهای رابطه جنسی در دوران عقد

سلامت نیوز : گاهی در دوران عقد، یکی از زوج‌ها اصرار بر برقراری رابطه جنسی دارد و طرف مقابل، بنا به هر دلیلی، نمی‌خواهد که در این دوران، رابطه جنسی داشته باشد. حالا این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا زوجی که تمایل به برقراری رابطه جنسی در دوران عقد را دارد، باید طرف مقابل را به انجام این کار، مجبور بکند؟

دکتر حامد محمدی کنگرانی، مشاور خانواده و ازدواج در پاسخ به این سوال به سلامانه می‌گوید: «در امر برقراری رابطه جنسی، چیزی به نام اجبار وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد؛ زیرا رابطه جنسی، یک رابطه دوطرفه است که باید با رضایت،‌ تمایل و لذت هر دو طرف رابطه، همراه باشد».

این روان‌پزشک می‌افزاید: «در رابطه بین زن و شوهرها، چه زن و چه مرد، هرگاه که نیاز به برقراری رابطه جنسی داشتند، باید این نیاز را با طرف مقابل خود در میان بگذارند. البته نوع بیان این درخواست هم بسیار مهم است و واکنش به پذیرفتن یا نپذیرفتن این درخواست هم از اهمیت بالایی، به‌خصوص در دوران عقد، برخوردار است».

چرا؟ «چون این واکنش می‌تواند نشان‌دهنده احترام ما به نظرات و شرایط فرد مقابل باشد». عضو کمیته روان‌درمانی انجمن روان‌پزشکان ایران عقیده دارد که برقراری یک رابطه جنسی اجباری، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما هریک از طرفین باید برای نپذیرفتن برقراری این رابطه، دلیل منطقی برای همسر خود بیاورند».

وی تاکید می‌کند:‌ «گاهی تقاضای برقراری رابطه جنسی در دوران عقد از سوی آقایان مطرح و از سوی خانم‌ها رد می‌شود و گاهی هم این تقاضا با حفظ چارچوب‌های مربوط به باکرگی و حاملگی‌های ناخواسته از سوی خانم‌ها مطرح و از طرف آقایان رد می‌شود. گاهی هم رابطه جنسی در این دوران، با اجبارهایی انجام می‌شود. در هر دوی این موارد، ممکن است پشیمانی‌ها و دلزدگی‌هایی برای برخی از زوج‌ها ایجاد شود. یعنی افرادی که مجبور به برقراری رابطه می‌شوند، بعدها از اینکه به نظرشان احترام گذاشته نشده است، احساس بدی دارند و آنهایی هم که درخواست جنسی‌شان با پذیرش طرف مقابل همراه نبوده، ممکن است از اینکه به نیازهای طبیعی‌شان در دوران عقد احترام گذاشته نشده است، رنجش خاطر پیدا بکنند».

دکتر محمدی درنهایت توصیه کرد که زوج‌های جوان باید در دوران عقد، خیلی راحت درباره نیازهای جنسی خود با همسرشان حرف بزنند و هرگونه تمایل به برقراری یا عدم برقراری رابطه را با دلیل و منطق برای طرف مقابلشان بازگو کنند تا سوءبرداشت و ناراحتی از رفتار آنها پیش نیاید. رابطه جنسی، یک رابطه دوطرفه است که باید با احترام، ‌رضایت و لذت طرفین همراه باشد تا یکی خودش را قربانی این رابطه نداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha